Höjda energiskatter 1 juli = allting annat stiger också

Av , , Bli först att kommentera 0

Regeringen höjer energiskatten i 2 steg. Första nu 1 juli och sedan 1 jan 2019. Totalt rör det sig om ca: 5-6 öre. Den första höjningen blir för privatkunder 3,75 öre/kWh. För företagskunder med 3,0 öre. Räknar vi sammantaget de höjningar som skett på elkraften, inkl elbolagens elöverföringsavgifter landar vi någonstans strax under 10 öre per kWh. Det är givetvis enorma pengar det rör sig om i intäkter både till regeringen/staten och till elbolagen. Regeringen motiverar sin höjning med näst intill en obegriplig formulering som skäl till höjningen. Sanningen är att pengarna måste tas någonstans till allt de tidigare utlovat. Ser vi också till (försök)-avvecklingen av de fossila bränslena och då skattebortfallet därifrån kommer det givetvis att kompletteras upp från den direkta elen. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Jag tillåter mig säga det är m a o gammal klassisk Socialdemokratisk politik på ont och gott.

Jag säger tack till 1000 kr mer/år. Då är inte är inte höjda skatter på fossila bränslen inberäknade samt fortsatta aviserade höjningar på energiskatten.

Bli först att kommentera

Internetbedrägeri?

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag har sökt med ljus och lykta efter en speciell grej jag behövde och efter lite sökningar på nätet så verkade jag hittat vad jag behövde här. När jag väl fyllt i alla uppgifter för att få varan sänd till mig skulle den givetvis betalas på något sätt. Någon faktura gick inte att få utan endast kontantbetalning gällde. Eftersom jag tyckte summan inte var så hög (300 sek) tänkte jag att jag betalar med kortet då. För övrigt ser sajten helt ”ärlig” ut och det tyckte också polisen jag pratade med. Jag har nämligen polisanmält saken. Det är nu ungefär en och halv månad sedan jag beställde men ingen vara. Jag har försökt att nå säljstället genom deras ”kontakt” både genom mejl och tele upprepade gånger men de hör aldrig av sig tillbaka. Jag har också kvitto på beställningen. Om det kommit bort på vägen eller vad är vet jag inte, men jag tycker det verkar skumt. Hur länge det dröjer innan polisen hör av sig eller om de överhuvud taget bryr sig vet jag inte i dagsläget.

Här uppgifter om företaget som polisen tagit fram

Ergosport

c/o Sheraton Hotel

Tegelbacken 6

101 23 STOCKHOLM

Bli först att kommentera

Region Västerbotten = Umeå, är det en odemokratisk rörelse?

Av , , Bli först att kommentera 3

Jag frågar mig rakt ut är Region Västerbotten en odemokratisk rörelse som är sammankopplad till det Socialdemokratiska partiet och endast har som mål att gynna deras idéer och vad som ter sig bäst för dessa. Vi kan också se hur det arbetats hittills. Det är Umeå och de redan tätbefolkade delarna i Västerbotten man är intresserade av. Det följer en strikt linje och när det pratas om utbyggnader och annat är det bara deras intressen som vägs in. De verkar inte förstå att mer hälften av Västerbottens alla invånare är missnöjda med den sammansättning den består av. Jag tror folk är dödligt less på att bli manipulerade och inte kan få del av diskussioner och de beslut som tänker tas i framtiden. Istället bordlägger man frågor och myglar i tysthet fram olika beslut. Är det så? För mig förefaller det så.

Jag vet inte heller om övriga partier bara kniper käft och inte vågar opponera sig i rädsla för tappa väljare i sin tur. Tillhör Västerbotten mygelriket i Sverige och vi kan se i Skellefteå verkar det vara samma sak. Det tidigare beslutet om Centrumbron som det röstades nej till har nu det Socialdemokratiska partiet kört över och tänker bygga bron i alla fall. Det är principen och tillvägagångssättet hur man hanterar olika frågor som ger intrycket av ett odemokratiskt spel. Är det så? För mig förefaller det så.

Det är såna ageranden som gör att vi får vad vi kallar ”nazister” och liknande jämförbara rörelser som blir sammankopplade som odemokratiska och rasistiska när inte man kan sopa rent framför sina egna dörrar. Inte undra på att motståndet växer på det sätt det blivit. Det här måste få ett slut. Jag tror människor är dödligt trötta på detta falskspel. Som man bäddar får man ligga.

En granskningskommission utsedd av regeringen vore lämpligt om man vill höra till det trovärdiga. I annat fall…

 

Bli först att kommentera

Kritik om Umeå

Av , , Bli först att kommentera 1

Jag har några gånger tidigare försökt beskriva hur jag känner och upplever Umeå och då främst det ständiga byggandet som möter mig varje gång. Inte att förglömma de tusen rondellerna också som man verkat fått pippi på att bygga. Jag tycker det verkar mest som en massa oreda och man verkar ha svårt bestämma sig. Upprivna gator och torg är det man varje gång möts av.

Vi har också sett vilka som mest figurerar i denna stad. Denna insändare tycker jag var bra skriven.

Bli först att kommentera

Bostadsbristen, profitjägarnas bästa vän

Av , , Bli först att kommentera 0

Vi ser och läser dagligen om den svåra situation många befinner sig i och då framförallt i städerna när människor saknar tillgång till en bostad. Visst finns en viss rationalitet med att samla människor koncentrerat. De flesta jobben också finns i städerna. Så är våra samhällen uppbyggda under lång tid tillbaka. Vad som hankat efter och kommit i otakt när efterfrågan är större än tillgången på bostäder. Tar vi Europa och England borde London vara ett skräckexempel. Lika fullt vill människor bo där. Bostadsbristen är enorm och priserna där efter naturligtvis. Detta är en jättestor marknad och även så i Sverige. Här finns jättestora kapital att komma över och profitmagnaterna har satt det i system och närmast jublar. Kort kan vi säga att samhället i sig självt byggt upp det här för att man tyckt det är en bra idé. Hyresgästen är den som generar kapitalet och får betala vad det kostar. Det finns skräckexempel här också när människor får betala oskäliga hyror i farliga miljöer. Mögel/mygel och förfall och påtalade fel åtgärdas inte. Oftast är det fastighetsägaren som drar det längsta strået.

Ser vi till hela marknaden kanske många följt med turerna i Umeå och den försäljning som där pågått mellan Bostaden och den norske miljarderen ägaren av Hjemstaden (Jemstaden = hemstad). Det är de uppgifter som kommit till min kännedom. Hur det verkligen ligger till kanske det här ger svaret. Det är naturligtvis inga olagligheter det rör sig om. Författaren till inlägget kallar det ändå ”ett moraliskt förfall”.

Bli först att kommentera

För och nackdelar elbil

Av , , Bli först att kommentera 0

Här kan du läsa lite om för och nackdelar med elbilen. Här har också tagits hänsyn till frakten av bränsle till en bil med traditionell förbränningsmotor vilket betyder mindre utsläpp i sig. Det är givetvis bra. Mindre rörliga delar = mindre reparationer är givetvis också bra samt ingen olja som behöver hanteras. Inga regelbundna oljebyten och annan service. Inga filter, tändstift/spridare eller remmar som behöver bytas efter x-antal mil. Motorena kan också vara individuella från varandra och bestå av flera. Ett oberoende på varje hjul = fyrhjulsdrift. Exakt hur det ligger till vet jag inte. Visst finns det många fördelar även om batteriet i nuläget kräver mycket energi eller utsläpp vid tillverkning. De torde knappast bli sämre med tiden eller hur de blir. Problemet dock som jag ser att inga kommuner – häruppe i alla fall – verkar förberett för några elbilar. Vi med de långa avstånden kanske får avvakta utvecklingen. Själv vet jag inte om några ”tankställen”, om inte någon annan gör?

Får man till den eller den blir mer beprövad och kan produceras i större skala och att priset därmed sjunker, så gärna för mig.

Ett reportage från S-Uman med  Björn Ferry och elbilen visades så kanske där har man kommit längre i det fallet.

Ett lastat släp bakom kanske ställer till lite problem?

Bli först att kommentera

5 varv runt jorden = tillverkningen av 1 elbilsbatteri

Av , , 4 kommentarer 0

Forskare har nu slagit fast vad många av oss skeptiker trott när det gäller minska ner på utsläppen. Det gäller då den globala och inte bara ett försök till några små länder att vara föregångare och stirra sig blinda på en liten plätt på jorden att de minskar ner på utsläppen och därmed kan rädda miljön eller den globala uppvärmningen. Vi vet inte heller hur ensidig all forskning är eller vilka uppgifter som sprids. Att avgaser och dålig luft är ett problem känner vi alla till men hur mycket energi kräver det att tillverka ett elbilsbatteri som skulle klara 60 mil. Forskarna har kommit fram till följande resultat.

Nu tror kanske många jag motarbetar elbilen, inte alls, jag vill bara ha fram fakta likväl som de som säger motsatsen och drar fram bara dess fördelar. Problemen med utsläppen när det gäller bilar (som är det mest vanliga) är att en vanlig konventionell bil med förbränningsmotor ger utsläpp när den är igång. Den direkta elbilen har redan utsläppen ägt rum vid tillverkningen. Hur beskattar man det? På det sätt vi hittills sett och vidare den tänkta beskattningen av olika fordon och främst bilar som används till att ta sig till och från jobbet eller där det är absolut nödvändigt. Problemet är inte bilen, det är bland den bästa uppfinning vi har. Problemet är trafiken och de samhällen vi byggt upp. På det sätt som myndigheter arbetar försöker man beskatta bort problemen inbillar man sig. Här verkar politikerna fastnat i en miljöfälla som de inte själva förstår sig på. Rabatter på nya elbilar som släpper ut tonvis vid tillverkningen och man tror man löst problemet. Ser vi till elbussar och liknande större fordon borde problemet där vara ännu större genom att de måste ha enorma batterier. Hur mycket utsläpp vid tillverkningen ger ett sånt batteri? Politikerna verkar inte riktigt ha kläm på det här och oftast bygger det på okunskap när de tar olika beslut. Men som sagt renare miljö är jag inte emot. Jag vill bara försöka bemöta ensidig fakta. Problemet må vara stort, men roten till det onda verkar man förbise. Skulle man vara positiv i någon bemärkelse är naturligtvis en hybrid att föredra. En som har båda systemen, både förbränningsmotor och eldrift. Vi får väl se vad som händer?

4 kommentarer

Dump a Trump

Av , , Bli först att kommentera 0

Vilken organisation han har omkring sig Donald Trump. Det privata planet, en Boing 757 som är omgjort för att enkom passa honom. Normalt tar planet omkring 200 passagerare. Motorerna är de berömda Rolls Royce. Han vill ha det bästa i allting och dessutom petnoga med allt. Personalen är utvald och bland de bästa naturligtvis. Hur mycket hela hans stab uppgår till och vad det kostar får man bara gissa sig till. Att han skulle bli Amerikas president är egentligen ganska osannolikt. Hela hans första tid har varit kantad med rubriker. Men allt kan inte vara fel, eller…Nordkorea tycker jag är ett långt värre problem och dess regim genom deras sinnessjuke ledare.

Bli först att kommentera

83 länder kommer att utplånas…

Av , , Bli först att kommentera 5

…det är det enda han förmår klämma ur sig EU:s ordförande Juncker om inte Parisavtalet går i lås. Jag håller både med och inte. Varför kommer man på det nu när halva världen står i krig och svält? Vad är orsaken till det elände vi ser. Är det klimatet det beror på? Till viss del, men det är inte hela sanningen. Det är utarmningen och egoismen som gör att vissa har det mycket bättre än andra. Skulle vi dela med oss mera skulle vi både ha mindre terror, svält och fattigdom. Det finns lösningar för alla länder, men oftast är det bristen på demokrati som är orsaken. Vad säger att Venezuela skulle ha det sämre än oss, eller vilket annat land som helst där det krisar och råder brist på allting? Det är helt enkelt usla ledare och bristen på demokrati som är orsaken, inte att klimatet skulle vara problemet. Vad hjälper det dessa länder om halva världens rikaste samlas i Paris och har överläggningar och frossar sig igenom. Skulle man få det verkfullt skulle situationen de håller liknande mässor vara på platser där verkliga förhållanden råder. I den torra öknen, eller där det normalt råder både missväxt, torka, svält och fattigdom. Vi har det alldeles för bra för att förstå, eller de flesta av oss vill inte förstå. Det är alldeles för obekvämt och påfrestande. Det blir för jobbigt släppa tanken att vi skulle offra något i vårt välstånd till fördel åt andra.

Det går knappast förändra något om man inte själv lever i verkligheten. Hur var det med Hitler och hans tillflyktsort Berghof? Där kunde han och hans sällskap glassa sig och stänga sig ute från verkligheten. Det fungerar ungefär på liknande vis än idag.

Bli först att kommentera

Trump struntar i Parisavtalet

Av , , Bli först att kommentera 1

Enligt informationen härifrån lämnar USA Parisavtalet. Skulle det ha någon större betydelse? Ser vi till handeln och alla handelsavtal är det det största hotet mot klimatet. Tänk alla conteinerfartyg som ideligen går på våra hav, även Östersjön. Senast var det också ett oljeläckage inom våra svenska vatten. Kanske obetydligt vad som släpps ut på de större haven och även om det inte rapporteras om utsläpp av olja sker det ändå ständigt, för att inte tala om det riktigt stora som händer då och då. Plasterna är givetvis också ett gissel och förstör både haven och landen. Det ska visst förbrukas 20 % olja till plasttillverkningen. Nu skulle det visst börjas med någon kampanj mot plasten eller plastpåsarna som träder i kraft 1 juni. Ett försök till det bättre i vilket fall. Tyvärr räcker inte det på långa vägar. Vill vi förbättra miljön måste det till mycket mera uppoffrande åtgärder. Konsumtionen är kanske det som är det värsta. Det sägs köttkonsumtionen är för hög och man uppmanar till att äta mera fisk. Men haven är ju på gränsen till utfiskning, hur kan man uppmana då till detta? Dessutom är haven och havsbottnarna hårt åtgågna, både av de otäcka plasterna men även av allt annat skräp och andra föroreningar. Konsumtionen igen som orsakar detta.

Hur var det tidigare när skeppen gick med segel och sjöfarten inte var lika hårt uppbunden som idag och med oljedrivna fartyg? Folket hade andra problem än överkonsumtion som vi idag har men jordens resurser och kvaliteten på miljön var betydligt högre än idag. Visst lever vi i en konstig tid då det bara ska ökas på allting hela tiden. Amerika sägs ha lika mycket utsläpp som Europa och inte konstigt alls. Det skiljer inte mycket i storlek eller folkmängd. Dessutom är oljan billig. Räknar vi in Kina blir det betydligt mera utsläpp. Kina verkar ändå ha målet till en viss omställning och elbilarna kan bli deras stora del i minskade utsläpp. Visst är det bra på så vis om vi till en del kan leverera delar till deras elbilar.

Visst är det gamla traditionella sättet att leva betydligt bättre om vi ser till miljösynpunkt. Mycket fraktades på tågen och handeln var inte lika intensiv som idag, inte på långa vägar. Det kunde vara svårt få tag i vissa delar eller det som behövdes. Idag myllrar det av utbud och samtidigt säger vi att vi måste minska på utsläppen. Det har blivit ett moment 22 som vi kommer få svårt att hantera. Om Trump drar sig ur eller inte tror jag inte påverkar mycket. Vi har redan gått i väggen. Det finns nästa bara ett sätt, att fortsätta tills det tar stopp. Människan är en konstig filur trots allt. Det måste hända något extremt innan vi fattar och handlar därefter. Jag tror inte heller Brexit är domedagen, snarare tvärtom. Om det ens kommer ske, men en bra väckarklocka vilket som.

Bli först att kommentera