Försämrade resultat för jämlikheten

Mätningen från PISA visar en försämring vad gäller jämlikheten som mäts inom fokusämnet som i år är naturvetenskap. Senast jämlikhet mättes inom naturvetenskap var 2006 och det har skett en försämring i jämlikhet sedan dess. Mätningen visar att uppväxtvillkor förstärker skillnader och har större betydelse i Sverige än i OECD* i genomsnitt.

Det är tydligt att skillnaden har ökat från 2006 till när proven skrevs i mars 2015 och resultaten innebär en oacceptabel ojämlikhet där hemförhållanden spelar allt större roll. Uppväxtförhållanden som hur många böcker som finns i bokhyllan, om man har ett eget rum att studera i eller tillgången till datorer är avgörande för resultaten.

Dessa klyftor är det allvarligaste problemet i svensk skola idag. Vi måste ha ett samhälle och en skola som kompenserar för orättvisa uppväxtvillkor. Precis som att ingen elev ska hållas tillbaka så ska svensk skola inte lämna någon elev bakom. Skolan ska minska klyftorna i samhället – inte öka dem. Det är så vi stärker samhällsbygget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.