Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Våldet och Facebook

När Facebook kryper in mitt i mina samtal med mina vänner med reklam om vapen och våldsspel kan man ställa frågan om hur länge den populära sociala plattformen kommer att överleva.

Facebook har omkring en miljard användare över hela världen och i Sverige mer än fem miljoner. Det ger enorma möjligheter att nå människor med erbjudanden om nya produkter och tjänster. Men varför tror Facebook att jag ska lockas av en bild på en pistol och spela Criminal Empire, ”The Best Crime Game”, som det står i annonsen?

Bilden med vapnet och texten om det våldsamma spelet dyker idag plötsligt upp i mitt flöde i Facebook. Det är tidig morgon och Obama har just vunnit valet i USA. Många av mina vänner kommenterar detta val, andra skriver en suck över att väckarklockan ringer för tidigt medan en annan Facebook-vän skriver en liten tidig morgonkommentar om att vädret är kallt ute. Stort som smått kommer in från mina vänner på Facebook och jag får en liten del av deras värld som gör mig uppdaterad om hur de lever.

Men har jag verkligen beställt att mitt i detta flöde ska det komma in reklam om vålsamma vapenspel och lockelser om att jag kan tjäna massor av pengar på bara några minuter? Inte vad jag vet och medan jag funderar dyker det plötsligt upp en till annons. Denna gång med rubriken ”Warning: Graphic Violence”. Det är en annons om ett ytterligare spel där jag varnas för att det innehåller så våldsamma bilder att ingen under 17 år bör spela det.

Hemma på min fysiska brevlåda kan jag klistra en lapp med texten ”Ingen reklam, tack”, men på Facebook är det svårare. Än så länge har jag accepterat det eftersom reklamen legat ute i höger spalt och jag har kunnat undvika den genom att inte snegla åt det hållet.

Men nu, när dessa annonser kryper in mellan mina vänners kära hälsningar, in mellan våra personliga samtal, hur ska jag då göra?

Så kära Facebook. Är detta det nya sättet som ni vill tjäna pengar på mig? Genom att locka mig att spela våldsamma spel som man måste varna för med texten ”contains content unsuitable for teens under 17. Play at your own risk!”.

Fortsätter Facebook på detta sätt riskerar den så populära plattformen att tappa sina så många trogna vänner.
 

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.