Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

När din butik blir digital

Du och din plånbok, du och din varukorg, du och kassan du betalar i, du och din butik – allt detta håller just nu på att förändras i grunden och inom tio år kan vi förvänta oss genomgripande förändringar i handeln. Och de butiker som inte förmår ta till sig de nya möjligheterna med digitalisering kommer att hamna hjälplöst i skuggan av nya spelare.

Det är huvudbudskapet när konferensen Retail Tech anordnas under två dagar i Stockholm. Med föredrag om allt från multikanaler, spårning av mobiler, realtidsanalyser, individanpassad prissättning, digitala kuponger och pop-up stores och behovet av helt nya affärsmodeller och affärsstrategier visar konferensen på en bransch som står inför genomgripande förändringar.

Apoteket är ett företag som under konferensen får tillfälle att berätta om sin resa. Det ska inte spela någon roll hur du som kund kommer till Apoteket. Vare sig det är med ett besök i någon av de 370 fysiska butikerna eller om det är via mobilen i soffan, via webben, läsplattan, fax, ett telefonsamtal till kundtjänst eller på något annat sätt ska du kunna få ut dina läkemedel.

Det menar Elisabeth Stjernstoft, it-chef på Apoteket, när hon föreläser på konferensen Retail Tech.

– Vi har idag en samlad kundbild vilket är något vi är glada över. Det är resultatet av den tuffa resa vi gjort, säger Elisabeth Stjernstoft.

Konferensen Retail Tech, som arrangeras av Dataföreningen och tidningen Ny Teknik, ringar in de stora digitala förändringar som handeln står inför. Redan har det skett mycket nytt inom branschen med koppling till webbsidor, e-handel, mobila betalningar och kontantlösa betalningar, men de förändringar som ligger framöver kan innebära långt större omkastningar än de vi sett så här långt.

Det är i vart fall Elisabeth Stjernstoft övertygad om när hon berättar om den utveckling som Apoteket tvingats låta sina it-system gå igenom.

För den nyligen genomförda omställningen till ett nytt it-system har varit en tuff resa för Apoteket. Dels berodde det på de nya direktiven om att Apotekets monopol skulle upplösas, bara det en tuff utmaning. Att deadline för genomförandet var snävt satt, var ytterligare en svårighet, som toppades nästan hysteriskt av att de outsourcade systemen som Tieto drev för Apotekets räkning kraschade i slutet av 2011, bara veckor innan det nya systemet skulle sjösättas.

Elisabeth Stjernstofts berättelse visar tydligt på den enorma betydelse som it-strategier har idag för företag. Och hur sköra systemen kan vara.

Men hon visar också på vilken styrka som kan växa fram med ett genomtänkt system. För Apoteket har det inneburit en syn på att alla kanaler och ingångar måste vara möjliga för kunderna att använda vare sig det är via webben och apoteket.se eller i telefonen via m.apoteket.se. (Se filmen nedan där Apoteket beskriver sin mobiltjänst)

Den stora förändring som handeln står inför på grund av en ökande digitalisering är något som också Linus Malmberg, vd för Cordial Business Advisers, understryker i sitt föredrag. Radikalt nya affärsmodeller, helt nya affärsstrategier, är hans stridsrop till handeln, och den som inte förmår kliva in i nya kläder kommer obönhörligen att slås ut, slår han fast.

I inbjudan till konferensen talas om ”ett omvälvande skifte med digitalisering och ny informationsteknik som drivkraft” där ”det virtuella och det fysiska smälter samman”.

Inom de närmaste två åren kommer kanske förändringarna inte att märkas så stort, det är lätt att rusa iväg i tankarna och utmåla allt nytt på en gång. Men att det på längre sikt, säg inom tio år, kommer att bli genomgripande förändringar är ofrånkomligt.

Etiketter: ,

En kommentar

  1. Pingback: Elisabeth Stjernstoft » När din butik blir digital - IDG.se - Störst på it-nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.