Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Annie Lööf och Stefan Löfven

Två partiledare äntrade scenen på Webbdagarna i Stockholm. Centerpartiets Annie Lööf och socialdemokraternas Stefan Löfven var inbjudna för att svara på frågor om affärsliv och digital utveckling i Sverige och det var mycket intressant att lyssna till de båda.

Det visar sig att båda två håller fram digitalisering som en viktig grund för den omvandling av samhället som pågår. Om svenska företag ska kunna konkurrera på en global marknad måste de ligga långt fram också i teknikutveckling.

”Man ska inte förledas tro att den traditionella industrin inte har digitala inslag. Det är bara att bejaka hur företag idag kan effektivisera sin produktion med digital kunskap. Gruvor är inte gammal teknik, det är mycket ny teknik och digital kunskap”, säger Stefan Löfven.

Annie Lööf betonar liksom Stefan Löfven att digitaliseringen bidrar till en starkare konkurrenskraft på en global marknad.

– De företag som nu skapas är födda internationella, born global, det är något helt nytt jämfört med tidigare, säger Annie Lööf.

De båda partiledarna förhåller sig olika på ett personligt plan till internet och sociala medier. ”Det sista jag gör när jag går och lägger mig och det första jag gör när jag vaknar är att kolla sociala medier”, berättar Annie Lööf, medan Stefan Löfven erkänner på en publikfråga om sitt eget Twitterkonto att det inte är hans spelplan.

Men det intressanta är de bådas grundsyn att företag som vill nå ut på en global marknad idag måste utveckla sin affärsverksamhet med digitala verktyg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.