Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Nu ska det digitala Sverige mätas

Hur mäter man det digitala Sverige? Frågan är viktig att ställa eftersom regeringen i sin it-politik har tagit det ambitösa målet att Sverige ska bli bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Men om vi ska kunna säga någonting alls om hur Sverige ligger till i jämförelse med övriga världen måste vi vara klara över vad vi ska mäta. Annars kan vi inte bedöma om den ambitiösa målsättningen som regeringen satt upp för sin it-politik har någon framgång.

Det är i detta som Digitaliseringskommissionen har sin uppgift. I dagarna har kommissionen lagt fram sin första rapport. Det är en utredning som under titeln En digital agenda i människans tjänst – Sveriges digitala ekosystem, dess aktörer och drivkrafter, SOU 2013:31, vill börja arbetet med att mäta och bedöma hur Sverige ligger till i förhållande till övriga världen inom it och digitalisering.

Digitaliseringskommissionen kommer att arbeta under flera år och utgångspunkten är att den ska ge återkoppling till regeringen om vilka insatser som behöver göras för att stärka det digitala Sverige.

Fokus i rapporten ligger på fem områden, nämligen Digitalt innanförskap, Jämställdhet, Skola och undervisning, Digital kompetens samt Entreprenörskap och företagsutveckling. Det som är intressant att följa är hur rapporten försöker ringa in Sveriges digitala ekosystem och de nyckelaktörer som driver på utvecklingen.

Inom området Entreprenörskap och företagsutveckling, för att ta ett exempel, visar rapporten på att fler insatser kan göras för digitala tjänsteföretag och möjligheten att skapa förutsättningar för att fler sådana företag ska kunna växa fram med affärsidéer som grundar sig på digitala lösningar. 

Ett exempel på en nyckelaktör inom området är Almi, en bland flera organisationer som arbetar för entreprenörskap och företagsutveckling.  Insatserna på området kan se olika ut och de kan vara både direkta och indirekta. Så har till exempel Almi under senaste utbildat över 125 affärscoacher från landets inkubatorer samt investerare som på plats i Silicon Valley utbildats i en metod för att stötta företag i deras affärsutveckling.

Från Umeå har flera affärscoacher från Uminova Innovation deltagit, bland annat alla som arbetar med satsningen InfoTech Umeå. Det innebär att de företag som får stöd genom den satsningen får större möjligheter att finna vägar för att snabbare komma fram till sina kunder.

Detta är ett exempel på det viktiga arbetet med att bygga ett Sverige som till fullo kan utnyttja digitaliseringens möjligheter eftersom flera av företagen som stöttas av affärscoacherna bygger sin verksamhet på digitala tjänster och produkter.

Det svåra är dock att kunna mäta vilken betydelse just dessa insatser har. Det är därför som Digitaliseringskommissionens arbete behövs. Någon måste se över vad det är som sker just nu i Sverige för att regeringen och riksdagens politiker ska ha ett underlag för sina kommande beslut inför framtiden.

Digitaliseringskommissions arbete har bara börjat. Det första steget är att definiera nuläget med alla digitala ekosystem. Framöver kommer vi att få se direkta förslag på prioriterinsområden.
 

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.