75:åriga bilförare minst drabbade

Av , , Bli först att kommentera 0

75Det visar sig att mina antagande (tidigare inlägg) var rätt. Äldre förare är säkrare än yngre eller har mindre risk hamna i bilolyckor. Bästa statistiken får 75-åringen. Vid sjukdom oavsett ålder kan saken komma i annat läge.

Läs mer. Klicka på bilden.

Bli först att kommentera

Finland inte alltid något se upp till

Av , , Bli först att kommentera 1

Detta tar aldrig slut att djur vanvårdas och även utnyttjas. I det här fallet gäller det rävfarmer av blåräv. Det är naturligtvis pengar det handlar om och i det här fallet på djurens bekostnad. Att man lever av och har sitt uppehälle från djur är naturligtvis en sak om man ser efter och vårdar dem i livet. Men det här är väldigt osmakligt som så mycket annat vad det gäller hur djur behandlas.

Jag protesterar starkt!

Bli först att kommentera

Hur mycket naturresurser finns i vårt land?

Av , , 4 kommentarer 1

Näringslivet pockar på byggandet av Norrbotniabanan. Även spåret i Kiruna till Narvik. LKAB är vår största leverantör av malm eller största företaget inom branschen. Hit kan också räknas Skellefteå/Rönnskär med sin förädling av råvaran malmen. Som vi också känner till ska hela staden Kiruna flyttas. Det är inget som sker i en handvändning och det finns de som tycker det inte alls är bra. Många har rotat sig och byggt hus och villor, hela staden med sin infrastruktur och samhällsservice måste flyttas. Vi kan fråga oss hur länge får den här nya staden leva? Finns det obegränsat med malm i området? Kommer framtiden behöva all den här malmen som både Kiruna producerar men även andra både i Sverige och världen?

Ser vi till frågeställningen kan vi ta i beaktande hur vi tänker oss framtiden. Utsläppen ska minska och tillverkning av bilar och andra fordon kommer att tillverkas under nyare metoder. Det är vad man säger.

Samtidigt också är skogen och dess uttag ifrågasättande om det är så lämpligt med stora uttag nu då vi är på väg in i den ”klimatsmarta” omställningen. Att växter och skog tar upp koldioxid och omvandlar det till syre genom den sk fotosyntesen känner de flesta till. Det är principen för allt levande tillgången på syre i vilket fall om vi håller oss till det mesta levande som finns. Både i vatten och luften. Att gammal utväxt skog tar upp mindre koldioxid är naturligt och lätt att förstå. Samtidigt vill vi också ha gammal skog i vår fauna som kan skänka både glädje och avkoppling och inte minst där många arter finner sin hemvist. Det är givetvis en balansgång hur vi tänker oss ha det. Här står oftast vinstintresset mot andra alternativ och att det eventuellt går att lösa i båda riktningarna.

Frågan är ändå, ska vi fortsätta på den inslagna linjen, eller har vi för avsikt ändra i vårt beteende och ändra i vårt samhälle som vi så varmt nu pratar om. Eller är det bara chimärer som inte har någon verklighetsförankring? Tåg och järnväg är naturligtvis bra, om behoven finns.

Bygga upp infrastrukturen från pensionsfonder

4 kommentarer

Småfåglarna minskat – sant!

Av , , Bli först att kommentera 2

Det har under senare tid påståtts att småfåglarna minskat i antal. Det här är ett inslag från 2013. Jag vill påskina att det stämmer. När jag igår satt ute var det nästan tyst med fågelkvitter. Möjligen någon gråsparv som kvittrade lite. Nu har väl de flesta fått sina ungar också och de blivit flygfärdiga så det kan bidra till den mindre aktiviteten, men i alla fall. Svalorna brukar ändå vara ett överflöd av men inte i år. Jag tänkte en av orsakerna var att man fångar och äter småfåglar på vissa ställen. Italien brukar göra det, men det är ingenting det nämns något om. För bra länge sedan nu besökte jag (familjen) fågelstationen Ottenby på Öland. Det var intressant se hur det såg ut. Vattnet minns jag smakade kalk och det var nästan som att dricka mjölk. Inte är det som vårat friska rena mineralbaserade fjällvatten som man kan dricka direkt från naturen. Så här ser det ut och de verkar också ha andra aktiviteter än de som då fanns.

Att alla kalavverkningar kan bidra till den minskade fågelstammen av olika arter är inte heller otroligt och att även insekter minskat. Även de nedlagda jordbruken och de öppna ytorna som tidigare fanns kan också bidra till den minskade fågelstammen. Allt ska ju intill den ”ljuva staden” som vi vet där alla andra problem ska lösas. Naturen i övrigt verkar man inte tro det har någon betydelse om den finns eller inte. Människan är bra enfaldig och dum. Ja inte alla, men de har lite eller ingenting säga till om. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det. Vi får väl se…ändå bra det finns människor som intresserar sig för vår natur.

Bli först att kommentera

Äldre bilförare jämställs med terrorister?

Av , , Bli först att kommentera 8

Det har hänt några olyckor med bilförare nu där äldre varit inblandade. Någon som skadade lekande barn (några svårt) och en äldre kvinna som backade på några eller tryckte på ”fel” pedal. Tråkigt i samtliga händelser naturligtvis. Samtidigt läser vi nästan varje dag om andra olyckor där även yngre bilförare är inblandade. Även olyckor med andra fordon – en arbetsmaskin som backade på en sexåring som dog av skadorna. Söker man efter specifika syndabockar finns det säkert såna också. Men att nu hux flux döma ut äldre som de mest farliga i trafiken tycker jag inte är rättvist. Nämnas bör att min far (nu död) slutade köra bil självmant p.g.a ålder när han bedömde hans körförmåga inte motsvarade kravet på duglighet. Inte alla gör så naturligtvis och i Finland tror jag man redan vid 60 måste testa sig vart femte år.

Hur man tänker gå vidare med det här vet jag naturligtvis inte, men vi kan inte börja börja driva någon hetsjakt på äldre som skulle vara det värsta problem vi nu har. Vi glömmer också bort när vi pratar om ny teknik och då även bilar som kommer att ”se”, eller redan gör och även eventuellt köra själva att det går att bygga in teknik som känner av hur en förare beter sig. Snabbhet i reaktion m.m, samt även en typ av drogtest. Ena gången pratar vi om tekniken att den ska lösa det mesta åt oss. I andra stunden är vi tillbaka till 1800-talets tankesätt där allting för det mesta krävde både muskelkraft och styrka och där individen var det centrala. Mycket har förändrats, men naturligtvis kan inte heller tekniken lösa allt åt oss. Trafikverket måste kanske nu också visa att de duger något till. Då tar man första bästa grupp i samhället som man tycker är lämplig visa sina muskler på?

Det finns ju också de som är både utan armar och ben som kör bil. Så länge huvudet är intakt klarar man av det mesta med inte sällan då med teknikens hjälp. Samtidigt kan det bli besvärligt för många bli av med sitt körkort. Bussen? Javisst har man friska ben och att det går någon buss på rimligt avstånd. Om inte, hur gör jag då? Jag måste ju kunna handla eller göra andra ärenden, hur gör jag då? Kan en medborgare utelämnas helt åt sitt öde bara om en myndighet säger stopp. Måste inte en annan då gripa in. Det här kan bli komplicerat för många. Då bör man också utreda det, hur personen ifråga ska klara sig när hela ens livssituation förändras. Glesbygd och glest befolkade områden har inte samma problematik som tätbebyggda. När man ska gå in med regler eller ändra i regelsystem klumpar man ihop allting och har svårt se helheten och olika problem som kan uppstå.

Det ska inte anses brottsligt bli gammal

Bli först att kommentera

Morgan vid OK i Vilhelmina

Av , , 2 kommentarer 4

Nä det är ingen person jag pratar om utan en bil. Jag råkade passera där och fick syn på en lite ovanlig bil, speciellt för Vilhelminas förhållanden. Jag menar när ser man en Morgan varje dag. Jag svängde in där bredvid föraren, han satt i. En lite äldre herre som satt och pratade i mobilen. När han var klar frågade jag lite om bilen och tyckte samtidigt den var fräsig och frågade om det var en MG. Nej sa han, det är en Morgan. Vilken årsmodell då frågade jag. Den är nytillverkad här i Sverige, en 2011 närmare bestämt, i Vetlanda. Själv kommer jag från Skåne och har kört därifrån.

Alltså bygger man dom här i Vetlanda och motorn är en rak fyra. Hur många liter den var på frågade jag inte, men inte så stor förmodligen för den drog bara 0,7 L/mil enligt honom. Törs man fråga vad den kostar frågade jag. Med alla delar och när den är klar ca: 500 000 blev svaret. Den nytillverkas alltså fast i gammal tappning.

Som han nämnde kom han nerifrån Skåne (jag minns inte exakt) och skulle nu vidare till Norrbotten. Längst upp någonstans. Trevlig resa och hejdå. Ja hejdå svarade han. Trevlig snubbe.

2 kommentarer

”Dra åt Kittelfjäll”

Av , , Bli först att kommentera 3

Under sommaren här tänkte jag och några till vi skulle åka till Kittelfjäll för att titta på hur det ser ut. Det pratas om att det byggs enormt där och då annat som måste till. Fungerande avlopp och reningsverk, ja vatten kanske också. Och visst var det mycket på gång som det verkade. Tomtpriserna har också seglat iväg men var kommer intäkterna till kommunen om de inte har tomter att sälja? Det mesta får ändå kanske ses som positivt trots det också skapar problem så nära fjället och naturen om man vill bevara den någorlunda orörd och ren.

So good so far, men vägen dit var/är ju bedrövlig och jag menar då främst där den delar sig vid Stalon (6 mil från V-mina) sett söderifrån. Till vänster Vildmarksvägen och till höger Sagavägen och då mot Dikanäs vidare till Kittelfjäll. Sedan fortsättning in mot Norge. Sträckan Stalon Dikanäs är närmast förfärlig. Hur har den kunnat bli så dålig? Jag tyckte det inte var allt för länge sedan den lades om, en del av den. Som vi sett finns planer på bygga ut flygplatsen i Vilhelmina (Sagadal). Hur långt det kommit eller hur det pågår känner jag inte till. Men sedan då, alla som kommer med flyget och vill ta sig vidare till fjället och efter Sagavägen?

Egna fordon har väl alla som har stugor och det måste vara minst sagt hemskt åka den här sträckan. Vill man laborera med en jojo och känna på hur den fingerar bör man åka den här sträckan. Som det sagts har Norrland de tio sämsta vägarna i Sverige och Västerbotten fem av dem. Den här sträckan må då vara en av dem. Hur man löser det här har jag inte sett en rad om och jag har inte något som gör jag är tvingad åka här om jag inte vill. Tur!

Turisterna i sig eller de som inte är fast boende bidrar ju inte med några skatteintäkter till kommunen. Ja vatten/avlopp och byggnadsgifter. Engångsbelopp minus vad det kostar. Hur som haver måste man ju ha en väg ditupp som håller en standard där man kan färdas utan att studsa av vägen.

I övrigt en jättefin naturupplevelse den här vägen. Bild Borkasjön.

Bli först att kommentera

Miljömedvetenheten ökar

Av , , Bli först att kommentera 1

Det är ändå glädjande att miljömedvetenheten verkar öka. Att vi får bättre miljö främst för dem som bor i städerna är naturligtvis bra. Varför skulle vi andra som inte bor där vara lessna över det. Dessutom om man då tänker över hela världen att alla hjälper till. Vi verkar börjat nå vägs ände och nu pratar man om ”Lucifer heat”. Gränsen är redan nådd vad världen tål och många har insett det för längesedan. Nu börjar man också återvinna kläder på flera ställen. Jättebra och glädjande. Återvinning är ordet. Slit å släng är på väg att begränsas i den omfattning vi haft.

Nya fordon kommer att släppa ut betydligt mindre av både koldioxid och Nox (N = kväve som gödsel innehåller) som främst kommer från diesel och då främst från gammal teknik. Att utsläppen minskas och vilka metoder vi kommer att använda har mindre betydelse. På tal också man ska dela in vårt land i olika zoner beroende av de långa avstånden i norr. Här kommer den direkta elbilen inte få samma genomslag som i städerna. Kanske längre fram när tekniken blivit bättre.

Totalt sett är det glädjande om vi kan minska ner på den tunga trafiken (Många utländska) också och att även flyget får ta sin del av att vi får en bättre miljö. Alla måste vara med och inte bara vissa som beskattas för att vi ska vi ska få renare luft och bättre klimat. Det är bara dumt påstå något annat.

Kanske flyget gör mindre skada ändå vid transporter än den tunga trafiken…

Bli först att kommentera

Varma vintrar och kalla somrar

Av , , Bli först att kommentera 1

Så har det varit de senaste åren och ibland en otrolig hetta när väl det blir varmt. Om det beror på att vi människor är orsak till det kan inte jag svara på. Forskare och förståsigpåare säger det beror på det. Men hur skulle det sett om det nu är så och vi inte orsakat det? Hur skulle världen då sett ut, en orörd värld med alla levande djur som nu håller på förintas tack vare vår framfart. Skulle vi haft det sämre då om vi inte utvecklat vår värld till vad den nu är? De stora krigen och när Napoleon härskade var också fruktansvärde och då främst mot ryssarna. Hemska scener utspelades då också men miljön påverkades inte nämnvärt i jämförelse med idag. De ädla kungarna och alla varande monarker och härskare runt om av de då rika tillhörande aristokraterna med sin nöjesjakter på vilda djur, var det mycket bättre?

Något slutgiltigt svar kanske inte finns hur vi kommer att utvecklas eller världen. Vi kanske bara kan vänta och se. I alla fall vi som inte har något säga till om. Kanske vi är bland de klokaste ändå men dras ner i träsket ändå fast vi inte vill. Politik och lagar ska följas hur än dåraktiga de är. Idag får man betalt för att man förstör världen. Det borde vara motsatsen.

Det sägs det råder bostadsbrist och att det måste byggas mera. Är det gratis då flytta in till alla nybyggda hus. Naturligtvis kommer prisindexet gå uppåt samtidigt måste ju lönerna följa med och var ska alla få sina inkomster ifrån? Man skapar bara ett moment 22 man måste fortsätta in på. Jag inte vet jag och ingen annan heller verkar det som.

Bli först att kommentera

Amerikas förnedring

Av , , Bli först att kommentera 2

Efter kriget som vi vet pågick en ständig kapprustning mellan dåvarande Sovjetunionen och det Amerika vi idag känner. Kommunistskräcken från Amerikas sida var i det närmaste en form av hybris och den misstänksamhet som skapades mot dåvarande Sovjet. Ett visst berättigande kunde man ha genom de kommunistiska massavrättningarna och olika läger som fanns för fångar. Många eller de flesta oskyldiga till brott. Chrusjtjov som då var ledare under de här åren var också en person som hade massavrättningar på sitt samvete och som han beordrat. Ur det perspektiv var landet inte mycket se upp mot.

I rymdkapplöpningen däremot skaffade sig dåvarande USSR ett jätteförsprång. Att skjuta upp raketer var inte problemet, problemet var att få dem att gå i en omloppsbana runt jorden. Tricket var och som ryssarna kom på var att inte skicka raketen rakt upp. Det trodde alla var receptet. Den skulle avfyras i en viss vinkel – lutande – men ändå komma så pass högt upp i atmosfären och sedan utanför att den kunde börja sin omloppsbana runt jorden. Det var det problemet ryssarna knäckte. Amerikanarna hade inte ens knäckt den frågan nu. Första satelliten är ju den berömda Sputnik som skickades upp 1957. Jag minns själv hur det pratades det om det och inte minst amerikanerna som nu var överkörda och förnedrade i kunskapen om rymden och hur det gick att ta sig ut dit med en raket som kunde gå i en bana runt jorden. Själva sputnik sköts upp med en raket för att sedan släppa och gå sin egen omloppsbana runt jorden. Detta var det sensationella.

Sputnik 2,  det var då man skickade upp den första levande varelsen, hunden Laika som dog efter 6 timmar av värmeslag beroende av ett fel och en överhettad kapsel. Sedan en apa som klarade sig med nöd och näppe efter att ha landat i vattnet och nära drunkna. Ytterligare ett stort försprång för ryssarna och amerikanarna började fantisera i olika termer om hur ryssarna kanske tänkte invadera deras land. Okunskapen bland amerikanarna hade då tagit sig ett uttryck av ren schitzofren karaktär. Man var inte längre stor, starkast, störst och bäst.

Första människa ute i rymden blev också en ryss, den berömde Jurij Gagarin. Sedermera och efter många misslyckade försök på båda sidor och med ett antal som aldrig kom levande ur farkosterna kom ändå amerikanarna ikapp. Idag är det ju näst intill rena barnleken ta sig till månen. Då var det i princip ouppnåeligt. Här får ändå sägas att amerikanarna i och med det, månfärderna och promenaderna hämtat in ryssarnas försprång.

Det kalla kriget och rymdkapplöpningarna är slut, men vad har vi ändå idag? Inte någon fred precis och numera är kärnvapen näst intill en privat egendom. Hur det slutar torde någon knappast veta. Vi får ändå hoppas att förnuftet segrar till slut.

 

Sputniks omloppsbana runt jorden och 250 km ytterligare ifrån ger en omkrets av 41581,36 km. Hastigheten har uppgivits till 29 000 km/tim. Varje varv runt jorden tog då ungefär 1,43 timmar. (≈1 tim 25 min 48 sek)

29 000 km/tim = 104 400 m/sek

Bli först att kommentera