Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

De nya jobben i digitala industrin

Nu kommer de nya titlarna och jobben. När digitaliseringen förändrar samhället får också arbetsmarknaden ett nytt utseende. Chief Digital Officer, Social Media Manager, Data Scientist, Community Manager, Customer Interaction Manager, Interaction Designer och Expectation Analyst är bara några av de nya engelska titlar som vi fått vänja oss vid under de senaste åren. (Se för övrigt nya jobb i digitala industrin på InfoTech Umeå)

Utvecklingen mot nya titlar och nya jobb är något som inte minst kan märkas inom kommunikationsområdet, menar Christina Hammer på Hammer & Hanborg som rekryterar kommunikationsexperter till andra företag.

Hammer & Hanborg startade 1994 – innan internet fanns.

– Jo, det fanns men vi och många med oss visste inte om det. Internet tillhörde teknikerna, definitivt inte kommunikatörerna. Teknikerna var väldigt svåra att förstå och det krävdes ”tolk” för att kunna navigera framåt. Affärsnyttan var inte tydlig och många var skeptiska, säger Christina Hammer, en av grundarna till Hammer & Hanborg, i ett pressmeddelande.

Det är möjligheterna med internet och de digitala kanalerna som påverkat kommunikationsrollen allra mest.

– Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att det på två decennier skulle bli en så stort förändring. I dag är det roller som Expectation Analyst, Chief Listening Officer och Why Director som gäller, säger Christina Hammer.

Just dessa tre jobb som Christina Hammer nämner är kanske lite mer spektakulära, åtminstone finns de inte med (just när detta skrivs) på listan Jobbsök över lediga jobb som InfoTech Umeå publicerar för den digitala industrin.

Men ett annat nytt jobb finns med på listan. Det är Digital designer som söks till kommunikationsbyrån Plakat. ”Den digitala designer vi söker är formsäker med fokus på UI och UX – oavsett lösning, flöde och enhet. Du är idédriven, lyhörd och lika passionerad för grafisk design som digitala innovationer”, skriver Plakat i sin annons.

Tilläggas kan att UI står för User Interface och UX för User Experience, två områden som ser till användarperspektivet på exempelvis digitala tjänster.

Webbstrateg, systemutvecklare, it-samordnare, helpdesktekniker, key account manager och training manager är andra yrken som just nu finns på InfoTech Umeås lista över lediga jobb. Flera av dessa är titlar som vi hunnit vänja oss vid inom det digitala området.

Men förändringarna kommer att fortsätta och intressant är att se hur det kommer att påverka kommande titlar i jobblistan. Får vi ha kvar it-samordnare i framtiden? Eller är it då något så självklart enkelt så att någon samordnare inte längre behövs?

För övrigt kan kanske framtidens jobb anas bland de titlar som finns hos talarna på SIME 2014, en konferens som samlar några av de hetaste namnen inom dagens digitala industri och medieföretag. En snabb titt på listan ger titlar som
EVP Strategy and Digital Transformation
Social innovation strategist and Storyteller
Chief Operating Officer
Director Data & Programmatic
Evangelist
Chief People Officer
Brand Director
Chief Development Officer
Corporate Citizenship Officer
Digital Strategist and Creative
Director Communications and Development Cooperation
Head of CSR

Återstår att se vilka nya titlar som vi kommer att få möta i framtidens konferenser och vilka titlar som faller bort. För förändringen har kommit för att stanna.

Bilden nedan från SIME 2014

sime2014

Etiketter:

En kommentar

  1. Jakob Rydberg

    Fin spaning! Jag tror många titlar kommer att stanna medan några känns lite krystade. Från min horisont (marknad) så tror jag att ju ju längre digitalisering varar så blir det vår ”verklighet”, snart måste vi sluta tänka analogt och digitalt. Och då kanske vissa yrken/titlar går ihop. Samtidigt som digitalt tarvar nya kompetenser, helt klart.

    Skrev själv lite om marknadschefens nya vardag för en tid sedan, där bollar jag upp Chief Marketing Technologist och Growth hackern (ja, en sista är lite uttjatad kanske). Här: http://contentbyran.se/cmt-growth-hacker/

    När får vi den första CMT’m till Västerbotten (finns hen redan kansek?)

    /J

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>