Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Tuff utmaning mot Västerbottens lokaltidningar

Kan dagspressen överleva? De senaste tio åren har varit mycket tuffa för de tre stora dagstidningarna i Västerbotten. Sedan 2002 har Folkbladets upplaga minskat med en tredjedel (33,5 %), Västerbottens Kuriren har tappat 23,8 %, medan Norran tappar 22,2 %.

Trots insatser verkar vändningen vara långt borta. När det senaste årets siffror för 2012 nu redovisas av TS bekräftas raset. Folkbladets upplaga minskar med hela 6,8 % under 2012. Västerbottens Kuriren minskar med 3,3 % och Norran med 2,5 %.

Ser man till vad läsarna säger så är domen hård för de tre största lokaltidningarna i Västerbotten, liksom för de flesta dagstidningar i Sverige. Tappet fortsätter år efter år.

Den stora och viktiga frågan nu är hur journalistiken ska överleva. Hur ska mediehusen kunna finna ekonomiska lösningar för att klara en övergång till digitala kanaler? Folkbladets chefredaktör Daniel Nordström skriver i sin blogg: ”Papperstidningen är bara en plattform av många och vi arbetar nu ständigt med utveckling av fler kanaler för att attrahera läsarna och annonsörerna”.

Den kampen är tuff och för länets dagstidningar återstår att visa hur de digitala kanalerna ska kunna bli ekonomiskt bärande. Under 2013 kommer vi förmodligen att få se flera olika försök med betalmodeller på nätet. Allt fler tidningar försöker hitta sådana lösningar och det kommer även att vara naturligt också i Västerbotten.

Frågan är bara om läsarna är villiga att följa med från den tryckta papperstidningen till att betala på nätet för nyheter från Västerbotten.

För andra möjligheter att ta del av nyheter håller på att uppstå. Lokala politiker som Anders Ågren och Lennart Holmlund använder sig flitigt av Facebook, bloggar och Twitter för att berätta om vad som sker inom politiken. Så twittrar exempelvis Anders Ågren glatt om att Umeåregionen förändras genom att Örnsköldsvik kommer med i samarbetet: ”Beslutet är fattat! 6 blir 7. Örnsköldsvik har beviljats medlemskap i Umeåregionen. Hurra!”

Skellefteå AIK publicerar klockan 21:17 på torsdag kväll den 21 februari en lång och fyllig nyhet om hur man krossade Brynäs med 9 – 1.  Notera tiden. 21:17. Det är alltså bara några minuter efter att matchen spelats färdigt och redan har man nyheten färdig. Det kan vara intressant att notera att Folkbladet och Västerbottens Kuriren inte förrän två och en halv timme senare, 23:52, publicerade sin nyhet om samma match.

(UPPDATERAT: Anette Novak, Norrans förre chefredaktör, kommenterar på Twitter att Norran har liverapport hela matchen så jämförelsen är inte "klockren", menar hon. Instämmer, visst haltar jämförelsen delvis, men för den som inte är så intresserad att man följer liverapporterna är den summerande nyhetsartikeln den källa man går till och där klår Skellefteå AIK åtminstone Folkbladet och VK. Jag kan för övrigt själv tillägga att vare sig kommunalrådet Anders Ågren eller Skellefteå AIK har den breda bevakning som lokaltidningarna i länet kan visa upp. Ändå finns konkurrensen där genom dessa nya aktörer på nätet som förmedlar nyheter om sin egen verksamhet. Journalistik är det inte, men nyheter förmedlas och detta är en utmaning för de traditionella medierna.)

Nya digitala kanaler har öppnat för andra spelare och utmaningen för Folkbladet, Västerbottens Kuriren och Norran blir inte bara att locka med sig läsare från papperstidningen in till webben utan även att kunna konkurrera mot dessa nya snabba aktörer som Anders Ågren och Skellefteå AIK.

Men här har chefredaktör Daniel Nordström en viktig poäng. Han skriver ”… jag är fortsatt optmimistisk. Den främsta anledningen till det är att det ännu finns stort intresse för Folkbladets journalistik.”

Journalistiken som Folkbladet, Västerbottens Kuriren och Norran står för är självfallet något helt annat än vad politiker eller ett hockeylag kan eller vill stå för. Den obundna granskande roll som journalisterna har gentemot företeelser i samhället, vare sig det är regionsammanslagningar eller hockeymatcher, är en grund för ett demokratiskt och transparent Västerbotten. Frågan är bara om läsarna är villiga att betala för den.

Utmaningen är onekligen tuff när twittrande politiker och snabbrefererande hockeylag aspirerar på att ta över nyhetsförmedlingen.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>