Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Allt fler köper mat digitalt

Livsmedelshandeln måste allt mer ställa om till digitala köpbeteenden. Det är en av slutsatserna från en undersökning som HUI Research och Visma Retail gjort kring våra inköp av livsmedel.

Studien visar att mer än var femte svensk, 22 procent, har handlat mat på nätet. Det är en mer än en fördubbling på fem år. Dessutom anger sex av tio, 58 procent, att de använder sig av digitala hjälpmedel innan eller under tiden de handlar dagligvaror.

”Ju mer samhället digitaliseras desto viktigare blir det för detaljisterna att utveckla digitala och mobila shoppinglösningar som appar och självbetjäningslösningar”, säger Peter Fischer, Visma Retail i ett pressmeddelande.

Studien visar också att äldre använder kundkort i högre utsträckning än yngre. Bland konsumenterna mellan 18 och 24 år anger 26 procent att de inte använder ett kundkort.

– Kundkortet har stora möjligheter att fortsätta vara en viktig byggsten för att skapa lojalitet, men behöver utvecklas. De yngre konsumenterna kräver tydligare nytta och föredrar digital kommunikation, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.