Viktigt att se över hela produktionsledet.

En av de viktigaste delarna i klimatomställningen är att gå över till fossilfria transporter, ett alternativ som blivit ledande nu är olika former av el-fordon. Men det är samtidigt också viktigt att vi är medvetna om hela produktions kedjan, hur kom den el-bil man har i uppfarten till osv. Batterier till el-fordon har haft en revolutionerande effekt för klimatomställningen men samtidigt måste vi komma ihåg att de olika delar som batteriet är uppbyggt av kan ha en resa bakom sig som inte alltid är den bästa. De mest vistentliga delar i dessa batterier är kobolt, grafit och litium, som utvinns från gruvor. Många av dessa återfinns i fattigare delar av världen där det ofta också uppkommer orostecken gällande arbetsförhållanden, barnarbete och gruvdriften.

Med bakgrund till detta är det riktigt goda nyheter att bilbranschen tillsammans genom nätverket Drive Sustainability gemensamt gått ihop för att kunna säkra främst etiskt och socialt ansvarstagande hos de underleverantörer som man köper mineraler och metaller till batterierna.

Arbetet förhållanden i dessa gruvor är extremt farliga och en rapport som Amnesty nyligen släppte visar att många som jobbar där är barn. Ett exempel på detta är tex att hälften av världens kobolt kommer från Demokratiska republiken Kongo som är hårt drabbat av politisk instabilitet och kurroption där också usla förhållanden och orättvisor lett till stora problem med barnarbetare.

Samtidigt som efterfrågan på el-fordon ökar så finns det en stor risk att dessa problem kvarstår och blir värre, det är viktigt att biltillverkarna tar detta på ännu mer allvar, jag hoppas också att världsledare kan implementera incitament där bättre följer målen i Agenda 2030. Förutom de humana förhållandena måste vi också se till att själva gruvdriften skötts på ett hållbart sätt. Det är viktigt att man gör ordentliga investeringar i infrastruktur och hållbara brytnings metoder när man ska utvinna dessa mineraler.

En annan viktig aspekt är också att när efterfrågan på el-fordon ökar så måste man tror jag skapa regleringar så att marknaden inte driver upp priser på nödvändiga mineraler, klimatomställningen ska vara möjlig för alla och får inte bli en klassfråga.

 

En kommentar

  1. Olle

    Det är klart det blir en klassfråga för det är det ju redan, sen kommer priserna att stiga på grund av att vissa mineraler redan är en bristvara med dagens teknik.Och här har man gnetat ihop pengar till en snål och av politiker påstådd ny miljöbil som tar 0,45 l/mil diesel och som körs på 50% förnyelsebart bränsle. Sen kommer ni dragande med att det kommer att bli restriktioner var dessa får köras, vem kommer att ersätta oss för detta ??

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.