Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kartan över sociala medier du inte får missa

Allt är inte Facebook och Twitter. Det sociala medie-landskapet består av långt mer än de vanliga stora kanalerna som de flesta av oss använder. Det visar tydligt den nya kartan över sociala medier som sociala medier-experten Brian Solis tillsammans med Jesse Thomas of JESS3.

Den karta som de nu publicerar är version 4.0 av det som de kallar The Conversation Prism. En karta som tydligt visar hur sociala medier blivit en grundsten i tjänster och produktion, i affärer och handel, i nöjen och underhållning, i politik och opinion, i relationer mellan oss människor i såväl det vardagliga livet som i våra yrkesliv.

Kartan ger inte bara en bra ingång till sociala medier, den ger också en bra uppdatering över hur landskapet över sociala medier förändras. Det ser vi bland annat genom de nya områden som lagts till i denna version av kartan (den första versionen kom 2008).

Det vi under senaste tiden lärt känna som crowd sourcing är ett exempel. På kartan samlas de under rubriken Social Marketplace med tjänster som KickStarter och GroupOn. Många fler hade kunnat lyftas in i dessa sammanhang, exempelvis de svenska Sales by Crowd och Jobs by Crowd, en slags nya förmedlingstjänster som bygger på relationer och det sociala.

Uppdaterat: Vad betyder det? Att handel och affärsrelationer förändras med sociala medier. Att uppdelningen mellan producent och konsument inte är lika självklar. Att nya vägar till inköp och försäljning byggs.

Ett annat nytt område på kartan är Quantified Self. Där ryms exempelvis tjänster som RunKeeper och Nike+. Det handlar om att vi samlar in data om vår egen personliga träning och hälsa, och laddar upp det på nätet så att andra kan följa våra motionspass.

Uppdaterat: Vad betyder det? Att sociala medier kryper in i det personliga och nära. Att också vår kropp och vår hälsa blir föremål för samtal på nätet.

Influence är ytterligare ett nytt område som förts in på version 4.0 av kartan. Här handlar det om tjänster som Twitalyzer och Klout som sammanställer det inflytande en person eller ett varumärke har på sociala medier.

Uppdaterat: Vad betyder det? Att det blir allt mer viktigt hur vi syns i sociala medier. Att vi vill mäta och ranka oss för att se vilken status vi har också i detta landskap.

För den som vill förstå de möjligheter som sociala medier ger utöver de stora strömmarna på Facebook och Twitter är kartan en stark utgångspunkt. Studera den. Visa den för dina kollegor. Lär dig av den.

Och kom ihåg att nästa version av kartan kommer att ha förändrats återigen.

ConversationPrism_2880x1800

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>