Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kompisar säljer

Sitter på SIME-konferens om framtiden med perspektiv på hur de digitala tjänsterna och produkterna kommer att förändra företagande och näringsliv framöver.

Ett nyckelord som återkommer när reprsentanter från Google, Facebook och Microsoft talar är att det sociala blir oerhört viktigt för företag i framtiden. Någon säger ”Ekosystemen blir viktigare än produkten”, dvs du måste som entreprenör opch företagare bygga ett sociala nätverk kring den produkt som du ämnar sälja.

Vill du sälja en lokaltidningen som Västerbottens Kuriren eller Folkbladet har du alltså god medvind av att få med dig en hel läskrets som är med och bygger ett gott samtal kring tidningen.

Men också en liten ort eller by vinner på att tänka ekosystem, det vill säga sociala lager av människor som gemensamt bryr sig om roten.

Ett exempel är Facebookgruppen ”Du vet att du är från Sörmjöle om du…”. Det finns en mängd sådana grupper på Facebook som hyllar små orter över hela Sverige och samlar människor som har någon relation till orten.

Sörmjöle är en liten by strax utanför Umeå med bara ett  par tre hundra hushåll men den nystartade Facebook-gruppen har redan 177 medlemmar när detta skrivs. Tillsammans bygger de en stark närvaro på nätet om Sörmjöle och minns gemensamt allt gott som hänt i byn.

På samma sätt måste företagare tänka kring sina produkter, kommer det fram på SIME-konferensen.
Ett viktigt nytänk som fler företagare behöver ta till sig inför den digitala framtiden.
 

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.