Medeltida länder

Av , , Bli först att kommentera 1

Ahmadreza Djalali, läkare och forskare vid Karolinska Institutet som sitter fängslad i Iran, har dömts till döden

Detta är ju horribelt hur man kan dömas till döden när man besöker ett land idag. I o f sig är han fortfarande Iransk medborgare och hans familj bor kvar i Stockholm och hans hustru vågar inte besöka honom av rädsla att hon också ska fastna där också. Landet Iran ligger utanför alla demokratiska länders gränser. Det är en ren och skär Islamistisk diktatur där religionen tagit över hand och där mänskliga rättigheter inte existerar. Poängteras dock att Kina ligger i topp vad det gäller avrättningar.

Man skyller på något som han haft kontakter med, Israel, vilket också tycker jag är ett annorlunda land att utöva demokratin. Att länderna emellan är dödsfiender men för den skull dömas till döden av det skälet är långt ifrån ett humant beteende. Det nämns något också om att han inte varit nog ”gudfruktig”. Detta inblandande av gudar och olika religioner är precis som barnen leker i en sandlåda och blir osams. Fast här kan det handla om att t o m det bryter ut krig mellan länder. Detta är direkt medeltiden.

Läs mera här

Bli först att kommentera

Vill ”borgarna” avveckla Sverige?

Av , , Bli först att kommentera 2

Den föregående borgerliga politiken var absolut inte bra för landet som helhet. Norrland utlämnades helt och stadsmiljöerna växte, priserna på bostäder trappades upp. Det man gjorde vara att lita till små privata företag som skulle lösa problemen. I det privata inkluderas även vård, skola och omsorg. Det är absolut inte bra som det nu är men inte blir det bättre av de löften som man nu försöker ge i olika skuggbudgetar. Ser vi till Amerika med sin nu utpräglade högerpolitik och med (T)Rump-Nisse i spetsen, hur går det där? Han går bakåt i tiden och försöker driva Amerika till en ekonomisk stormakt genom detta. Vad händer och hur mycket får han gjort? Ingenting i princip, han med sina oljefält och kollager ska försöka skapa sin stormakt. Det händer i princip ingenting. Bilindustrin som de en gång i tiden var bra på har de tappat för länge sedan. Asiaterna och Tyskarna är de som tagit över det mesta i deras produktion. Därav anklagelserna mot VW. Till en del sant, men verkligheten är att det vill bli av med dem och deras bilar för att gynna sin egen marknad.

De små ”duttar” till arbete och utveckling som den förra regeringen skapade, plus deras enorma skattesänkningar till de redan ”rika” har skapat stora hål i samhället och det är det nu vi arbetar med att täppa igen. Visst kunde en sk ”undersköterska” tjäna några kronor extra. men till priset av vadå och hur ser det nu ut. Det är en väldig brist med personal inom vården men även skolan för att man använde sin energi på att sänka skatterna. Utbildningar för människor i samhällets tjänst struntade man i. Helst ville man avveckla hela systemet och gynna den privata vården, skolan och omsorgen. Några år till vid makten så hade det varit definitivt.

Det som nu sker om det blir verklighet med Northvolt att vi får en stor arbetsplats som kommer att av sig självt skapa många ”omkringjobb”. Här kommer de mindre företagen att indirekt också gynnas. Det är så vi måste se det och hur det ska gå till. Tänk också nu då vi säger sjukvården/landstingen blöder, visst är det tacksamt att fler får arbete och bidrar med skatteintäkter dit? Den svenska modellen fungerar också bra när vi har stora arbetsplatser i grunden som ger stabilitet. Inget ont om småföretag för den skull, absolut inte.

Posten eller Postnord som även tillhör danskarna har gått med stora förluster där. Mot tusen uppsägningar väntas för den danska postpersonalen. Deras vidlyftiga anställningsvillkor som de har och som gör att de kommer att kosta enorma pengar friställa dem. De har 3-års löner att vänta när de nu friställs. Vår näringsminister har nu sett till att danskarna får stå för den största kostnaden, närmare bestämt 1,8 miljarder. Sverige med 400 miljoner eller ungefär 20 %. Detta var en bra uppgörelse av vår nuvarande näringsminister. Sverige växer så även vår näringsminister och även vår regering. Nåja någon blir alltid retad när man tar till lite stora ord, men jag tycker ändå det stämmer ganska bra vad jag skrivit.

Jag säger att allting som sker är inte perfekt och att det inte finns brister även nu. Men låt oss vänta och se…

Extra viktigt

Bli först att kommentera

Northvolt till Skellefteå (uppdaterat)

Av , , 2 kommentarer 0

Jättebra och inte minst för hela övre Norrland och även Sverige. Den mindre enheten kommer hamna i Västerås, utvecklingsenheten och själva fabriken tillverkning av ackumulatorerna kommer ske i den jättestora fabriken man nu planerar bygga i Skellefteå. Där kommer många arbeten skapas. Man spår t o m en brist på arbetskraft och att det även måste tas från utlandet vilket gäller i båda fallen. Det kommer att krävas olika utbildade människor från längst ner till högst upp. Visst är det glädjande och naturligtvis kommer elbilen slå igenom som världen ser ut idag. Hade den sett ut som på stenåldern hade det varit en annan sak, att vi bott i hyddor i skogen eller i en spricka eller öppning i ett berg, Människor vill ha det bekvämt och allt nära inpå sig. Det kommer att lösa en del av stadens problem men inte hela. Bostadsbristen är redan enorm och det är ett jätteproblem. Men det är en annan sak.

Men visst återstår mycket och man beräknar det ska komma igång 2021 och visst kommer det också problem av något slag också men som helhet ser det mycket positivt ut i dagsläget. Problemen med avgaserna i jättestäderna är rent ut sagt outhärdliga och mycket farliga för både människor, djur och natur. Läs det här

Jag har även läst det skulle utgå bidrag för att ställa om och då bl a till laddstolpar och parkeringar anpassade till det här. Vad jag sett lyser detta med sin frånvaro? Pendlar man till och från jobbet och räknat upp till 7-mil enkel sträcka bör det inte ens idag vara några problem med en elbil. Laddning under arbetstid och sedan under natten när man kommer hem. Detta måste ju vara idealiskt och slippa en motor som vid kylig och kall väderlek kräver uppvärmning på flera timmar. Jag tror definitivt på elbilen och speciellt när den utvecklats ännu mera. Skatten som kommer att påföras med tiden ser jag helst den blir per körsträcka. Med dagens digitala teknik kan man inte ”bluffa” med mätarna som kunde ske tidigare. Jag avslutar detta nu för att det inte ska bli för jobbigt läsa och återkommer med ännu mera positiva saker beträffande elbilen.

Naturligtvis är priset det som är negativt idag, men kommer tillverkning upp i hög skala får vi hoppas det sjunker. Länk för mera info

Oavsett vilken regering det blir kommer det här att vara en del av framtiden

Uppdaterat

Om bara några decennier kommer vi att gapskratta åt de flesta av dagens- eller gårdagens bilar men även också andra fordon. Muskelbilarnas tid är definitivt förbi för att inte tala om de gamla amerikanska ”vraken” med bränsleslukande V-8 motorer. I o f sig hör de ju redan till museiföremålen och har ett intresse däri. Trots detta nytillverkar man en mängd ”muskelbilar”. Tittade på tillverkningen av Lamborghini och det är som att jämföra en stenyxa gjord av det enormt fina materialet under stenåldern som det räknades till, flinta med en dagens yxa tillverkad i härdat lätt och smidigt stål. Det går inte jämföra. Det vi tycker är bra under en tid anses senare under en annan tid helt förkastligt och rent av värdelöst. Det brukar visst heta utveckling.

Återgår vi till Lamborghini skryter de med accelerationen. 0-100 km/tim till strax under 3 sek. Den drivs av en enorm V-12 motor och även en enorm växellåda som sägs kunna växla på bara några millisekunder. Priset ska vi inte tala om. Vad är detta mot en elbil? Här är konstruktionen en helt annan. Varken en komplicerad och tung motor och inte heller komplicerad och tung växellåda. Accelerationen med lite extra teknik och kunnande och med ett betydligt enklare och mindre komplicerat drivsystem/drivkälla slår ganska lätt en Lamborghini eller åtminste ligger den jämsides.

De fabriker som fortfarande har kvar den här gamla, komplicerade och energikrävande tekniken och framförallt tillverkar de här muskel- och exklusiva bilarna kommer om kanske bara 10 år att ligga nere. Det är redan jätteomodernt, men det finns fortfarande stollar med mycket kulor som köper de här bilarna. Vill jag ha en bil idag bara för att visa upp min status, kanske längre fram i tiden vi får läsa om människor som skrattat ihjäl sig åt dessa när någon permamenterad fårskalle kommer körande med en sådan.

Ny teknik och nytt tänkande har alltid varit det som fört vårt samhälle framåt. Det gäller överlag. På vissa ställen kommer diesel/bensin-drivna fordon bli kvar. Därför finns ingen anledning chockhöja varken dieseln eller bensinen som kommer att drabba främst glesbygden

2 kommentarer

Vilhelminaföräldrar övar matte

Av , , Bli först att kommentera 0

Intressant. Jag skulle själv pröva på om jag hade barn i skolåldern 7-9 vilket det handlar om. I o f sig har jag läst högre matematik men just ekvationer skulle jag behöva träna mera på. Kanske det vore lämpligt börja på den nivån igen, årskurs 7-9? Vad det gäller division så har jag svårt lära om till de nya sättet. Jag lärde mig en gång i tiden ”Trappan” och det funkar bra för mig. Jag tror inte man får använda det här i skolan idag och det är det som kan ställa till problem för den som ska lära eller hjälpa sina barn för den som har dem i skolåldern och även med äldre föräldrar som lärde sig räkna på annat sätt eller med en annan metod. Se här hur det gås igenom division med olika metoder. Förutsättning för all matematik att man kan multiplikationstabellerna. Om jag får skryta lite så tycker jag det var enkelt lära mig dessa en gång i tiden. Man började med 2:ans, sedan 3:ans osv. Jag vet att idag har man inte det systemet och det kan vara en orsak om människor är sämre på att räkna (sägs det). Det ska kastas om hela tiden vid inlärningen och inget jag anser är bra. Man säger att man inte ska lära in system utantill, men just m.tabellerna tycker jag är jätteviktigt kunna på ett rep fram och tillbaka. I division är det också jätteviktigt kunna dem. Här tycker jag skolan blivit till det sämre.

mobilappNär jag nu skulle titta mig omkring lite vad som fanns hittade jag den här länken som visar hur man med mobilens hjälp kan lösa ekvationer. Den är rätt så gammal, från -14 så det visste de väl de flesta men inte jag. Problemet när man använder sådan hjälp man tappar ”stegen” hur det sker gradvis och kan man inte förstå det är det lönlöst lära sig räkna via en mobilapp. Så ser jag det. En hjälp, javisst det kan det vara. Jag är ingen pedagog, det är bara vad jag tror och känner. Här är sidan med lösning av ekvationer med hjälp av mobilapp. Klicka på bilden.

Visst kan det vara knepigt förstå hur man kommer fram till slutresultatet. Jag fick sätta mig och fundera rejält innan jag kom på hur man gjorde. Låt dig heller inte luras av tecknet efter 3 (x) innan parentesen. Det står för multiplikation (det var det jag blev lurad av) som i normala fall man inte sätter ut då det gäller parenteser. Så har då jag lärt mig. Pröva och testa. Ett litet tips, minns hur du gjorde i skolan med mgn (minsta gemensamma nämnare). Det fungerar även vid ekvationer. Den som är duktig i matte kanske tycker det här är löjligt det jag skriver. Men det tar gärna. Kanske några andra tycker motsatsen får jag hoppas.

 

Bli först att kommentera

Har vi råd med sjukvård i framtiden?

Av , , Bli först att kommentera 1

Jag tycker vi kan undra vart sjukvården styrd av landstingen är på väg? Är det rimligt betala en hyrläkare 200 000 för en vecka. I det ingår sociala avgifter m.m. Men i alla fall. Med mina mått mätta är för mig 200 000 en svindlande summa. Sjukvården tycker jag också blev sämre sedan kommunerna tog över delar av den och då för den äldre befolkningen. Det fungerade trots allt bättre när man skulle vända sig till landstinget. Men givetvis, det måste sparas och då skicka över en del av kostnaderna på kommuner som vissa har det nog kämpigt ändå.

SKL säger också att kommunerna måste ta större ansvar. Tidigare klagades det på LSS under förra regeringen, nu har det blivit ännu värre för de som kräver dygnet runt vård. Nu ska kommunerna stå för alla kostnader. Alla får tacka sin gud som kan klara sig själva, i det ingår även mig själv.

Man behöver inte direkt vara någon stor matematiker för att räkna plus och minus om utgifterna är större än inkomsterna. Varifrån skall pengarna tas och är utgifterna stora på en mindre befolkning måste inte skatterna höjas då? Det är inte vår skyldighet lösa det här, vi röstar och har förtroendevalda som ska sköta det här åt oss. Det ter sig också lite konstigt när det förväntas om de flesta ska leva av sjukvården. Någonstans måste pengarna tas. Kuba har fri sjukvård, men hur ser det ut i övrigt med lite åtanke ändå av handelsembargot? Detta vad jag skriver är inte något klagorop utan bara en undran hur man får ihop det. Gör man det, ja men då är det ju okej och man kan bortse över mina funderingar och allt är frid och fröjd.

Bli först att kommentera

Pingstkyrkan gör skillnad – bygger väg i Sydsudan

Av , , Bli först att kommentera 0

Med säkerhet ett av de fattigaste och mest underutvecklade länderna i världen. Vi pratar om flyktingar, de som flyr från krigen men inte alla är i behov av asyl eller de regler som gäller för flyktingar. Många är direkta ekonomiska flyktingar och i jämförelse med hur de har det i Sydsudan är det en ren katastrof för dessa människor. Flyktingvågorna från de länder vi är vana med kommer nu med största sannolikhet stagnera. Läget har stabiliserats betydligt nu när IS anses besegrat. Vi får hoppas på det bästa och att människor och regimer tar sitt förnuft till fånga och sluter fred och börjar bygga upp sina respektive länder och områden.

sydsudanDäremot Sydsudan, en ganska ny stat där krig och fattigdom härjat och aldrig haft någon riktig infrastruktur, inte ens på den lägsta nivå med farbara vägar. Här gör nu Pingstkyrkan en insats och bygger en väg så att hjälp kan nå fram. Det fruktansvärt se denna fattigdom och hur underutvecklat landet är. Här är behoven näst intill obegränsad hjälp. En eloge till en Pingstförsamling i Jönköping som tar sig an det här.

 

Bli först att kommentera

Renskötare och tillsyningsman tar lagen i egna händer

Av , , Bli först att kommentera 1

tjuvjaktDen tjuvjaktsliga som ertappades i Norrbotten för ungefär ett år sedan står nu åtalade i Luleå tingsrätt. Däribland både renskötare och en tillsyningsman som ska fylla uppgiften i andra riktningen. Sättet också de dödat djuren på visar på respektlöshet och kan hänföras till grovt djurplågeri. Jag har ingen förståelse för vad de gjort, det hjälper föga renarna om man plågar ihjäl rovdjuren som skulle livnära sig på renarna. Dessutom gör de det svårt för sig själva när de uppträder på det här viset. Istället för sympatier blir det raka motsatsen. Hoppas de fälls och får maximalt straff.

Kanske ändå vi måste börja fundera på om rovdjursstammen är för hög, inte minst björnen.

Bli först att kommentera

”Negergöra” överlåter vi åt andra

Av , , Bli först att kommentera 0

Lite falska är vi allt om inte mycket då vi säger vårt land är bland det renaste och bästa i världen och ofta hör vi också ”den svenska modellen”. Alla vet vad den innefattar och främst upprätthållande av löner och arbetsvillkor. Det är vi väldigt noga med. Men hur behandlar vi andra människor i andra länder? Måhända arbetar de inte just för oss och under våra lagar men det passar både skicka farligt avfall men även näst intill jobba gratis bara för att vi ska få det billigt.

H&M bränner tonvis med kläder som inte går att sälja enligt danska TV2. Jeans framförallt och att de som syr och arbetar med tillverkningen av de här jeansen inte bara jobbar näst intill gratis så har jag hört det går åt mängder med vatten vid tillverkningen. Som om inte det vore ett av de största problemen också i fattiga länder, vattenbristen.

Bolidens dumpning av gruvavfallet innehållande arsenik som skedde till ett företag i Chile under 80-talet som skulle ta hand om avfallet blev lämnat helt öppet på en tipp. Företaget gick i konkurs. Människor sägs ha blivit sjuka av det här och i Sverige skulle aldrig det här accepterats. Nu inleds en process där över 700 har stämt Boliden. Vissa har fått mycket allvarliga skador och man tror det kommer just av den här arseniken. Det måste nu bevisas och Boliden slår givetvis ifrån sig. Skadeståndskraven är ynka 120 000/person. En ynklig summa för Boliden.

Håll Sverige rent, skippa skiten till andra länder och visa hur jätteduktiga vi är

H&M tjänade redan massor med pengar, ännu värre efter de skattesänkningar de fick. Är detta rättvist?

senareinsatt

Bli först att kommentera

Turismens baksida

Av , , Bli först att kommentera 2

e-colieJämtland som vi vet har många turister, både de som bor delar av året men också tillfälliga besökare. Åre är det mest attraktiva området men även Storlien och vid ett källflöde till Indalsälven, Enan har uppmätts höga halter av e-colibakterier under 20 års tid. Det är alltså färsk avföring från människor. Det behövs otroligt små mängder för att man ska bli sjuk. De flesta av oss tror naturligtvis att hela Sveriges fjällvatten ska vara friskt och rent men detta är nu inte fallet. De hårda turistströmmarna och exploateringen av vissa delar av fjällvärden har närmast blivit en kloakbrunn där mängder med bakterier samlas. Det låter hemskt minst sagt att man inte dricka vattnet från en fjällbäck numera utan att riskera bli sjuk. Här kommer människor från städerna för att få rekreation och i förhoppning vistas i en ren och frisk natur men så är inte fallet alla gånger om vi ser till det här vattenflödet.

Vad tror du det i annat fall kan bero på?

Bli först att kommentera

”Storebror Norge” beskattar elbilar med upp till 70 000 :-

Av , , Bli först att kommentera 2

Norge som vi vet är inte längre ”lillebror” och allt som de gör i Norge ska vi ta efter. Norge går bra, javisst man har ju den förbaskade oljan som gjort landet rikt. Lönerna och levnadsstandarden är den högsta i världen i de mätningar som gjorts. Norge är också Nordens förlovade land vad det gäller elbilar. Här har man ofta fria parkeringar för den som köper en elbil. Men det börjar visst knaka lite ändå i deras generositet och det blir ändå ett skattebortfall med elbilarna och man har nu för avsikt att införa en engångsskatt för tyngre elbilar som kommer att ligga på i runda tal 70 000. Kan vi vänta oss samma sak i Sverige med tiden om eller när elbilarna slår igenom helt? Ja naturligtvis kommer skattebortfallet för de traditionella bilskatterna där inte minst bränsleskatten är en riktig mjölkko.

Läs hela förslaget här: Tesla Model X är en tung bil som sliter på vägarna menar de norska viktskatteförespråkarna.

Det är för billigt att köra elbil och staten förlorar skatteintäkter. Nyligen kunde vi rapportera att den svenska Energimyndigheten i ett forskningsprojekt har bett IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers att undersöka möjligheten att ersätta bränsleskatten med kilometerskatt på personbilar. Detta som ett led i att stora skatteintäkter går förlorade när elbilar blir allt vanligare.

I Norge har regeringen lagt ett förslag om att införa en skatt som baseras på de avgasfria bilarnas vikt, skriver Di.se. 

Den lägsta avgiften i det nya förslaget är 7.000 norska kronor. Tesla blir däremot mycket dyrare, de hamnar i högsta klassen, vilket betyder 70.000 norska kronor i engångsavgift, skriver bland andra NRK. Skatten har därför redan börjat kallas för Tesla-avgift

Som vi vet också gäller den gamla kommunistiska slogan att ur arbete kommer kapital. Jag tror inte politikerna riktigt förstår hur det fungerar när vi samtidigt ska försöka återvinna det mesta men samtidigt behålla löner, arbete och välstånd. Recycling är jättebra men då måste vi ändra i mycket annat i samhället och hur går det? Skattebortfallet exempelvis hur löser man det? Genom att göra som i Norge är en sak, vad blir nästa? Energiskatten är också något av den bästa mjölkkon till staten. För vem kan vara utan el?

Bli först att kommentera