Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Mobilen ett stöd för köp i butiken

Mobilen blir allt mer viktig i affären när kunder står inför att köp. Det hävdar amerikanska undersökningsbyrån Pew Internet i en undersökning av köpvanor i USA kring hur kunder har använt mobilen i samband med ett besök i en fysisk affär under julhelgen.

46 % har använt mobilen för att ringa en vän eller någon i familjen för att få ett köpråd.
28 % har använt mobilen för att hitta recensioner eller liknande uppgifter om en vara de tänker köpa.
27 % har använt mobilen för att jämföra affärens pris med priser på nätet.

Ökningen är också markant jämför med för ett år sedan. När samma undersökning gjordes då var siffrorna 38 %, 24 % respektive 25 %.

Det mest intressant är trenden. Konsumenter som står inför ett köp i en affär är, enligt undersökning, allt mer benägna att använda mobilen för sitt köpbeslut.

För butiksägare är detta mycket intressanta siffror och det gör att affären måste bygga upp digitala skyltfönster som kan användas också i butiken. Det räcker inte med att ha en fysiskt väl designad butik. Kopplingen till internet är också viktig för att ge konsumenten som stigit in i butiken ytterligare underlag för att handla i affären.

***

Det här är inlägg 13 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>