Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kan företag lyckas på Jodel?

Av , , Bli först att kommentera 0

I studentstaden Umeå har appen Jodel fått fäste. Det märks redan de första dagarna i januari när inlägg om tentaångest (”Hur många börjar få ångest inför tentan??”) och studier börjar dyka upp i flödet (”Dags att gå till universitetet då”).

Jodel är en app från ett tyskt startup-företag som blivit allt mer vanlig under 2015 inte minst i universitetsstäder. Enligt uppgift i Die Welt har appen över en miljon nedladdningar (151220).

På appen avhandlas i en strid ström av inlägg allehanda tankar om vardagslivets olika sidor. Snön faller, ärtsoppa på burk, hur hitta en bra frisör och motigheten i att kliva upp klockan sju på morgonen efter julens alla lediga dagar. Och så förstås sex. Att inte ha det, att ha det, att sakna det, att längta efter det, att ångra det. Varianterna är många i det anonyma flöde som trillar fram i appen.

Till skillnad från Facebook är Jodel anonymt. Här har du ingen användarprofil, inga följare eller vänner. De inlägg som läsaren möter kommer från personer som befinner sig högst 10 km bort vilket gör att inläggen ofta handlar om det som rör den plats där du befinner dig på. Alla inlägg är också anonyma vilket ger ett helt annat flöde än på Facebook. Lite rakare, lite mer utlämnande, ibland lite hårdare, och absolut mer sex.

Det går att se svara på inläggen och det går att gilla dem. Men eftersom allt är anonymt går det inte att se vem som skrivit vad. Det är helt enkelt ett digitalt klotterplank för att skriva till de som befinner sig i din närhet.

jodel150104

Det anonyma innebär att en del gränser för vad som kan sägas offentligt suddas ut på Jodel. Något som får en person att utbrista i ett inlägg:
”Tänk om jodel kommer ändras så inget är anonymt och man kan se exakt vad alla har skrivit även fast man tagit bort det… Dröm om det ni”.

Genast kommer ett svar från någon annan anonym:
”Skulle det hända mig skulle folk tycka jag var helt fucking stöörd xD. Skulle aldrig skriva en Jodel då ever.”

Och i ett tredje inlägg suckas:
”Fan nu kan jag inte somna när jag bara ligger och tänker på ifall det där skulle hända.”

Men det anonyma öppnar också för hot. Hösten 2015 valde Lunds universitet att stänga helt och hållet för en dag sedan någon hotat om att ett angrepp skulle ske på universitetet. För polisen innebär det att det ansvariga bolaget bakom Jodel, ett tyskt startup-företag, kontaktades för att genom deras data försöka få ut information om vem som kan ligga bakom hotet.

Men i en artikel i Die Welt menar Jodels grundare, Alessio Avellan Borgmeyer, att appen också använts för inlägg som vill hjälpa flyktingar och stå mot rasism i Tyskland.

Det kommer att bli intressant att följa Jodels utveckling under det kommande året, inte minst för att se hur företag som vill annonsera och locka till sig kunder kommer att hantera den. I en intervju på Internetworld menar Alessio Avellan Borgmeyera att det inte finns något som hindrar företag att använda Jodel, ”men om man är för säljig och communityn misstycker kommer ens inlägg snabbt att röstas ner. Om man däremot delar sådant som är relevant och uppskattat kan det vara ett sätt att nå en yngre målgrupp i sin direkta närhet”.

Så helt klart blir det intressant att följa om Jodel under 2016 kommer att bli något utöver att vara en vardagens klotterapp kring stort som smått. Och vad händer om företagen blir allt mer vanliga på Jodel? Kommer användarna att rösta bort sådana inlägg i så fall? Värt att hålla utkik på utvecklingen, helt klart.

Digitalt präglar årets nyord

Av , , Bli först att kommentera 0

När årets lista över nya ord publiceras av Språktidningen och Språkrådet så kommer många ord med från den digitala utvecklingen av samhället. Vi tar en groupie, svischar pengar, ägnar oss åt delningsekonomi och följer en youtuber på nätet. Ögonkramp, trollfabrik och geoblockering, är andra ord med digital koppling.

Att svischa skulle få ett genomslag som ord under 2015 var väntat. Allt fler har under året börjat skicka pengar mellan varandra med den nya tekniken som landets banker står bakom. Att ordet svischa dessutom ligger bra i munnen och ljudhärmande beskriver hur vi tänker oss att pengar supersnabbt skickas mellan våra bankkonton underlättar för ordet att slå igenom.

Ett av årets nyord 2013 var selfie, ett ord som sedan dess fortsatt att fungera. På årets lista får det en uppföljning med ordet groupie, alltså en bild som vi tar på flera tillsammans, men frågan är om kommer att överleva på samma sätt.

Ordet svajpa finns också med på nyordslistan för 2015. Det innebär att du drar med fingret över en bildskärm för att få fram en ny sida, bild eller text. Också det ett ord som blivit till en del av vår vardag.

Här är fler ord på nyordslistan för 2015 som har digital koppling:

Delningsekonomi
Bilpooler eller nätverk för att byta bostäder är exempel på delningsekonomin, som ofta har stöd av digitala tekniska lösningar.

Geoblockering
Kortform för geografisk blockering som innebär att nationsgränser rivs upp för internet.

Groupie
Bildat som en uppföljning av selfie, innebär att flera personer finns med på bilden.

Klickokrati
Kommer från engelskans clickocracy och handlar om handlar om klickjaktens inverkan på journalistiken.

Plattfilm
Motsatsen till plattfilm skulle kunna vara VR eller virtual reality film, alternativt 3D-film.

Rattsurfa
Ordet fick ett uppsving genom Transportstyrelsens kampanj ”Sluta rattsurfa” i december 2014.
Bakgrunden till ordet är den nya lagstiftning från 2013 som säger att förare inte får använd exempelvis mobiltelefon eller gps på ett sätt som gör dem ouppmärksamma i trafiken.

Robotjournalistik
Nyheter som tas fram med hjälp av algoritmer och textrobotar, ofta sportreferat,
affärsrapporter och budgetar.

Svajpa
Kommer från engelskans swipe och innebär att byta sida eller bild på en skärm genom att dra med ett finger.

Svischa
Två stavningar förekommer: swisha, som anknyter till appen Swish som ordet är bildat från, och den
försvenskade formen svischa. Innebär att föra över pengar till någon annans konto med hjälp av en app.

Trollfabrik
Kommer från engelskans troll factory. Anknyter till troll i betydelsen ’person som avsiktligt skapar reaktioner på internet, skriver Språkrådet i sin förklaring. Under året har särskilt myndigheter i Ryssland anklagats för att medvetet försöka påverka debatter på internet med stöd av personer anställda vid särskilda ”trollfabriker”.

Youtuber
Någon som ofta och mycket laddar upp filmer på Youtube. En av de mest kända är svenska Pewdiepie.

Ögonkramp
Sägs vara en reaktion för den som tittar för länge på bildskärmar.

Se alla ord på nyordslistan.

Mobilrevolution i handeln

Av , , Bli först att kommentera 0

En av fem, 20 procent, anser att mobilen är förstahandsval när de ska handla på nätet, visar en undersökning som nyligen publicerats av Episerver (siffrorna gäller konsumenter i Norden).

Samtidigt menar nästan hälften, 45 procent, att ”på stan” är ett av deras topp tre ställen där de använder sin smartphone.

För handlare som driver fysiska butiker är detta mycket intressanta siffror eftersom det pekar på att riktade erbjudande direkt till mobilen kan bli ett sätt att locka kunderna till butiken, något som vi förmodligen kommer att få se mer av i framtiden.

Undersökningen hävdar också att 77 procent av de tillfrågade i Norden har gjort ett köp via sin mobil, resor, kläder och elektronikprylar toppar listan.

Undersökningen som Episerver nyligen har genomfört gjordes bland 5300 personer i fem regioner (Norden, USA, Benelux, Storbritannien och Australien) om deras vanor och användning av smartphones, surfplattor och datorer. Mobilanvändandet i Norden är störst bland de fem regionerna.

Här är en kort sammanfattning av undersökningen:

  • 96% av de nordiska användarna äger en smartphone (högst bland regionerna)
  • 59% av de tillfrågade i Norden använder surfplattor (lägst bland regionerna)
  • 55% av de tillfrågade i Norden äger både en smartphone och en surfplatta
  • 77% av de tillfrågade i Norden har gjort ett inköp via mobilen. Den andelen är högre än i både USA och Australien
  • 63% har gjort ett inköp via en app

Nordiska konsumenter använder sina smartphones för bland annat sociala medier. Intressant är att endast
7% förväntar sig att sociala medier är en del av deras inköpsprocess

  • 61% av de tillfrågade i Norden lämnar webbplatsen om de har svårt att nå den, 23% provar en konkurrent
  • 63% av de tillfrågade i Norden går inte in på en dator senare om de inte kommer in på sajten via mobilen
  • 1 av 5 (18%) ger en webbplats bara ett försök innan de söker upp en konkurrent
  • 45% av de tillfrågade i Norden placerar “på stan” som en av deras topp tre ställen där de använder sin smartphone

 

Världslansering från Umeå

Av , , Bli först att kommentera 0

Den 9 februari är det världslansering av nya spelet Unravel från Coldwood Interactive i Umeå. Nu släpps en ny trailer som visar några utmaningar för lilla garnfiguren Yarny i spelet.

Att något stort var på gång från Umeåföretaget Coldwood Interactive märktes redan i juni 2015 då Martin Sahlin från företaget presenterade spelet i Los Angeles på världens största spelmässa E3. Han stod för ett av huvudnumren under presskonferensen som stora spelgiganten Electronic Arts inledde spelmässan, en mässa som lockar närmare 50 000 deltagare och 200 utställare till Los Angeles.

Martin Sahlin berättade då för en hänförd publik om hur han för två år sedan, under en semesterresa med familjen, började utveckla idén med den lilla spelkaraktären Yarny, en liten garnfigur vars öden och äventyr berör människor, långt innan spelet släppts.

Under hösten har flera trailers släppts från studion i Umeå och nu i dagarna har alltså även lanseringsdatum för spelet blivit offentligt.

Den 9 februari 2016 kommer spelet Unravel att släppas för PC, Playstation 4 och Xbox One över hela världen.

När datumet släpptes i veckan fick nyheten omedelbart genomslag i mängder av länder. Kanada, USA, Chile, Brasilien, Tyskland, Holland, Italien, Spanien, Storbritannien, Finland och media från ett stort antal andra länder ville berätta om den kommande lanseringen.

Att något stort är på gång från Umeå är helt klart.

Här nedan är trailern av Unravel inför världslanseringen.

Umeå Tech Arena en viktig mötesplats

Av , , Bli först att kommentera 0

Umeå. Vill mer. På välkomstskyltar vid infarterna till Umeå kan budskapet läsas. ”Umeå. Vill mer.” Ett tecken på detta är Umeå Tech Arena som igår hade premiär med närmare 200 personer i publiken med tre startupbolag som pitchade sina idéer och produkter inför de granskande ögonen hos tre av Sveriges främsta investerare.

Efteråt, under minglet, nätverkades och byttes tankar om hur Umeå kan bli ännu starkare för nya startupbolag. Att Umeå vill mer verkar helt klart, att döma av kommentarerna från de som vimlade under kvällen.

Arrangörerna lovar att fler liknande arrangemang kommer att anordnas, inte minst för att Umeå växer sig starkare som en stad för lovande startupbolag.

På Infotech Umeå finns mer att läsa om kvällen med Umeå Tech Arena.

Här nedan syns tre entreprenörer som fick chansen att pitcha in sina produkter för publiken och investerarna, från vänster Johanna Björklund, Ludvig Bohlin och Matti Larsson.

UmeaTechArena2015_03

 

Ger bort sina Facebook-miljarder

Av , , Bli först att kommentera 1

Facebooks grundare Mark Zuckerberg skriver tillsammans med med sin fru Priscilla Chan att de kommer att skänka 99 % av sin förmögenhet i Facebook-aktier till olika projekt för att förbättra hälsa och dagligt liv för människor runt om i världen. Enligt Chan Zuckerberg handlar det om 45 miljarder dollar.

Nyheten publiceras i ett Facebookinlägg som möts av stora ovationer från en mängd människor, bland annat Bill och Melinda Gates, Arnold Schwarzenegger och Shakira.

Nyheten tillkännages i form av ett brev till deras nyfödda barn Max.

Läs brevet här.

Plånbok med myntfack blir inte årets julklapp

Av , , Bli först att kommentera 0

Länstrafiken i Västerbotten meddelar att de slutar ta emot kontanter i sina bussar från juni nästa år. Samtidigt berättar Skelleftebuss att också de plockar bort kontanterna. I Västernorrland har bussbolag redan gjort det och Jämtland kommer att följa efter.

Kontanternas tid som betalmedel på bussen är över.

Ett av företagen som är vinnare i denna utveckling är iZettle. Med sin betallösning via betalkort och mobil har de tagit sig in i en mängd marknader. Till och med getostmejeriet i lilla Bondersbyn utanför kalix som jag ibland besöker använder iZettle som en service för kunderna.

I augusti tog iZettle in drygt en halv miljard i riskkapital och sedan starten har finansiärer satsat sammanlagt 1,5 miljarder i företaget. Inga finansiärer skulle på samma sätt vilja satsa i kontanthantering, det är helt klart.

iZettle slår dessutom alla tidigare tillväxtrekord på listan Sweden Technology Fast 50 som delades ut i veckan. De senaste fyra åren har iZettle haft en tillväxt på helt otroliga 30 114 procent.

Sweden Technology Fast 50 har instiftats av Deloitte och är den enda särskilda utmärkelsen för teknologiföretag i Sverige. Rankingen baseras på företagens genomsnittliga intäktsökning under den gångna fyraårsperioden.

Att sia om framtiden är i detta fall knappast svårt. Kontanterna kommer att försvinna allt mer i och med nya tekniklösningar för vår handel.

Plånbok med myntfack blir knappast årets julklapp.

Bortom digital transformation

Av , , Bli först att kommentera 0

Nästan varannan har köpt något och betalat med sin mobil. Och var fjärde tror att kontanter försvunnit om tio år.

Siffrorna kan ses som ett tecken på att digitala betalningssätt är på väg att explodera, menar mediebolaget Schibsted i sin Future Report 2016.

40 procent av svenskarna har betalat med sin mobil och 26 procent tror att kontanter försvinner inom tio år. Siffrorna kommer från årets trendspaning från Schibsted Media Group. Schibsted Future Report 2016 presenterar fakta och insikter om användarbeteenden, tech, affärstrender och media.

RaoulGSchibsted

Men det är inte bara våra betalsystem som kommer att förändras. Också media står inför stora förändringar, menade Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige, när han presenterade rapporten i samband med Sime-konferensen på Cirkus i Stockholm. Rubriken för han föredrag var Bortom digital transformation. han menar att Schibsted som medieföretag nu gått igenom sin digitala transformation, nu återstår att ta upp kampen mot andra stora globala företag som också gjort detta steg.

Raoul Grünthal gav i sin presentation en jämförelse med de stora ekosystem som amerikanska bolag som Google, Facebook, Amazon och Apple bygger kring sina kärnprodukter.

– Vi tvingas att förhålla oss till detta. Men också se vad som händer i Kina. Där bildas också stora ekosystem just nu.

– De är i Kina idag men kommer snart också att finnas i Europa, säger Raoul Grünthal.

Varningen är på allvar, menar han. Det mediebolag som vill överleva med en svensk och europeisk bas måste våga ta upp kampen mot dessa jättar.

– Det krävs av oss att vi är modiga, ödmjuka och lär av våra egna misstag, fortsätter han.

Själv är han överygad om att Schibsted kan ta upp kampen, men kanske med helt nya produkter i framtiden.

– De produkter vi har idag är kanske inte de samma som om gem år.

Stora förändringar väntar uppenbarligen för mediebolag som Schibsted. Frågan är om de kommer att klara av dem.

Kickstarter passerar två miljarder dollar

Av , , Bli först att kommentera 0

När Umeåfilmaren David Sandberg och företaget Laser Unicorns gick ut på Kickstarter för att samla in pengar till actionfilmen Kung Fury kunde ingen ana det enorma genomslag som detta skulle få. 630 019 dollar trillade in under den månad som kampanjen låg uppe på crowdfunding-sajten.

umeagalan2015_11

Ansvariga bakom crowdfunding-projektet Kung Fury har fått ta emot många pris. Här från Umeågalan 2015 där de tar emot pris som Årets nya företagare.

Kung Fury är ett av de mest framgångsrika svenska projekten på Kickstarter genom tiderna. Men det är långt ifrån den enda svenska eller internationella projekt som lyckas få finansiering på detta sätt. Sedan Kickstarter lanserades 2009 har över två miljarder dollar utlovats av frivilliga genom sajten i olika projekt.

Att få in finansiering via kickstarter blir bara alt mer populärt. Den första miljarden dollar tog fem år att bli lovade till projekt. Den andra miljarden har bara tagit 19 månader, rapporterar Kickstarter.

Nu ska sägas att det långt ifrån är två miljarder som betalats ut till Kickstarter-projekten. För att ett projekt ska få kvittera ut de pengar som användarna på sajten lovat bidra med måste projektets insamlingsmål nås. Och det är många projekt som inte når ända fram. Enbart lite drygt vart tredje projekt (36,66 %) når sitt utsatta mål, som exempelvis Kung Fury gjorde.

Men trots att de finns en mängd icke finansierade projekt på Kickstarter så har kampanjsajten ändå visat på de helt nya möjligheter som finns via crowdfunding.

Se statistik från Kickstarter.

Så har Dagens industri aldrig skrattat förut

Av , , Bli först att kommentera 1

Närmast hejdlösa skratt och dånande applåder utbröt när årets Gasellvinnare i Västerbotten Thorbjörn Holmlund, Svansele Vildmarkscenter, intervjuades av Dagens industris Lotta Edling ikväll i Umeå. Thorbjörn svarade på frågorna med sin alldeles bredaste Svansele-dialekt och berättade om den älggaranti som hans företag ger till turisterna. Garantin innebär att den som inte får se en älg under utflykterna får pengarna tillbaka. På 20 år har det bara hänt tre gånger men Thorbjörn Holmlund berättar att inte heller då fick han ge tillbaka några pengar. Turisterna var ändå helt nöjda.

När sedan Lotta Edling frågade om projektet med att bygga en 45 meter hög älg bröt såväl Lotta Edling själv som hela publiken ut i jubel inför en alldeles hejdlös beskrivning av planerna på att bygga detta enorma landmärke.

IMG_5844

IMG_5845

IMG_5846