Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Smarta affärer på Webbdagarna

Smarta affärer är årets huvudtema på Webbdagarna i Stockholm, 24 – 25 mars. I år har det varit snabb rusning efter biljetter och närare 1 600 deltagare väntas till denna storkörare bland Sveriges internetkonferenser.

Vad är då smarta affärer som Webbdagarna lockar med? På konferensen webbsida talas om ”smarta system och verktyg, smart marknadsföring med smarta arbetssätt”.

Mycket kommer att handla om personalisering och en hel del om dataanalys som grund för affärer på webben. Som kund på en e-handelsida eller inför en webbbutik förväntas du få möte tjänster som stämmer överens med in smak och dina intressen. Du ska få möta erbjudanden som känns personliga och är anpassade efter vad du är ute efter med användarupplevelser som är anpassade för dig. För att klara det måste systemen bakom klara av att analysera stora mängder data om vem du är, varifrån du kommer och vart du är på väg.

Ett exempel på seminarium under Webbdagarna är ett med tidigare Umeåstudenten Unn Swanström som i sitt arbete på företaget Netlight konstruerat ett ramverk för hur designers kan närma sig en personaliserad mobil användarupplevelse. Målet med hennes presentation är att presentera en verktygslåda för hur företagare och utvecklare själva kan tänka kring personalisering.

Netlight150126_01

Unn Swanström, tidigare student på Civilingenjörsprogrammet för Interaktion och design vid Umeå universitet är en av föreläsarna på Webbdagarna. På bilden tillsammans med kollegorna Olof Kinell och Haval Khosro från Netlight.

Men smarta affärer handlar inte främst om att jaga så många klick som möjligt. Målsättningen måste vara med långsiktig än så, menar Yasmin Tilles, eventchef för Webbdagarna.

– För att överleva på en spelplan som blir allt mer krävande och komplex måste företag och dess anställda tänka bortom klick, likes och snabba affärer och istället skapa långsiktiga affärsmål, säger Yasmin Tilles i ett pressmeddelande.

– Nu är det verkligen dags för företagen att börja använda data och smarta tjänster för att skapa erbjudanden som känns personliga och är anpassade efter målgruppen, menar Yasmin Tilles.

Helt klart är att det händer saker med affärsmodellerna för webben. Kanske kommer något av det att kunna benas ut under Webbdagarna.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.