Mona Lidén, utopiamona

Nystart…

Av , , Bli först att kommentera 0

…kan vara ett ganska slitet uttryck, men ack så passande varje januari månad. Förutom människors nyårslöften och diverse olika ambitioner om nya livsvanor och förändrade beteenden som ska leda till längre och hälsosammare liv, så är det också en ny start på budgetåret för många. Ett nytt friskt år att jämföra med föregående. En ny möjlighet att förbättra resultat. År 2016 ökade konkurrensen i Umeå, både från nyetablerade Avion, men även från näthandeln, framförallt innan jul. Det kommer att leda till en förändring av butiksutbudet i staden och skapa möjligheter för dem som tar fighten. Vi vet att Umeå är fortsatt attraktivt för nyetableringar i alla dess former, även om klimatet för enskilda handlare hårdnat, så måste vi försöka se det i ett större perspektiv.

Vi vänder blad helt enkelt. Vi tittar i backspegeln och tar lärdom av misstagen från ifjol, men sedan får det vara slutältat. Det finns massor av uppsidor för centrumhandeln (och centrum) och nedan följer några av de mest avgörande som jag ser det.

IKEA/Avion: Drar mängder med folk till Umeå. Framförallt finnar. Wasaline slog rekord 2016 och satsar stenhårt på Umeå även i år. Dessa besökare kommer såklart märkas av även i centrum, både som boende, som besökare på restaurangerna och som kunder i butikerna. Gott Nytt attraktivare shoppingresmål 2017!

Lokaltrafiken: Byggs ut i och med att Vasaplan byggs om (ja, jag kanske har ändrat åsikt litegrann, men ingen är perfekt!) och faktum är att detta är ett måste för att klara av alla människor som väljer bussen. Både idag och i framtiden. Och det bör göras klart så snabbt som möjligt. Kan vi redan i oktober 2017 utöka antalet bussar och femminuterstrafiken på de mest frekventa linjerna vore det fantastiskt! Gott Nytt klimatsmart ”användabilensålitesommöjligtår”! (det går naturligtvis även bra att cykla)

Det kommer såklart leda till en del stök, avspärrningar, oljud och damm. Men ambitionen är hög och det jag sett av planeringen hittills känns helt okej. Vi har ett färskt projekt i minnet (Rådhustorget) och det är ingen av de inblandade i Vasaplan som vill att det ska bli likadant igen. Vi pratar kommunikation, skyltprogram och marknadsplan för hela projektet. Umeåborna måste få svart på vitt varför detta är nödvändigt för staden.

Mångfalden: Bredden på verksamheterna och butikerna i centrum, utbudet av hotell, restauranger och handel, kultur och nöjen. Alla olika människor som vistas här. Jag skulle vilja påstå att centrum är den givna platsen i staden att skapa mångfald, integration och gemenskap på. Att hitta ett sätt att säga Hej! till en främling, att våga möta en okänd blick med ett leende. Det är en gigantisk mötesplats där alla får rymmas. Det är hjärtat som syresätter hela kommunen. Det finns redan så mycket ondska, missunnsamhet, elakheter, lögner, våld och storhetsvansinne i världen. Låt oss bidra med ett vänligare, öppnare och mer förstående 2017. Jag säger Gott Nytt sympatiskt år!

 

Så, hur vill Du att 2017 skall bli? Vill du ha ett Skönt nytt år, ett Grönt nytt år, ett Aktivt nytt år, ett Hållbart nytt år eller kanske ett Medvetet nytt år på flera fronter samtidigt? Ett år med polotröja och röda läppar, ett köttfritt år eller ett år till havs? Möjligheterna är i stort sett obegränsade, det gäller bara att bestämma sig för vad man vill förändra och hur man ska prioritera. Själv står jag inför ett uppdatera alla mina ID-handlingar år. Mitt pass, körkort (och faktiskt även bankkortet) passerar snart bäst före datum, samtidigt!

Jag förstår ju själv att jag åldrats 5-10 år sedan fotona på nuvarande handlingar, men det får bli en slags nystart det med. Ut med det gamla och in med det nya, även om det blivit äldre så att säga. Lycka till med era nystarter!

 

 

 

 

 

Bli först att kommentera

Centrum lever!

Av , , Bli först att kommentera 6

Jag jobbar i centrum. I centrum av centrum faktiskt. Just nu är det lite stökigt och i ärlighetens namn ganska fult runt oss som har butiker, tandläkarmottagning, frisör, korvvagn, kontor eller bostad här. Umeå förnyar, bygger om, förbättrar och tänker nytt. En ständig process. En ständig debatt om huruvida det är rätt eller fel. Ständigt kritiska röster och ständigt försvarande från Stadens sida. Har vi råd eller inte? Senaste tiden har samtalen ofta handlat om hur centrum mår, mellan oss som arbetar i och för centrum, mellan näringsidkarna, mellan kommunens tjänstemän, politiker och inte minst journalister. Jag tror verkligen inte på någon centrumdöd, det kommer inte att hända här i Umeå. Så länge debatten lever om tillgänglighet och ramper, om namn som Skeppsbron, om cyklisternas framfart och oduglighet, om bevarandet av gamla byggnader, om påbyggnationer och förtätning. Om en grön eld som blivit fastgjuten i polerad betong. Så länge folk bryr sig om utsmyckning, festivaler och marknader som pågår så kommer centrum att leva och utvecklas.

Handeln är som så många andra branscher beroende av kunder. Kunder med stora läder, eller det behövs inte nu förresten eftersom det räcker med ett plastkort, men ni förstår grejen. Helst ska folk handla ofta och mycket. Det är här vår absolut största utmaning ligger.

Konsumenternas vanor är på väg att förändras radikalt. Dels lägger vi pengarna på andra saker i större utsträckning, men också för att vi är medvetna om att vårt sätt att konsumera inte kommer att hålla för alltid. Den ständigt ökade omsättningen och lönsamheten i detaljhandeln kommer kanske att plana ut, hitta en stabilare nivå? Vi har dock kvar jul, en av dessa perioder då vi hastigt förtränger/glömmer bort vår upplysthet om överkonsumtion, men vi är ju bara människor….Det är förresten hemskt kul med närminnesförlustighet om man ser det på tecknad film. Hela familjen skrattade åt och med den lilla blå fisken som just nu simmar omkring på biograferna. Och jag tänker faktiskt tillåta mig att skratta lite åt att vi lotsade oss, hand i hand, förbi stängsel, avspärrningar och obegripliga skyltningar i centrum, ända fram till biografen. Vi hittade dit och Doris hittade hem!

En centrumdöd brukar vara förenat med att många butiker går omkull, konkurs, god natt, rullgardinen ner. Men även om vi kommer att förlora en del butiker längs vägen, vilket naturligtvis är jättetråkigt och drabbar individer som satsat mycket eget kapital extremt hårt, så kommer det att dyka upp nya. Jag har svårt att se en stadsbild med enbart kedjor. Även giganterna vill vara verksamma i välmående städer, i städer som utvecklas och växer. Det innebär att jättarnas etableringar endast fortsätter där unika och lokala butiker också kan överleva. Umeå är definitivt en sådan plats. För trots stöket i stan, trots irritation över otillgängliga parkeringar och butiker, så har vi engagerade invånare i Umeå. Vi har en stad som vill framåt och anpassas efter ökad befolkningsmängd. Och vi har vinnarskallar. Alla dessa ingredienser gör och kommer att göra att centrum fortsätter leva.

Nästa gång du besöker oss, tänk på att alla verksamheter pågår precis som vanligt, även om byggstöket är utbrett och kan verka avskräckande. Tänk på att även om det är jobbigt med en extra sväng runt ett stängsel eller en grusgrop, så är det faktiskt för att Umeå är en stad i förändring. Tänk på att butiksinnehavaren med en byggskiva som farstukvist till entrén kämpar och sliter för att få till en inbjudande butik trots de yttre omständigheterna. Det är en stor utmaning för oss alla, men jag är övertygad om att vi som jobbar i centrum, vi som lever och verkar i den här delen av staden och alla ni andra som besöker oss, kommer att bidra till en levande, varm och attraktiv stadskärna även i framtiden!

Umeå centrum

PS: Just nu önskar jag och många med mig, att vi efter Nya Rådhustorgets invigning kanske kunde få lite andrum innan projekten med Vasaplan och Renmarkstorget tar vid. Vi skulle behöva ett år med återhämtning och kunna njuta av framkomlighet, naturliga flöden och vackra stadsrum. Vem törs ta det beslutet?

Bli först att kommentera

Turtleprinsessor och stålmannenkvinnor

Av , , Bli först att kommentera 3

I handeln diskuteras ofta exponering av varor och att man delar upp dam respektive herravdelningar är inget konstigt, ej heller att ungdomsplagg separeras på olika ytor. En för tjejer och en för killar. Men så fort man kliver in på barnavdelningarna så börjar diskussionerna komma. Det här med att dela upp pojke, flicka, blått och rosa. Syftet är naturligtvis att det ska vara lätt för kunderna att hitta, både storlek och typ av plagg. Det ska matchas och hängas rätt så man bara MÅSTE köpa skjortan som hänger alldeles bredvid de coola små jeansen, tillsynes av en slump. Men så är det naturligtvis inte. Allt är mycket noggrant genomtänkt och uträknat av ett specialteam på något huvudkontor någonstans.

Många kunder tycker såklart att det är skönt att veta vart man ska gå då man desperat letar nya mjukisbrallor till dagis då alla befintliga paren hips vips blivit 5cm för korta eller har så många hål på knäna att det faktiskt är billigare med nya byxor än lagningslappar. Och visst är det bra att alla prinsessklänningar hänger på ett och samma ställe, för då kan man helt sonika välja att inte gå förbi dem (för att slippa tjat) eller så förenklar det då man faktiskt är ute efter ett sådant plagg eftersom det är det enda som står på önskelistan inför födelsedagen hos vissa.

Jag förstår butikerna. Enkelhet och lätt att navigera ger kunderna mer tid till att plocka på sig varor. Jag har jobbat många år i butik och där hände det ofta att man i kassan fick frågan -Är detta byxor till pojkar eller flickor? (om tex ett par mellanblå jeans i rak modell) Jag brukade svara att det är unisex. Eller om personen framför mig inte verkade veta vad unisex betyder så nåt i stil med att det funkar vilket som! En del nöjde sig med svaret, medans vissa andra verkligen ville veta vilken avdelning byxorna kom ifrån. För det vore ju helt förkastligt att dra på sonen ett par tjejjeans!?

Jag har tvillingar, en pojke och en flicka. De är så stereotypa att jag knappt törs berätta det högt. Trots att de vuxna runtomkring dem är upplysta moderna personer, trots att de lever i en regnbågsfamilj och trots att vi verkligen försökt låta dem välja fritt vilka färger, former och utföranden av plagg och leksaker de föredrar mest. Ändå. Blått respektive rosa, eller lila. Batman respektive Elsa i frostfilmen. Fotboll respektive balett. T-shirt med tryck respektive klänning. De väljer helt själva. Någonstans längs vägen har man väl säkert sagt tuff och gullig på ”fel” ställe. Men jag är övertygad om att det är djupt inbyggt i vissa individer. Det här med flickigt och pojkigt. Dottern proklamerade högt härom veckan att pojkar faktiskt inte kan ha långt hår och flickor faktiskt inte kan kissa i skogen för de har ingen snopp. Nähä? Jag har inte hunnit dit i utbildningsplanen än! Hjälp! Jag vill ju lära dem jämställdhet och allas lika värde. Att alla människor oavsett kön, religion, sexuell läggning eller ursprung kan göra vad hen vill! Att pojkar visst kan ha långt hår och att flickor visst kan kissa i skogen.

Eftersom de ska fylla 4år i höst, så är superhjältar ett stort intresse hos åtminstone pojken. Vad han än leker så finns det inslaget där. Hans syster brukar delta i detta emellanåt men problemet är att hon inte kan identifiera sig med så många karaktärer. Jag har försökt med Wonderwoman, Catwoman (som dock är en tjyyyv) och Superwoman. Inget fungerar. Jo! Hon gick med på att vara Stålkvinnan, men förklarade för mig att det faktiskt heter StålMANNENkvinnan. Under utvecklingssamtalet på förskolan så uppfattade jag också att deras inställning är att hålla superhjältarna stången, det blir lätt buffliga och hårdhänta lekar då pojkarna går in i dessa karaktärer. Inte alla såklart, men många. Det är vapen, styrka och fightingspirit. Jag tänker direkt på krig, våld och huliganer. Nu tror jag inte man kommer runt problemet genom att förbjuda Spindelmannen eller tröjor med Marvelfigurer på. Nä, bättre att fråga barnen vilka superkrafter varje karaktär besitter och vad man kan göra för gott med dessa! Konstruktiva lekar. Tjejerna vill säkert vara med om det handlar om vad man kan göra med spindelnät eller förmågan att flyga. De är sällan intresserade av styrkemätningar och vem som dödar vem.

Undra hur världen skulle se ut om förebilderna och hjältarna i tidig ålder hade en annan framtoning. Om inte gränsen mellan Turtlepower och My Little Ponys magiska krafter var så stor. En Turtleprinsessa med glittrande vingar och biceps stora som handbollar kanske!? Om det på riktigt var varannan damernas i superhjältevärlden. Som det är nu går det en handfull män på varje kvinna med någon sorts övernaturlig kraft.

Jag har förståelse för uppdelningen av blått och rosa utan att jag för den delen tycker att det är rätt. Jag kan även förlika mig med att det ibland finns en inbyggd nedärvd inställning som gör pojkar och flickor fundamentalt olika. Men jag tror verkligen att mycket skulle vara annorlunda om Batmans trikåer var rosa och de färgglada små ponnyerna räddade världen med kung fu, muskelstyrka och supersnabba bilar som sprutar eld.

 

PS: Heja Åhléns, som från och med i höst kommer att navigera sina barnavdelningar utifrån storlek i stället för genus.

 

 

 

 

Bli först att kommentera

Medveten shopping.

Av , , Bli först att kommentera 1

Så har då handelsområdet på Söderslätt landat, klippt sina band och öppnat sina entréer för tusen och åter tusen personer som längtat och längtat. Köerna ringlade långa, både utanför IKEAs portar och på Avion då de öppnade en knapp månad senare. Media har gjort sitt för att öka hajpen med direktsändningar och övervakning av trafikläget. Intervjuer med befolkning från när och fjärran, från fjäll till kust. Jag läste någonstans att IKEA inte etablerar i Umeå för att vara snälla, eller för att de värnar om regionen. Givetvis inte. De vill tjäna pengar och det kommer dem att göra. Upptagningsområdet är enormt. Köpviljan är stor. Och kunder med inkomster över medel finns det också gott om. Men regionen och Umeå kommer likafullt att må bra av deras närvaro på åkern!

Det har på något sätt blivit inne med handel samtidigt som världen verkar kajka ihop av all överkonsumtion. Det är lite märkligt. Men det är också väldigt märkligt att 95% av de människor man ”möter” på stan, håller en skärm framför näsan, under hakan, mot örat….eller bara håller i, som vore det livet självt. Och nej, jag är inte ett dugg bättre och har tusen olika ursäkter för att fippla med min mobil i tid och otid. Jag tror däremot inte vi kan värja oss, vare sig mot konsumeringen eller vårt sätt att umgås och kommunicera. Har kommit på mig själv med att känna mig lite värdelös (eller möjligen gammalmodig) för att jag inte är aktiv på Twitter, Snapchat (kunde inte ens installera denna app, måste fråga någon som begriper….någon runt 10 bast sådär) och Pinterest.

Det jag ville komma till är att konsumtion och att sätta värde på ”nya” prylar, är något vi får lära oss att hantera. Tillsammans. På bästa möjliga sätt. Vi kan arbeta för hållbarhet och minimal miljöpåverkan. Vi kan arbeta för bättre arbetsmiljöförhållanden i produktionsländer. Vi kan arbeta för att konsumenterna ska kunna göra medvetna val i våra butiker och på handelsplatser. Vi kan komplettera med ett begagnat plagg till vår nya vår-outfit. Man kan helt enkelt påverka konsumtionen på det sätt man anser vara lämpligast! Multinationella företag jobbar stenhårt med att utöka sina insatser i ämnet, det är naturligtvis viktigt på en global nivå. För mig som bor och handlar i Umeå så är det lätt att glömma bort att vara supernoga i mitt urval av produkter. Ibland blir det ekologiskt, närodlat, närproducerat, svanen märkt och fair trade. Ibland tillhör jag den mörka sidan som handlar storpack jättebilligt och fokuserar mer på hushållsekonomin än på miljöaspekter.

Det viktiga är att valen finns där och blir fler. Sedan är det upp till varje konsument att göra detta medvetet. Ta cykeln eller bussen till stan nästa gång. Se till att ditt kaffe är fair trade märkt. Lämna in dina begagnade kläder i någon butik som har ett återvinningssystem. Skänk pengar till en organisation som ligger dig varmt om hjärtat eller som gör världen till en bättre plats att leva på för någon. Låt oss göra medvetna val tillsammans, så är jag säker på att konsumtionen kommer att påverka hela vår värld mer rätt än fel i framtiden!

 

 

Bli först att kommentera

Handling med känsla.

Av , , Bli först att kommentera 0

Tiden rusar framåt och jag har varit på min position som Centrumledare för Utopia i dryga halvåret nu. Första halvan av 2015 kan kort beskrivas så här för min del, nytt boende (eller nytt och nytt, huset är från -77) för min härliga brokiga familj. Nytt arbete och mitt livs första byte av arbetsgivare (Tack H&M för att ni fostrat mig i 17år) Spännande, läskigt, euforiskt och utvecklande, men jag hoppade och har inte ångrat mig en dag!

Under sommaren försökte jag göra mig hemmastadd på Utopia och lära mig benämningar på trapphus, hissar, butikslokaler och skillnaden mellan PR, reklam och mediebyråer. Läsa in mig på budget, avtal och säkerhetsföreskrifter. Möten med nya människor ägde rum titt som tätt utan att jag kunde förmå mig att minnas ett enda namn. Arbetet med, för handeln ett viktigt datum, skolstarten trappades upp och kom att bli min första riktiga aktivitet. Ett samarbete med PMU där vi samlade in skolmaterial, kläder och sportutrustning till barn som flyr undan kriget i Syrien. Bara veckor efter vår kampanj, så drog den stora flyktingkatastrofen igång och tusentals människor påbörjade insamlingar över hela landet.

Umeå Pride blev nästa stora handling. Vi ville ge HBTQ-rörelsen i Umeå en scen och vara en megafon för dessa frågor och uttryck. Kiss Homophobia Goodbye blev omskrivet i många medier både rikstäckande och utanför Sveriges gränser. Tack till Queerförvaltningen för att ni lärde mig massa nya saker. Och Tack till Er som ställde upp med bild på våra entrédörrar, ni gjorde skillnad och hjälpte till att lyfta fram ett viktigt budskap -Alla människors rätt till kärlek! Umeå Pride fick stort medialt utrymme och det mynnade bla ut i att Norra Skogsägarna skänkte 10 regnbågsflaggor att använda på kommunens stänger.

Trots att det varit full fart och massa nya intryck så har ändå den ständiga frågan från människor jag mött varit: Hur ska det gå? Alltså, nu när IKEA och IKEA Centres flyttar hit? Blir det någon citydöd i Umeå eller?

Jag kan nog bara sammanfatta detta på ett enda sätt, det kommer att gå alldeles utmärkt och någon citydöd är vi inte i närheten av! Tack vare alla fantastiska handlare, entreprenörer och eldsjälar i Umeå, både i centrum och i ytterområdena, kommer vi växa enormt som shoppingdestination. Omsättningen och arbetstillfällena i handelssektorn i Umeå kommer att öka makalöst mycket. Självklart kommer området på Söderslätt vilja ha sin beskärda del av kakan, men hela handeln i Umeå kommer att leva. Det finns en massa spännande samarbeten att se fram emot, kommunen fortsätter utveckla centrumfyrkanten, med nytt torg, nya grönområden och så småningom ett modernt och bättre anpassat Vasaplan än idag. Restaurangutbudet har aldrig varit bättre och Umeåborna är stolta över och värnar om stadslivet vi byggt upp. Det kan förvisso låta kommersiellt och ytligt, men faktum är att varje handling vi gör, leder till något nytt och bättre. Vi behöver en välmående kommun, levnadsglada innevånare, en stabil ekonomi och ett icke avstannande utvecklingstänk. Vi behöver det för att kunna hjälpa andra som inte är lika lyckligt lottade som vi. Vi behöver det för att kunna sätta Umeå, Västerbotten och Norrland på kartan.

Jag kommer att fortsätta leta samarbeten med föreningar, företag och organisationer som ser att vi behöver utveckling och nytänkande i Umeå. Hållbart, medvetet och långsiktigt. Tillsammans kan vi engagera oss i samhällsfrågor, vara brobyggare, beröra och röra om.

Slutligen vill jag säga tack till min nya arbetsgivare Balticgruppen som givit mig ett fantastiskt uppdrag som Centrumledare för Utopia. Tack alla nya kollegor och arbetskamrater för ert välkomnande.Tack Mia E för att du är handlingskraftig, nytänkande och banar väg. Tack Anna H, gänget på Visit Umeå, Stefan, Matte, Petra och en massa andra människor som jag lärt känna och numera även kan namnen på. Jag ser med glädje fram emot fortsatt samarbete och nya tag 2016. Jag vet att vi tillsammans kan göra Umeå till en ännu bättre plats att leva på. Och sist men inte minst, Tack Sara för att du står vid min sida och gör mitt liv komplett.

God Jul!

 

 

 

Bli först att kommentera

Årets (viktigaste) julklapp 2015

Av , , Bli först att kommentera 3

Det är snart dags igen. Handelns utredningsinstitut, HUI, ska utse årets julklapp under november. Lågoddsaren i år verkar vara en drönare eller quadrocopter, övriga tips på listan över potentiella vinnare är iPhone 6s, iPad Pro, Apple Watch, actionkamera, 3D skrivare, smarta träningskläder, De nya sedlarna eller nåt heeelt annat!

Julhandeln 2015 väntas slå rekord igen. Sedan 1991 har decemberhandeln minskat endast tre gånger. ”Julhandel för 75 miljarder väntas”  skrev DN i en artikel förra veckan och man menar på att den starka svenska ekonomin och de rekordlåga räntorna ligger bakom ökningen på fem procent mot föregående år.

Jag skulle vilja se en annan Årets julklapp. Medmänsklighet. Kärlek. Mod att stå upp mot de mörka makter som dödar och driver människor på flykt världen över. Mod att stå upp mot de kalla främlingsfientliga vindar som blåser i vårt land. Julen är svenskens viktigaste och mest traditionsenliga högtid. Vi ska ta tillvara på den och vara tacksamma över att få spendera tid tillsammans med nära och kära. Men låt oss också nyttja den till att räcka ut en hjälpande hand till omvärlden med en skänkt slant, skor eller värmande kläder som vi inte längre behöver. Vi får aldrig vika ner oss. Vi får aldrig ge upp hoppet om en värld där alla barn får växa upp i trygghet.

De som vill köpa en drönare ska naturligtvis göra det! Men för mig känns det sjukt att det som i många länder är förenat med krig, övervakning och död, blir en leksak och ett nöje för oss som har råd och råkar bo i ”rätt” del av världen. Årets julklapp enligt mig, borde vara något som alla har möjlighet att köpa, eller något som verkligen behövs och gör skillnad.

Men trots läget som råder i världen så laddar handeln inför årets viktigaste månad. Oavsett om man säljer mode, inredning, teknik eller presentartiklar. Det är en hektisk tid som väntar med stort mediebrus och fokus på pris och produkt. Långa köer, ansträngda betalkort och kassasystem, listor som skall bockas av och önskningar uppfyllas. Det finns dock en viss tjusning med kommersen i december och den är en del av traditionen. Om vi bara tar en liten gnutta av vår dyrbara tid och tänker på dem som inte har en trygg eller varm plats att gå till, så håller vi ändå modet uppe och viljan att förändra världen till det bättre levande. Kanske kan vi tillsammans se till så att Årets viktigaste julklapp 2015 blir något som verkligen har betydelse! Något som gör skillnad för dem som behöver vår hjälp som mest.

 

Bli först att kommentera

Personal branding

Av , , Bli först att kommentera 2

Den senaste tiden har vi kunnat följa den enorma vågen av flyktingrelaterade katastrofer och människoöden som pulserar genom allehanda mediekanaler. Insamlingar, swishkonton, galor, kändisar och okändisar. Alla vill hjälpa till. Alla har en åsikt. Det är många som öppnar sina plånböcker, sina hem och avvarar materiella ting för att hjälpa så många människor som möjligt. Det är fantstiskt och vi gör det gärna tillsammans, men bakom mycket av engagemanget finns en stark individualism. Det betyder absolut inte att det är hittepå, jag tror och hoppas verkligen att alla handlar med hjärtat, men det stärker bilden av hur vi vill att andra ser på oss. Hur många publiceringar av skärmdumpar på swishade summor har ni inte sett? Hur många likes och delningar av nyheter och inlägg i ämnet? Kändisar som plötsligt syns och hörs i varenda program. Man vill visa att man bryr sig. Det stärker ens personliga varumärke.

Vi är våra egna brands och det är det som sägs om dig när du inte hör, som är det viktiga.

Inom handeln pratar vi ofta om det personliga mötet och vikten av det. Det är där vi slår våra konkurrenter på fingrarna och kan göra skillnad.De flesta kedjor på marknaden jobbar med dessa frågor löpande, se kunden, säg hej, le och var uppmärksam. Men det är inte alltid så lätt att leva upp till och blir lätt blasé. Det är lätt att glömma bort sin egen person, sitt eget ansvar, när man stressar runt i en butik en löningslördag. I stället för att göra mitt yttersta för att kunden ska komma ihåg mig som ett fantastiskt möte (och en anledning att återkomma) så hamnar man i en roll som stressad anställd på butik x med för få kollegor på plats i förhållande till arbetsbelastningen. Tänk om vi engagerade oss och lade lika mycket tid på att vårda vårt personliga varumärke i verkligheten, som vi gör när vi sitter gömda bakom en smartphone. Om jag skulle se mig själv som ett varumärke och ”lansera” mig därefter, så skulle jag garanterat vara vänligare, mer lyhörd och mer tillmötesgående vid många fler tillfällen, både privat och på jobbet. Jag skulle sträva efter att folk snackade bra grejer om mitt varumärke bakom min rygg! Att mediesäljaren väl tillbaka på kontoret efter vårt möte, hyllar mig för sina kollegor och det är INTE för att jag köpt annonser för tusentals kronor. Vi människor vill vara bra. Vi vill vara reko och hyfsat omtyckta. Vi vill vara hållbara och trovärdiga i allt vi tar oss för. Låt oss vara det. Men inte bara på sociala medier och bland vänner. Låt oss vara det mot varandra, känd som okänd, i alla sammanhang och i alla situationer.

Det stärker både ditt och mitt varumärke.

individuality

Bli först att kommentera

Pausa det du gör – skänk en slant

Av , , Bli först att kommentera 2

Det håller inte längre. Den bild som nu sprids av bland annat Expressen på treåriga Aylan är så stark att det inte går att blunda längre. Jag ska egentligen skriva om något helt annat på den här bloggen, men dagar som dessa går det bara inte. Jag bara måste utnyttja min möjlighet att förmå dig att skänka en slant. En väldigt enkel och i mitt tycke bra insamling har startats upp de senaste dagarna, den heter ”Vi gör vad vi kan” och där kan du snabbt swisha pengar och göra en liten skillnad. Ser att Expressen skriver om insamlingen och här kan du läsa mer om vigorvadvikan.com.

Insamlingen har Swish 0702 09 33 03 eller bankkonto i SEB: 5694 05 824 28.

 

Tillsammans kan vi ju faktiskt göra lite skillnad.

Aylan

 

Bli först att kommentera

Värt ett besök!

Av , , Bli först att kommentera 0

Hösten har anlänt. Eller. Sommarvärmen har kommit lagom till slutet av augusti. Men i kalendern är det väl ändå höst? Hur som helst, butikerna i Umeå är fyllda med kläder, accessoarer och varor som är anpassade efter en mörkare och något kyligare årstid. Jag älskar hösten, jag önskar att hösten räckte ända till skyltsöndag! Det ska vara lagom kallt, hög luft och färgsprakande natur. Inte grått och regnigt. Modet är lager på lager och färgerna är jordnära och neutrala. Och man kan strosa runt på stan i skinnskor utan att behöva svalka fötterna i en ishink efteråt.

Och på tal om stan. Hösten är inte bara skolstart, kläder, sur fisk och ljuslyktor, det är mycket mer än så när det gäller Umeå! Framför oss har vi en späckad kalender med event och tillställningar som helt klart är värda att besöka. Eller vad sägs om en Smakfestival, Umeå Pride och Fashion Week!? Allt under september och början på oktober.

Det slog mig när jag flyttade från Stockholm för tio år sedan, att jag varit så upptagen med livet att jag glömt utbudet som vår huvudstad erbjuder. Efter ett par år är det lätt att ta kulturen för given och sluta hänföras över människors kärlek till musik, dans, teater, mat och mode. Bakom varje event, föreställning och festival, finns det eldsjälar och hårt arbetande personer vars hjärtan glöder för just deras sak.

I min yrkesroll idag möter jag mängder med människor som kämpar med just detta. Att med stram budget, kort om resurser och en del dessutom vid sidan av ett heltidsjobb, sy ihop ett program till det de brinner för. En agenda som kan presenteras för Umeåborna och väcka deras intresse. Något som inte går obemärkt förbi.

I helgen kunde vi se en ström av zombier vandra genom centrala stan. Inte klokt vad folk är hängivna sina intressen. Jag gillar det! Och jag hoppas att ni som bor därute uppmärksammar det. Bli inte bekväma och hemmablinda. Ta inte allt som anordnas för givet, läs inte bara om det på sociala medier och i tidningen, utan kom och besök! Stan bubblar och sjuder och utbudet av mode, mat, kultur och evenemang har aldrig varit bättre. Jag låter mig imponeras av Umeå och försöker bidra till ett levande och inbjudande centrum så mycket jag bara kan.

I höst kommer jag, med familjen i släptåg, att gå på stan! Vi kommer att handla dagiskläder och skolprylar, höstjackor och vinterkängor i butikerna. Vi kommer att smaka på världens mat och njuta av dofter långt från snabbmakaroner och korv. Vi kommer att tåga i Prideparaden och se Umeå kyssa homofobin hejdå under en färgsprakande regnbåge. Och vi (möjligen de tre barnen i något mindre utsträckning) kommer att njuta av modehösten och alla spännande designers som väntar på att få komma ut i rampljuset för en stund. Umeå lever och blomstrar, trots att löven gulnar och cykelsadeln är iskall av nattens kyla. Det är i centrum det händer och jag lovar att det är värt ett besök!

Bli först att kommentera

Centrum klarar sig -om man samarbetar.

Av , , Bli först att kommentera 0

I mars 2016 kommer handelsklimatet i Umeå att förändras för gott. Frågan är hur vi ska bemöta denna blågula jätte som sakta men säkert bygger sitt bo ett par kilometer söder om vår citykärna. Upptagningsområdet är enormt, suget efter att handla inredning och värmeljus på IKEA sinar aldrig och tillväxten i Umeå är fortfarande på stadig uppgång. Succén är given. Folk kommer strömma likt lämmeltåg till Umeå, från när och fjärran, från fjäll till hav. Handlarna i Umeå, oavsett positionering, kommer att ha alla möjligheter att öka sin omsättning. Men det går inte att luta sig tillbaka och tro att det sker bara sådär. IKEA kommer att dra folk till regionen. Ikano kommer att slåss om varenda glödande het slant som besökarna bär med sig. Centrumhandeln kommer inte att dö ut, Umeå är rustat för att kunna driva både ett levande centrum och stora externa handelsområden. Vi kommer dock inte att få någonting gratis. Det kommer krävas av varje enskild aktör att engagera sig, att investera i utseende och marknadsföring. Skapa ett unikt shoppingklimat, vilket betyder att man måste satsa på sin personal, ge dem förutsättning och kunskap att kunna överraska kunden positivt. Och det är det personliga mötet som är nyckeln.  Låt centrum vara hjärtat och pulsen, en upplevelse utöver det vanliga. Samarbeta över gränserna och våga sträcka ut en hand till din närmaste grannbutik. Vad kan vi göra för skillnad, tillsammans?

Bli först att kommentera