Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Snapchat lika stort som Twitter och Linkedin

Snapchat används idag av 21 procent av svenska internetanvändare. Därmed har den snabbt växande sociala medier-kanalen hunnit ikapp Twitter och Linkedin, som vardera används av 22 procent. Ökningen för Snapchat har gått i rekordfart sedan lanseringen 2011. På bara fyra år har den gått ikapp de klart äldre kollegorna Twitter (lanserades 2006) och Linkedin (lanserades 2003).

Men på tronen härskar Facebook som används av 70 procent av svenska internetanvändare och Instagram 40 procent.

Det visar ny statistik från internetstiftelsen IIS kommande rapport ”Svenskarna och internet 2015”. Nu har kapitlet om sociala medier släppts. Här är några glimtar ur rapporten.

Instagram ökar mest

40 procent av alla internetanvändare använder Instagram och nästan en fjärdedel, 23 procent, gör det dagligen. Flitigast av alla är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.

Snapchat domineras av tonåringar

Också Snapchar är de ungas revir. Fyra av fem tonåringar, 12 – 15 år, använder tjänsten någon gång. Totalt är det 21 procent av alla internetanvändarna som använder SnapChat.

Var femte använder Twitter

Twitter har nästan har fördubblats på tre år, från 12 procent 2012 till 22 procent 2015, alltså ungefär samma som Snapchat. De flitigaste användarna är unga män, 16-25 år, där 16 procent använder tjänsten dagligen.

LinkedIn lockar yrkesverksamma

LinkedIn är det sociala nätverk som utmärker sig genom att inte ha majoriteten av sina användare i de yngsta åldersgrupperna. Detta är inte så konstigt med tanke på att det riktar sig till yrkesverksamma. 22 procent av de svenska internetanvändarna har Linkedin, två procent är där dagligen.

Läs mer statistik om svenskarna och sociala medier.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.