GE LÄRARE BEFOGENHET ATT BESLUTA OM STÖD
Den nya skollagen är tydlig med att varje elev har rätt att utvecklas så långt de kan.
Men ändå saknar var åttonde elev som lämnar grundskolan i dag fullständiga betyg
och blir inte behöriga till gymnasiet. Det motsvarar 12 000 elever per årskull som inte
har fått det stöd som krävts för att de ska nå målen. Miljöpartiet menar att vi behöver
verktyg som gör att intentionen i nya skollagen uppfylls. Om en lärare ser att en elev
halkar efter så ska den eleven få stöd snarast.
Idag medför stödinsatser ofta ett omfattande administrativt arbete som tar lång tid.
Det blir frustrerande för skolan, eleven och föräldrarna när man ser att en elev
behöver stöd men det inte kommer på plats.Lärare är de pedagogiska experterna
som vet vad eleverna behöver för att växa och utvecklas, därför måste lärarna ges
befogenhet att besluta om stöd.
När resurser sätts in i skolan för att klara av att ge alla elever rätt stöd tidigt så
minskar också skolans arbete senare med åtgärdsprogram och stödinsatser för den
som hamnat snett. Lärarfacken har länge krävt en ordinationsrätt för lärare. Det
minskar oron över att inte få med sig alla elever i undervisningen och det minskar
tiden det tar att utreda och skriva åtgärdsprogram. Samtidigt blir stödet mer effektivt,
både för eleven och samhällsekonomiskt.
Ordinationsrätten är ett exempel på hur man sätter tillit till lärares kompetens, och
ger läraren verktyg för att göra sitt arbete.
Miljöpartiet vill:
•
Införa rätt för lärare att ordinera extra stöd till den elev som behöver det.
Senaste kommentarerna