Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Vi är inte köpta, hävdar F!-väljare

Vi är inte köpta, skriver ett stort antal sympatisörer till Feministiskt initiativ på Facebook. Under de senaste dagarna har en debatt förts om partiet verkligen har sådana framgångar på Facebook som siffrorna visar på.

Partiledare och politiker har en hektisk tid under Almedalsveckan, berättar Gudrun Schyman i en webbsändning från God morgon Almedalen. Det direkta mötet med människor är viktigt för partierna, inte minst då Feministiskt Initiativ som lite av ett uppstickarparti.

– Det har varit ett långsiktigt arbete som gett resultat, så nu är vi många som är ute, säger Gudrun Schyman och berättar om det som kan kallas en homeparty-rörelse där många blivit aktivister med 17 000 nya medlemmar under våren.

– Det ska alltid gå att boka en feminist, säger Gudrun Schyman.

GudrunSchymanGMA

Gudrun Schyman i sändning från Godmorgon Almedalen menar att partiet har stor framgång på internet. Till vänster programledarna Brit Stakston och Mattias Vepsa.

Men sociala medier är också en viktig del för att Feministiskt Initiativ ska nå ut, betonar hon.

– Vi har använt sociala medier väldigt mycket, men vi har inte några anställda för det. Det är allas vardag och det naturliga kommunikationssättet för de som är med.

– Det är så vi håller ihop, det är genom sociala medier, med alla kampanjer, säger hon.

Genomslaget på sociala medier är också bra. Med 24 000 följare på Twitter och 93 000 följare på Facebook har Feministiskt initiativ en mycket bred bas för att få samtal med på internet.

I sammanhanget kan konstateras att socialdemokraterna har 72 000 följare på Facebook, Miljöpartiet 42 000 och Vänsterpartiet 33 000 följare. Jämfört med dessa partier har Feministiskt initiativ uppenbarligen lyckats nå ut i stor omfattning.

Samtidigt har det de senaste dagarna förts en skarp debatt om hur seriöst det verkligen är med de 93 000 följarna på Facebook. Feministiskt initiativ hade en mycket stark tillväxt på Facebook nyligen som så misstänkt köpt ut, det vill säga att någon trollat med kontot för att få fler ”hitte-på-följare”.
I ett inlägg på Facebook skriver också att Feministiskt initiativ att de numera tagit bort närmare 10 000 följare som uppenbarligen inte varit riktiga följare.

Samtidigt väcks nu en mängd sympatier på Facebook för Feministiskt initiativ där sympatisörer skriver ”Jag är inte köpt!” för att visa sitt stöd för partiet.

10 veckor kvar till valet och det blir en intressant kamp att följa, inte bara i valstugorna utan minst lika mycket i de digitala kanalerna. Snart få vi se om Feministiskt initiativ tar hem den sociala medie-segern.

Här försöker Jack Werner reda ut begreppen kring Facebook och Feministiskt initiativ.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.