Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Google hämtar världsklass från Västerbotten

Det är till Skellefteå som Google och stora filmbolaget Warner Brothers ringer när de vill skapa en världsunik upplevelse i surfplattor och mobiltelefoner. För utvecklingen av digital kultur är företaget North Kingdom och det nätverk av andra it-bolag inom nätverket The Lodge som finns i Skellefteå enastående.

En helt ny industri kring digital kultur har vuxit fram i Västerbotten som i många stycken är fullständigt världsledande. Detta är en utveckling som Erik Bergkvist, regionråd, Region Västerbotten, och Magdalena Andersson, landshövding i Västerbottens län, uppmärksammar i flera debattartiklar idag, bland annat i Västerbottens Kuriren och Norran.

Kultur är en nödvändig del av tillväxten i norra Sverige, menar de båda, och skriver att en av de viktiga ingredienserna är: ”den gedigna datorvana vi svenskar sett till att skaffa oss och den världsledande digitala infrastruktur vi har. Två element som ger kommande generationer en utmärkt utgångspunkt för allt arbete inom digital underhållning – utöver musik även film, ljud, design, storytelling och spel.”

Det är detta som Google och Warner Brothers upptäckt i Skellefteå. North Kingdom från Skellefteå har av de två världsbolagen fått det mycket prestigefulla uppdraget att bygga en interaktiv onlineupplevelse som en del av den världsvida marknadsföringen av nya Tolkienfilmen The Hobbit: Smaugs ödemark.

landing-hobbit577

Projektet är utan tvivel i yppersta världsklass. För den som klivit in i Tolkiens värld är kartan över Middle-Earth välkänd och viktig. För att första hobbitarnas färder runt om i olika riken är det nödvändigt att ha kartan som grund för att få en bild av den värld som äventyren utspelar sig i.

Kartan över Tolkiens värld ligger också som grund för hela den interaktiva upplevelsen som North Kingdom skapat. Vad North Kingdom gjort är, utan att gå in alltför djupt på tekniska detaljer, att anpassa Googles egen webbläsare Chrome också till mobila enheter som surfplattor och mobiltelefoner på ett helt nytt sätt som inte gjorts tidigare.

Idag invigs Västerbotten på Grand Hôtel och det med en stor seminariedag kring kultur som tillväxtfaktor i samhället. Det är detta som North Kingdoms samarbete med bolag som Google, Warner Brothers och en mängd andra internationella storbolag visar på.

Denna nya industri som växer fram i Västerbotten med orter som Skellefteå, Umeå och Lycksele håller på att stöpa om det gamla länet. Vid sidan av de traditionella industrierna växer det idag fram nya näringar som bygger på kulturella upplevelser i i helt nya former. Och fascinerande är att det på så många sätt är i yppersta världsklass.

Etiketter: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.