Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Handelsgalan i en digital värld

Umeås Handelsgala firas i januari 2014. Kommer vi då att få se vinnarbutiker som kopplar sin lokala affär med digitala erbjudanden? Det menar i vart fall Ericsson vara nyckeln till framtidens konsumtion.

Det är spridningen av smarta telefoner som gör så kallad inline shopping möjlig, skriver Ericsson i rapporten In-line Shopping som kom för redan ett år sedan. I rapporten påpekas att gränsen mellan online och offline allt mer suddas ut. Det finns inte längre någon anledning att tala om online eller offline eftersom vi ständigt skiftar mellan dessa båda, menar rapporten. Traditionell handel är redan mixad med online shopping, hävdar rapporten vidare.

På samma sätt kan vi se hur de fysiska miljöerna vi rör oss i allt mer blir digitala. Trådlösa nätverk och mobiluppkopplingar i affärer och gallerior gör det möjligt att ge upplevelsen i den fysiska affären även en digital dimension.

Det här är en utveckling som drivs direkt av konsumenten som i affären plockar upp sin smartphone för att se om samma vara finns på nätet eller i en annan konkurrerande affär i närheten. Enligt rapporten från Ericsson uppskattar 80 procent av alla konsumenter att gå i fysiska affärer för att känna på och kanske prova varor. Men 69 procent säger också att de gärna handlar över nätet för att de då lättare kan jämföra priser. Det Ericsson nu ser som en trend är att dessa två  beteenden slås samman så att konsumenter i den fysiska affären vill jämföra sitt eventuella inköp med andra alternativ över nätet med hjälp av mobilen.

Men utvecklingen drivs också på av butikerna själva. Ett exempel är ICA som lanserat appen ICA Handel, som är en digital inköpslista som går att spara i mobiltelefonen. Det går exempelvis att hitta recept på ICAs webb och spara listan över ingredienserna direkt i mobilen. Istället för papperslappar får istället mobilen agera komihåg-lista väl ute i butiken.

När konsumenterna på detta sätt aktivt använder sig av mobilen innebär det samtidigt att butiken kan börja planera för att lägga in fler tjänster som kan ge digitala nya alternativ och erbjudanden till den som går mellan hyllorna och frysdiskarna.

När Handelsgalan Umeå 2014 firas den 25 januari 2014 kommer butiker med stor service att hyllas i Umeå. Vi kommer då att få se hur långt kopplingen mellan det fysiska och det digitala kommit i Umeås affärer och om konsumenterna lägger vikt vid detta.

I framtiden kommer handelns vinnare, i vart fall enligt Ericssons rapport, att vara de butiker som förmår att förena sin fysiska lokala butik med inline shoppning och tillgång till digitala erbjudanden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>