Framtidens tågtrafik

Valet i höst avgör om vi får en väl fungerande tågtrafik i hela landet och om vi får en tågtrafik som är till för alla. Eller om tågtrafiken ska sättas på ett sluttande plan, med fortsatta förseningar och kapacitetsbrister. Det finns ett rödgrönt regeringsalternativ som på allvar satsar på tågtrafiken genom att investera 100 miljarder kronor mer än regeringen i järnväg och kollektivtrafik. Om vi får väljarnas förtroende kommer vi att bygga Sveriges första höghastighetsbanor, med snabbare restider och större kapacitet. Vi kommer att investerar i viktiga järnvägsutbyggnader runtom i hela landet, som gör att fler kan åka tåg snabbare och smidigare.

Ett utav de frågor som regeringen valde var att försöka lägga ner Citybanan-projektet och därmed begrava möjligheten att bygga bort den största flaskhalsen i det svenska järnvägssystemet. Motvilligt fick regeringen sen via en specialutredning se sig överbevisade om idéns orimlighet och Citybanans absoluta nödvändighet. Med konsekvensen att projektet försenades och fördyrades väsentligt.

 Vi vill ha en tågtrafik för alla. Oavsett om man reser med tåg för att man är på väg till jobbet eller på väg till skidsemester ska man kunna lita på att tåget kommer i tid och att det går snabbt och smidigt. Alla ska ha en plats på tåget vare sig man bor i norrlandskusten eller i skåne, eller om man är funktionshindrad eller obehindrad så skall alla ha en plats !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.