Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

När ingen köper tidningen

Att enbart trycka dagstidning på papper är ingen väg till överlevnad för ett modernt mediehus. Äggen måste läggas i flera korgar när allt färre vill köpa papperstidningen och upplagorna därmed rasar. Det är budskapet när konferensen SIME Stockholm går in på sina andra dag.

Mediernas överlevnad står i fokus och en av gästerna på scenen är mediehuset Schibsteds koncernchef Raoul Grünthal. I koncernen har han inte bara stora tidningsdrakar som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och norska Verdens Gang. Sajter som bygger på helt andra affärsmodeller ryms också i koncernen, som exempelvis Blocket, Hitta.se och privatlånesajten Lendo. För ett par årtionden sedan skulle det ha varit högst ovanligt att ett mediehus ger sig in marknader för försäljning av begagnade bilar eller lån till privatpersoner. Men detta är vad som sker idag.

I en intervju tidigare i år i Medievärlden försvarar Grünthal denna strategi där man strävar efter att ”kombinera publicistiska verksamheter med mer tjänsteorienterade sajter med andra affärsmodeller och hela tiden satsa på det digitala”.

När han nu intervjuas på SIME Stockholm återkommer han till denna strategi.

– Blocket är lika viktigt för Schibsted som Aftonbladet och Svenska Dagbladet i dessa dagar, säger Raoul Grünthal, och han tillägger:

– Att klara av att vara ett teknikdrivet företag är den största utmaningen.

Nya vinstdrivande områden och ny teknik är alltså ledstjärnor för ett av Nordens största medieföretag när det tittar in mot framtidens digitala utmaningar.

Hur de som är satta att driva journalistisk verksamhet inom en koncern med denna strategi ska överleva är en knäckfråga. Men Grünthal menar trots allt att man vill försvara journalistiken.

– Vi tar journalistiken in i en ny digital era, förklarar han.

Men att enbart överleva på journalistik går inte, är företagets slutsats. Därför omhuldar man starkt Blocket, som också är en av de stora vinstgrenarna i koncernen med enorm internationell utveckling i ett trettiotal länder idag.

Man tittar också på nya marknader. Under senaste åren har man gått in med ett större ägande i privatlånemarknaden genom köp av bolaget Lendo, ett företag som erbjuder snabba lån till privatpersoner.

Varken Blocket eller Lendo handlar om journalistik och publicistisk verksamhet men så ser verkligheten ut, enligt Raoul Grünthal.

– Det handlar inte om att försvara och konservera det gamla, du kan inte ha det i fokus som mediehus, säger Grünthal.

Att de nya digitala teknikerna skapar nya förutsättningar för tidigare traditionella industrier står helt klart för den som lyssnar till Schibsteds koncernchef. Frågan är nu om de lokala tidningarna i Sverige måste sträva efter samma utveckling.

Kommer det att bli nödvändigt för Västerbottens Kuriren och Folkbladet att hitta nya affärsmodeller vid sidan av journalistiken? Det är helt möjligt och det har redan skett. När ungdomsforumet Apberget var till salu för några år sedan var det Västerbottens Kuriren som gick in som köpare. Kanske kan vi i framitdens också få se helt andra affärsområden för koncernen Västerbottens Kuriren. Ska vi döma efter hur Schibsted agerar så verkar det vara en fullständig möjlighet.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.