Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Ett Kodakmoment som får företag att falla

Veckans ord är Kodakmoment. Fast inte i den betydelse som fotoföretaget Kodak en gång i tiden myntade det med betydelsen att det var en härlig situation fångad i ett foto.

Nej, Kodakmoment i den nya betydelsen handlar om företag som inte förmår att ställa om när digitalisering ger helt nya förutsättningar för affärer.

Det var under konferensen Digitala strategier som Darja Isaksson, grundare av grundare av Ziggy Creative Colony, sade att många verksamheter idag står inför ett Kodakmoment, alltså samma situation som för Kodak, ett av världens största fotoföretag, som gick omkull när det inte kunde ställa om till digital fotografering.

– Alla fysiska platser vi befinner oss på, alla gator, alla bussar, alla hus, alla rum, håller på att få en digital dimension som tar hänsyn till vem du är och huruvida du står utanför rummet eller i rummet. Det är klart att det ändrar förutsättningarna, menade Darja Isaksson.

Hon hävdar att varje företag och organisation måste fundera över är om deras erbjudande har en digital dimension.

– Digitalt handlar inte om försäljning eller kommunikation. Det handlar om hela erbjudandet till kunden. Om ni inte har det måste ni fundera över var ert Kodakmoment är. Det är olika långt bort för olika branscher, men att det finns är säkert, fortsatta Darja Isaksson inför de företagsledare och it-cheferna som kommit till konferensen för att förstå mer om hur de ska klara av sina organisationers nödvändiga omställning.

Läs mer om konferensen Digitala Strategier.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.