Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Här twittrar Umeåborna mest

Här är platserna där Umeåborna twittrar mest: Rådhustorget och Renmarkstorget, ishallen och andra idrottsanläggningar, gymmet på IKSU, krogar och hotell i centrum, universitetsområdet, Umeå flygplats och Vasaplan där alla lokalbussar kommer in.

twitterkartaUmea

Twitterkartan ovan visar några heta platser i Umeå där det är vanligt att twittra.

Eric Fischer från Mapbox har gjort ett enastående arbete genom att kartlägga alla geotaggade Twitterinlägg som skrivits under de senaste dryga tre åren. Det handlar om 10 miljoner publika twitterinlägg om dagen, eller omkring 120 per sekund. En ofantlig mängd data som nu presenteras i en interaktiv karta som gör det möjligt att exakt se varifrån alla Twitter har skickats, åtminstone de Twitterinlägg som positionerats. (Här skriver Eric Fischer hur han lagt upp arbetet med att kartlägga Twitter.)

Världskartan som presenteras går att dyka ner i så att snart sagt varje gathörn i världen kan studeras ur ett Twitterperspektiv. Med gröna prickar på en satellitbild går det på så sätt att också upptäcka på vilka platser i Umeå det twittras som allra mest. (Se kartan över Twitter i världen och zooma in mot Umeå.)

Ett mycket starkt stråk av Twitter finns i centrala Umeå med Vasaplan där alla lokalbussar kommer in. Här finns också Rådhustorget och Renmarkstorget med både shopping och en mängd restauranger, ett gyllene läge för Twitter enligt kartan.

Sportarenor sticker också ut. Ishallen T3 Center i Umeå är en särskilt het arena. Här är hockeypubliken mycket aktiv med att lägga upp statusuppdateringar från kanske framför allt Björklövens hemmamatcher. Andra sport- och motionsanläggningar som IKSU samt Gammlia med fotbollsplanen T3 Arena och sporthallarna Exel Arena och Udominate Arena ligger också i Umeås Twittertopp.

På Umeå universitet är det främst vid Universitetsbiblioteket och hörsalarna i Lindellhallen samt konsertlokalen Aula Nordica varifrån det twittras mest. Från Konstnärligt campus twittras det också mycket liksom på Umeå flygplats när besökare kommer till staden eller ska lämna den.

För butiker och krogar kan det vara särskilt intressant att studera Twitterkartan och fundera över om gäster och kunder kan nås också genom Twitter. Mycket intressant är det också att fundera över vad kunderna och gästerna själva twittrar om, kanske finns här något att ta till sig för näringsidkarna.

På samma sätt kan det vara intressant för de som driver verksamheten vid köpcentra som Strömpilen och Ersboda. Här twittras det mycket mindre. Kan det bero på kundunderlaget på dessa centra eller finns andra förklaringar?

Och hur kommer det att bli med IKEA-området som byggs i södra delen av Umeå där förutom IKEA ett 90-tal butiker ska rymmas. Invigningen sker under 2015 och 2016 och frågan är om sociala medier som Twitter kommer att finnas med för att höja omsättningen?

Kan för övrigt nämna att flera projekt i Umeå har testat hur information kan skapas ur Twitterflöden. Ett examensarbete vid finansiella it-företaget Cinnober har undersökt om det går att förutse hur bolag på aktiebörsen kommer att gå upp eller ner bara genom att följa hur det twittras om dem. Ett annat test gjordes under Uniadens hackathon då några studenter byggde en app som kan följa vilka politiska partier och riksdagsledamöter som får mest publicitet på Twitter. Det visar hur det finns många olika möjligheter att utforska närmare hur Twitter kan stötta eller ge information till olika verksamheter.

För övrigt ser jag att i Skellefteå är det Torget mitt i staden och Skellefteå Kraft Arena, där Skellefteå AIK har sina hemmamatcher, som är de stora Twitterplatserna.

I Lycksele är det gästerna på Hotell Lappland som twittrar mest medan det i Örnsköldsvik finns en mycket het plats i Fjällräven Arena där MoDo spelar sina hemmamatcher.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.