Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Gubbar, dags att maka på sig

I dag har Spotify varit i Umeå. Och Microsoft. Google har varit här. Liksom IKEA och det stora spelföretaget Dice. Cinnober som bygger aktiebörser runt hela världen. It-konsulter som Tieto, Knowit och Sogeti. Sweco, Accenture, ja, många fler.

Vad är det som får dessa världsbolag, dessa största elefanter inom it-branschen att ställa upp sina montrar på en mässa vid Umeå universitet?

120 tjejer är svaret. 120 unga kvinnor som deltar i rikskonferensen Datatjej 2013. Alla pluggar de på någon it-utbildning på landets universitet och högskolor. De kommer från Chalmers, från KTH, från Stockholms universitet, från Luleå tekniska universitet, från Umeå universitet och andra lärosäten.

De har valt att kliva in i en bransch som annars är präglad av män. För fakta är att bara var femte anställd inom it-branschen är en kvinna, resten är män.

Det här är något som it-företagen vill göra upp med. De öppnar famnen för de unga tjejer som väljer en teknisk utbildning eller en it-utbildning.

Det är därför som Spotify, Google, Microsoft och de andra vallfärdat till Umeå för den tredagars konferens som just nu pågår.

Under tre dagar får de 120 unga kvinnliga studenterna möta några av Sveriges största toppar inom it-industrin. Det är stort det som just nu sker i Umeå. Kontakter tas, relationer byggs.

Och kanske börjar vi här se en ny it-bransch växa fram. En där både män och kvinnor kan rymmas. Ska man döma av hur de 120 unga kvinnorna på Datatjej 2013 tar för sig så råder ingen tvekan.

Så gubbar, huka er. Det är dags att maka på sig och bereda plats. För nu kommer den nya generationen.

Läs mer om Datatjej 2013.

Och även här.
 

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.