Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Sälj dina prylar med nätverken på internet

Nätverken på internet ska sälja dina prylar. Sociala medier blir allt viktigare för att göra affärer.

Gör en film av skrivbordet, soffan eller bilen du tänker sälja. Nöj dig inte med stillbilder. När nya försäljningssajten MyTag lanseras i samband med konferensen Techcrunch i San Francisco är möjligheten att lägga ut filmer på det som ska säljas en av de stora möjligheterna som sajten erbjuder. ”Broadcast your stuff!”, lyder slagordet.

Men inte bara det. Framgången med MyTag förväntas komma genom kopplingen till sociala medier och nätverk. Genom att säljaren också visar upp sin profil från Facebook, Twitter och Linkedin ska köparen kunna få en tydligare bild av säljarens trovärdighet. Nätverken ska garantera säkerheten.

MyTag är nu inte ensam om att satsa på nätverk för att sälja saker. Svenska Sales by Crowd bygger på en liknande grundidé. Sales by Crowd använder begreppen Sellr och Findr. En Sellr är den part som har något att sälja och önskar hjälp med kontakter. En Findr, som kan vara vem som helst, ser över och aktiverar sitt eget nätverk för att sedan tipsa om de kontakter de anser kan vara intressanta för en Sellr. Om en Findr lämnar ett framgångsrikt tips som leder till en affär får Findr en hittelön som tack.

För både Mytag och Sales by Crowd är de sociala nätverken på internet grunden för att skapa affärer. Det vi ser hända är att de sociala medierna får en allt viktigare betydelse, inte bara för att dela bilder på senaste middagen eller kommentera vad katten där hemma håller på med. Utan även för att skapa möjlighet till öppenhet och nätverkande som en viktig ingrediens i affärsöverenskommelser och en grund för att köpa och sälja saker.

 

En kommentar

  1. Pingback: Sälj dina prylar med nätverken p&arin...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.