Minska mobilstressen med tydlig gränsdragning

Idag har jag fått en insändare på VK om mobilstressen här kan ni läsa om det

Smarta telefoner, datorer och mobila bredband har gjort det lättare att arbeta hemifrån inom vissa branscher. Det kan ge en större frihet att planera sitt arbetsliv efter egna önskemål och behov, men också göra det svårare att sudda ut gränserna mellan jobb och privatliv.

Undersökningar visar att en betydande andel tjänstepersoner är tillgängliga för sitt jobb via telefon eller mail utanför sin arbetstid dagligen. Den vanligaste anledningen att man vill underlätta för sina kollegor eller kunder.

Omtanke om sina kollegor och engagemang för sitt arbete är i grunden positiva egenskaper som ska värnas, men som inte fåt tillåtas skapa stress och ohälsa på längre sikt. Psykisk ohälsa är idag den största anledningen till sjukskrivningar, och stress lyfts i Unionens arbetsmiljöbarometer fram som den mest angelägna arbetsmiljöfrågan.

I Tyskland finns det arbetsplatser som stänger åtkomsten till jobbmail när arbetsdagen är slut, men det ska inte behöva gå så långt. Istället bör varje arbetsplats ta fram fungerande rutiner som möjliggör hemarbete och flextid, men samtidigt skyddar medarbetarnas fritid och återhämtning. När Miljöpartiet lyfte frågan i kommunfullmäktige visade det sig att Umeå kommun saknar sådana riktlinjer. Vi tycker det är viktigt att sådana utformas i verksamheterna tillsammans med medarbetarna för att värna de anställdas återhämtning och välmående.

Nasser Mosleh, gruppledare, miljöpartiet de gröna i Umeå

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>