Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Nu försvinner kontanterna

Över två miljoner Swish-användare. Bankernas gemensamma tjänst för att med mobilen föra över pengar mellan personer eller mellan företag har fått ett starkt genomslag under hösten 2014.

Redan har många tagit klivet in i det kontantlösa samhället. Åtminstone i praktiken och till vardags. Och det blir fler. Under november 2014 fick Swish 168 583 nya användare. Att vara plånbokstillverkare är kanske inte den främsta framtidsbranschen eftersom allt pekar på att plånböcker med fack för mynt och sedlar inte kommer att vara efterfrågat framöver.

Samtidigt som bankerna berättar om snabbt stigande anslutning till nya Swish-tjänsten (på två år har två miljoner användare anslutit sig) rapporterar Dagens Nyheter att kontanterna i samhället minskar. Från toppåret 2007 med 109 miljarder kronor till 2014 då kontantmängden krympt ihop till knappt 80 miljarder kronor.

Det är en omställning som sker med allt snabbare fart, och med tjänster som Swish och andra mobilbetalningar går genomslaget med allt större hastighet.

Men som med många förändringar finns det också de som inte hinner med och för vilka det plötsligt uppstår problem.

Helena Bargholtz, tidigare riksdagsledamot och landstingsledamot för Folkpartiet, berättar i sin blogg om hur svårt hon själv har med att leva utan kontanter. Hon skriver:

”Jag vet att många, kanske framför allt äldre, oroas. Jag tillhör dem. Ett skäl är att det blir svårt att hålla reda på koder till de kort som ska ersätta kontanterna. Jag rörde ihop dem och fick därigenom mitt kort spärrad… Många äldre har vanligen bara ett kort. Om det då spärras är man helt hjälplös ekonomiskt. Och att få ett nytt kort och en ny kod, som skickas separat tar ett par dagar.”

Helena Bargholtz fortsätter:

”Vi äldre får inte låta oss styras av bankerna. Vi måste kräva att det kontantlösa samhället inte blir verklighet.”

Med största sannolikhet är det ett krav som inte kommer att bli lyssnat till. Kontanterna kommer att fasas ut, och det finns många vinster med det. Men det som är viktigt är att omställningen sköts på ett bra sätt, att den teknik som tas fram ska vara så enkel att alla kan klara av ett nytt betalsystem.

Bankerna har med ett antal filmer på Youtube försökt ge svar på den oro som Helena Bargholtz ger uttryck för. I filmerna får äldre komma till tals, ofta med en humoristisk twist, som är tänkt att visa på enkelheten med den nya tjänsten. Ett exempel syns här med kvinnan som ska sälja en träningscykel till en äldre herre.

Ett annat exempel är mannen som i lastbilshytten in i det sista försvara kontanter, ”cash is king”, som han säger när han proppsar på att det alltid är bättre med en riktig femhundring istället för att skicka pengar med mobilen.

Bankerna har ett stort ansvar i omställningen och det är glädjande att se dessa filmer. Men samtidigt kan vi nog konstatera att de som har problem med omställningen förmodligen inte hänger på Youtube och tittar på filmer där. Så utmaningen är stor att få alla med på tåget när hela samhället ska styras om till nya betalsystem.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.