MPs nya förslag för höghastighetsbana

MPs huvudförslag som presenteras i debattartikeln är att bilda ett nytt statligt bolag som får ansvar för att bygga banorna. Ett separat statligt bolag har flera fördelar, som en större chans att budget och tidsplan hålls samt att Trafikverket fortsatt kan koncentrera sig på att underhålla och utveckla befintligt järnvägsnät. En annan fördel är att det öppnar för nya sätt att finansiera byggandet, så att höghastighetståg kan börja köras så snart som möjligt. De fyra möjligheter som tas upp i artikeln är investeringar från pensioner och gröna obligationer, värdeökning från fastigheter, EU-bidrag och lån.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>