GE LÄRARE BEFOGENHET ATT BESLUTA OM STÖD

Den nya skollagen är tydlig med att varje elev har rätt att utvecklas så långt de kan.

Men ändå saknar var åttonde elev som lämnar grundskolan i dag fullständiga betyg

och blir inte behöriga till gymnasiet. Det motsvarar 12 000 elever per årskull som inte

har fått det stöd som krävts för att de ska nå målen. Miljöpartiet menar att vi behöver

verktyg som gör att intentionen i nya skollagen uppfylls. Om en lärare ser att en elev

halkar efter så ska den eleven få stöd snarast.

Idag medför stödinsatser ofta ett omfattande administrativt arbete som tar lång tid.

Det blir frustrerande för skolan, eleven och föräldrarna när man ser att en elev

behöver stöd men det inte kommer på plats.Lärare är de pedagogiska experterna

som vet vad eleverna behöver för att växa och utvecklas, därför måste lärarna ges

befogenhet att besluta om stöd.

När resurser sätts in i skolan för att klara av att ge alla elever rätt stöd tidigt så

minskar också skolans arbete senare med åtgärdsprogram och stödinsatser för den

som hamnat snett. Lärarfacken har länge krävt en ordinationsrätt för lärare. Det

minskar oron över att inte få med sig alla elever i undervisningen och det minskar

tiden det tar att utreda och skriva åtgärdsprogram. Samtidigt blir stödet mer effektivt,

både för eleven och samhällsekonomiskt.

Ordinationsrätten är ett exempel på hur man sätter tillit till lärares kompetens, och

ger läraren verktyg för att göra sitt arbete.

Miljöpartiet vill:

Införa rätt för lärare att ordinera extra stöd till den elev som behöver det.

 

En kommentar

  1. Kjell Nilsson

    Ja det kan låta behjärtansvärt, men är det verkligen önskvärt för den enskilde läraren. Här finns en hel del komplikationer som bör lyftas.
    1. Om det är en ordination att erhålla särskilt stöd måste det tydliggöras vem som har ansvar för skolans budget. Rektor kan omöjligen ta ett helhetsansvar om resp. lärare beslutar om specialpedagogisk förstärkning.

    2. Vilket tryck kommer det att bli på den enskilde läraren om föräldrar är missnöjda med stödet som ges?

    3. Ska lärare också besluta om medicinska, sociala, psykologiska och pedagogiska utredningar för att få ett tydligt underlag för vilken typ av stöd som eleven bör ha?

    4. Blir den enskilde läraren ansvarig för att rätt stöd har getts? Har förälder överklaganderätt om stödinsatserna?

    5. Vad kommer detta att betyda kommunalekonomiskt?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.