Media måste prioriteraklimatfrågorna

Idag har jag fått en debattartikel publicerad på VK:

Enligt en undersökning från SIFO som har granskat hur mycket media utrymme olika politiska frågor fått, tyvärr så hamnar miljöfrågorna sist. Detta är mycket beklagligt då miljöfrågorna är en av modern tids största utmaningar och det är NU som vi har sista chansen att kunna hantera och ändra på den negativa spiral världen befinner sig i när det gäller klimat/miljö och hållbarhets frågor.

Det som också är lite bekymrande är att just nu pågår den största klimat omställningen i modern tid, vi har en röd-grön regering som satsar på klimatoffensiven som aldrig förr, vi har en regering som satsar på klimat och hållbarhets frågor mer än någon tidigare regering.  Sverige är också en förebild för världen, fler och fler länder tar efter oss och tar kampen för en bättre framtid, för miljön och klimatet. Vi hat tecknat Paris avtalet, vi utmanar de normer inom maktens korridirer som försummat klimatet. Varje dag så tar vi kliv framåt i klimatoffensiven men ändå väljer media att inte ger miljön sitt utrymme.

Samtidigt så kan man läsa i rapporten om att miljöfrågan och förändringar i klimatet fortfarande är en av de frågor vi svenskar är mest bekymrade över. Det är viktigt att klimat och miljö frågor får ett brett utrymme i media, både det negativa men också främst det positiva och framgångarna inom miljöarbetet. Det är viktigt att vi kan visa vilka utmaningar som finns och att dem finns runt om oss i vår egen vardag och hur vi behöver hantera dem, utrymme i media skapar också medvetenhet och underlättar omställningen till en mer hållbar vardag.

Med ett smältande Arktis, stigande havsnivåer och pågående massutrotning av djurarter samtidigt som det varje dag tas fram beslut och ny innovation på hur vi ska kunna hantera detta finns det en uppsjö av saker att rapportera om. Det är en utmaning att kommunicera klimat och miljö på ett tydligt sätt, men det är absolut nödvändigt att media tar frågan på allvar. Här har media ett ansvar att engagera och informera befolkningen om vår tids ödesfråga och hur vi jobbar för att lösa den.

I en tid där media blir mer och mer beroende av att sälja lösnummer och klick, där enskilda sakfrågor eller skvaller får det största utrymmet så att pengarna ska fortsätta rulla in, så skjuts klimat och miljö frågan med sin ofta komplexa och långsamma nyhetsvärde åt sidan. Media måste upplysa läsarna om alla vinklar och delar av miljöarbetet, det finns ingen anledning att förminska allvaret i klimathotet, men utan de positiva vinklarna försvinner läsarnas intresse.

Visst tillåts klimatfrågan ett visst utrymme i våra svenska medier, och visst finns det enskilda journalister som gör ett jättejobb. Ändå verkar dagens miljöjournalistik hamnat i ett oförkänt utanförskap. Hållbar utveckling kräver hållbar kommunikation ut till medborgarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.