I Paris – Lördag dag

Lördag, rise and shine! Man är sjukt trött och höll på att halka ihjäl mig i duschen så det höll på bli en olycka. Jag har en historia av knäproblem vilket brukar yttra sig i att de går ur led så ambulans måste tillkallas för att dra tillbaks eländet. Jag kliver ur duschen, halkar till lite med vänsterbenet och känner att knäet glappar lite granna. Tur för mig att att det gick bra men vilken syn. Där ligger jag inne i ett litet badrum med knäet ur led. Jag delar inte rum med någon så jag måste alltså släpa mig till telefonen, ringa en kollega och säga : "Hej, mitt knä är ur led och jag befinner mig i en förnedrande situation där jag ligger naken på rumsgolvet indränkt i vatten och det gör ont som fan. Kan du fixa fram en ambulans?". Som tur var slapp jag den förnedringen denna gång.

Dagens utflyktsmål är Eiffeltornet. I och med att resten av företaget kom upp igårkväll fick vi med oss några till. 8 man stark grupp beger vi oss till tornet via tunnelbanan. Finns inte så mycket att säga om tunnelbanan förutom att dörrarna på vagnarna öppnas innan tåget står helt stilla så man får som beräkna lite när man ska hoppa av. Intressant upplevelse.

En ointressant nedgång i tunnelbana.

Innan jag for till Paris fick jag höra av en kompis att det är helt hysteriskt vid Eiffeltornet, alla skall dit och kolla och åka upp och det kommer ta många timmar att gå igenom upplevelsen. Väl där ser man att det är en skitlång kö till en av fundamenten. Nu funkar det så att vid varje fundament är det en entré och därifrån tar man sig upp till första och andra våningen. Varför det var väldigt lång kö till ett fundament är för att det var hiss där. Övriga fundament är trappor och dessa tog vi, som de svenska vikingar vi är.

Eiffeltornet, den har ingen sett förut

Kaxiga och med högt självförtroende börjar vi ta oss upp längs den massiva och imponernade stålkonstruktionen. Efter ett tag börjar det ta emot i benen och speciellt efter min laserdome-upplevelse dagen innan. Det var lugnt värt det, fin utsikt, häftig byggnad och priset är typ 5 euro för att gå upp till våning 1 och 2 och så ytterligare 5 euro för att ta sig ända upp till toppen med hiss (finns inga trappor dit upp tror jag). Allt som allt lite mer än 100 SEK, tycker jaq var väldigt bra pris. Jag skulle ha testat spotta ned från eiffeltornet, men det vore ju helt omoget.

Kl 14.00 skulle det vara samling på kontoret för lite företagsinfo, men innan dess var vi tvungen att få i oss någon mat. På tillbakavägen tar vi tunnelbanan och helt plötsligt går det ombord en gubbe med dragspel och börjar spela clichélåtar från frankrike. Där stod man, mitt i tågvagnen och samtidigt har du en fransk melodi som spelas på dragspel. Kändes på nåt skumt sätt lite Parisiskt. För övrigt har jag inte mycket övers till såna mänskor som i princip försöker spänna ögonen i en och säga "Ge mig pengar eftersom jag, utan ditt samtycke börjar spela musik så att du kan ge mig några euro". Tycker inte alls om detta. Ingen av oss gjorde det.

Lunchen var sådär. Vi hamnade på något turisthak, betalat 10 euro för en sallad som var halvt upphackad och inget speciellt med den. De tar betalt på såna ställen och maten är inget speciellt. Om man vill ha riktig fransk köksmat går man på ett lokalt ställe. Nackdelen är att då kan ingen engelska och om man inte kan franska är man i princip körd.

Min måltid. Häftig va! Kostade 9 Euro det där, skitmat

Efter besöket på kontoret var det dags att fara till hotellet och vila upp sig inför den stundande julmiddagen och allt som tillkommer däromrking. Fasen vad trött man är, hur ska man orka genom kvällen?