Kasa

Av , , Bli först att kommentera 4

Det är säkert många som undrar vad är detta och vad betyder det? Det är ett dialektord härifrån norr och jag tror kanske endast vi inlandsbor använde det, eller kanske bara rent av i Vilhelminatrakterna. Det ska jag låta vara osagt, men betydelsen är närmast en sopplats. En lite mindre avsides plats för skräp och avfall på en gård tidigare på landsbygden. I själva samhället lite längre tillbaka vet jag faktiskt inte hur det fungerade och hur de hanterade sina sopor. Men i vilket fall var förbrukningen långt mindre än vad den idag är. Plasten hade inte heller fått det genomslag som idag. Det som fanns i plastväg och senare ersattes av plasten var bakeliten.

Det mesta av det som senare blev skräp och kastades på denna ”kasa” var mestadels av järn och plåt, vill säga nedbrytningsbart med tiden. Om man idag ser någon gammal boplats och undersöker lite närmare kan man hitta just dessa detaljer. Nedrostade plåthinkar och annat som det tar tid bryta ner men ändå som med tiden återgår till naturen. Dels var det mycket mindre skräp än vad vi idag har, människor hade inte så stor förbrukning och faktiskt mycket av det använda kom till nytta i något annat sammanhang. Slit och släng tiden var långt borta.

Idag vet vi vilka bekymmer vi har med allt skräpet, förvisso slänger vi också nästan helt funktionsdugliga grejer. En skruv som lossnat, glapp i en kontakt eller något annat ganska enkelt reparations artat. Men tiden har blivit sådan och alla dras vi mer eller mindre med i den. Även i de ”fattiga länderna” är det här ett stort bekymmer, ja mycket värre. Där har man inte vår ändå moderna sophämtning och den sortering vi nu infört – som inte fungerar så bra på alla ställen – där är det gamla systemet med en typ av ”kas” och inte bara på ett ställe, skräpet sprids över stora ytor. Inte minst är det en sanitär olägenhet som även sprider sjukdomar. Vi kan tänka oss i de här varma länderna hur det blir. Haven och vattendragen är också hårt ansatta av vår framfart av slängt skräp, så visst är välfärden ett problem med det också. Turistströmmarna och de som inte permanent bor i dessa länder som i princip saknar den sophantering som vi är ålagda, bara slänger skräpet vind för våg. Mycket i charterturismen, flyget och annat som vi i de rika länderna numera har för vana åka till de här länderna skapar också problem som vi inte märker eller ser här hemma. Det man inte ser eller känner av bryr man sig knappast om. Visst är konsumtionen och den s k välfärden inte bara positivt.

Jag undrar vad hanteringen av allt skräp vi slänger kostar? Det är en mycket dyr historia, hur dyr vet jag inte men nästan gigantisk skulle jag tro.

Bli först att kommentera

Motsägelsefullt resonemang

Av , , Bli först att kommentera 9

Alla som är någorlunda intresserade av vår natur och klimatet då inberäknat vet att de totala utsläppen ökat ända sedan den industriella revolutionen. Tänk ändå all den fina tekniken vi fått och den utveckling som skett där det tidigare behövdes ren handkraft för olika arbeten. Vägbyggena häruppe byggdes med spade och hacka med den beryktade ”körpen” som man kunde hugga ut hårt packad jord och sten med och sedan skyffla i en kärra eller bara en enkel träsläde dragen av häst. Grävmaskiner fanns inte och de andra tekniska hjälpmedlen vi idag har. Folk slet otroligt och några inkomster att tala om var det naturligtvis inte. Vägarna såg också därefter ut, krokiga och upp och ner, backar och krön. Men faktiskt mycket hållbarare än idag. Dåtidens vägar anlades på s k naturligt fast underlag. Idag är det dragna över myrar och inte sällan över mycket frostbenägen mark. Vi ser vilken skillnad det är mellan vägarna i norr – främst inlandet – och lite längre söderut. Det är naturligtvis inte mycket göra åt och ska det problemet lösas blir underhållet därefter och vem vill lägga pengarna på områden som närmast inte hör till det som inte beräknas ge någon avkastning tillbaka. Ändå ska både gruvor, skog, vattenkraft och nu även vindkraften till stor del tas härifrån. Konstigt va?.

Den mera liknande science fiction modellen som nu det planeras för. Elen ska driva det mesta, allt från grävmaskiner till mopeder och cyklar. Man jagar utsläppen och är förblindad över utvecklingen i övrigt. Varför har inte utsläppen minskat trots vi fått mycket bättre bilar som idag släpper ut bara en bråkdel av vad de gjorde tidigare? Tar vi det ändå glesbefolkade landet Sverige med knappt 10 miljoner invånare, hur mycket påverkar det världen i övrigt och de totala utsläppen? Inte mycket, knapp märkbart och jag tror faktiskt om varenda svensk nuvarande bilägare skulle skrota sina nyinköpta fossildrivna bilar och växla till elbilar skulle det inte märkas i minskade utsläpp. Jag hävdar det är ett falskt påstående tro vi skulle göra världen mycket bättre. Jag skulle vilja kalla det en egoistisk politik utan omtanke om andra.

Vi kommer få leva med höjda temperaturer lång tid framöver och den nästan rena skrämselpropagandan som pågår över klimatet går inte vända på bara för att det finns människor som blivit förblindade av bara en sak. Vi kan nästan likna det vid ett drogberoende. Har man tappat förståndet? Det är också oroande på det sätt vi ska finansiera allting. Risken är att befolkningsunderlaget blir bara mindre och mindre i vissa delar, speciellt Norrlands inland. Turism är bra, men det måste också finnas en bofast befolkning som just ser till att både turismen och människor i övrigt har en någorlunda bra service.

Kan det inte vara på det viset också att det är mera naturligt det som sker. Människan har alltid varit anpassningsbar och klarat omställningar tidigare, jag tror vi kommer göra det nu också. Själv säger jag inte nej tack om det blir varmare och kortare vintrar. Då slipper jag köpa lägenhet i Mallorca (innehåller både skämt, men även allvar)  utan jag kan bo kvar här. Det har aldrig heller varit så mycket förbrukning av energi som när Miljöpartiet tillträdde i den här regeringen. I stället för minskad förbrukning väljer man nu vi ska skrota nästan nya bilar, få 60 000 för att vi alla ska köpa elbilar. Något är snett i tankesättet här. Jag ser det närmast som en själviskhet och i verkligheten bryr man sig bra lite om hur andra människor har det. Ta alla fattiga redan utarmade som ska se till att det går producera de här batterierna, det nämner man inte. Miljöpartiet är bara till för de rika och välbärgade, det är den uppfattning jag mer och mer börjar få. Det verkar också finnas hur mycket resurser som helst ta ur, tro fasen när landets egna medborgare som kan ha slitit och arbetat ett helt liv offras. Jag tror många känner så här. Döm själva?

Test av elbilar.  Varför inte en elbil?

Bli först att kommentera

När bilen var yngre och ”Den gamla goda tiden”

Av , , Bli först att kommentera 5

Då kommer jag ihåg hur intresserade, speciellt i min umgängeskrets, fast jag då var ung, mera ett barn hur det diskuterades och hur man ivrigt kunde läsa om olika biltester. Ford vet jag stoltserade med att de kört jorden runt och det fanns olika märken som var riktigt dåliga som ratades direkt av dåvarande människor som behövde bilen. Ford på den tiden var ett känt märke och ända sedan den gamla T-Fordens dagar hade den hållit sig kvar. De amerikanska märkena med de stora V8-motorerna var inga bruksbilar man pratade högt om. Det var ingenting för de här människorna. Stora tunga och värdelösa ta sig fram på dåliga vägar och i snö och modd. Gamla folkan var då bland de populäraste i det avseendet.

Oj så mycket dålig kvalitet på bilarna det fanns som vi idag skulle betrakta som rena skrotet. Motorerna fungerade som oftast bara några tusen mil sedan var det dags för någon typ av renovering. Fördelen ändå var att man kunde med inte alltför stor svårighet byta ut de slitna delarna. Vägarna var ju även då usla och bestod mestadels av grusvägar, kurviga och oländiga på alla vis. Bilarna slets hårt därefter också och man fick lappa och laga. Det fanns små verkstäder på den tiden lite varstans ute i byarna och även så kallade hemmafixare. På ”Plassen” var det ”Gottfrid” som var kungen. Han kunde allt från klockor till stora vevaxlar. Vilhelminas geni inom teknik på den tiden. Andra många bra verkstäder fanns också med bra och kunniga personer. Det var naturligtvis en helt annan tid och ingen visste om något annat och människor var trots allt ganska nöjda med sin tillvaro. Det var inte tal om någon högprestige, utan behövde man hjälp så kom hjälpen från någon vänlig och snäll människa.

Men biltesterna då? Javars, de var många intresserade av och inte minst när Midnattssolsrallyt när det kördes genom Vilhelmina och norrut genom olika byar efter vägen upp mot Stalon och vidare. 1964 uppges var det sista och kanske det jag kommer ihåg. Porsche var redan ett känt namn då och jag undrar om inte den kände radioprataren och motorexperten C G Hammarlund körde sin Porsche då?

Under senare hälften av 50-talet var det ändå Volvon som blev i princip det märke som var tåligast och mest funktionsduglig. Ett köp av en Volvo kostade mer än Folkvagnen men var så mycket bättre överlag. På den tiden lite lyxig och med bra komfort och en riktig slitvarg.

Det jag hittills saknar när vi pratar om elbilar är just detta. När får vi se resultat av några tester och vad den verkligen går för. Fin att titta på, nja men lite mer skulle man vilja veta. Slitstyrka, kostnad reparationer (om det finns någon verkstad?), andrahandsvärde m m. En bil är en ganska stor investering, mer för andra och mindre för en del, men inte vill man slänga pengarna i sjön så att säga. Det har ändå ganska stora begränsningar, ja om vi säger i glesbygd med stora avstånd är bara ett exempel. Tester och mera granskningar efterfrågas, precis som ”på den gamla goda tiden”.

Har någon sett några biltävlingar där elbilen varit aktuell? Ett stort folknöje på olika ställen, men jag saknar elbilen, var är den?

Idag är inte Volvo något speciellt utmärkande i jämförelse med andra fabrikat. Man väljer s a s bil kanske mera efter tycke och smak.

Bli först att kommentera

Visst har luften blivit bättre med nyare bilar

Av , , 1 kommentar 1

Jag bor nära intill en genomfart och för bara några år sedan, eller ett tiotal var dofterna från avgaserna betydligt mer besvärande än vad de är idag. Visst går det i rätt riktning i det fallet, men det är inte bara inom Sverige förbättringen sker. Det ligger på EU nivå och biltillverkarna gör vad de kan för att förbättra. För någon tid sedan visades ett program om just det här med utsläppen, fusken och de inte tillförlitliga mätningarna. I det programmet framgick att med hjälp av Moderater tillsammans med Kristdemokrater i parlamentet röstades förslaget igenom för en fortsatt tillverkning av dessa bilar och att få säljas fritt på den öppna marknaden. Man gick biltillverkarna till mötes och en fortsatt icke tillförlitlig mätning som biltillverkarna själva gör ändrades inte i grunden. Programmet gick i kunskapskanalen en sen kväll och går inte hitta reprisen på.

Ingen tror jag är emot renare miljö och nya sätt och nya innovationer som gör att vår miljö blir så bra som möjlig. Jag förstår ändå inte hur det ska gå ihop med en tänkt tillväxt. Jag menar hur går löneutvecklingen och jobben ihop med när vi ska ta bort de traditionella sätten försörja oss på? Jag tror mycket väl det vore hälsosamt om alla vi människor kunde ha det så bra som möjligt, men vem ska betala det hela om det traditionella sättet försvinner? Jag är inte emot ”den svenska modellen”, men den har också sina svagheter. Om inte kapitalet finns, finns inte något heller att ta ur. Visst är vi fastlåsta i den modellen som bygger på produktion och avkastning. Ska vi gå Miljöpartiets väg blir den lösningen ganska svajig med just det här med var alla ska få sina utkomster och inkomster ifrån. Ska vi gå miljöpartiets väg skulle lösningen vara en medborgarlön och ett mera jämlikt samhälle vad beträffar löner. Jag skulle gärna se någon mer ingående presentation hur man tänker sig det här.

Som det nu är att ge miljöbilspremier går den direkt i fickorna på biltillverkarna som alla Sveriges skattebetalare hjälper till att bidra med. Det är likadant med alla premier som staten ger bidrag i. Elcyklar, elbåtmotorer osv. Det blir tyvärr så att bara den stora massan (oftast stadsbon) som gynnas och de mindre fåtalet missgynnas om vi ska hårdra det. Naturligtvis går det knappast alla gånger få till rättvisa system.

Jag finner ändå brister i hur man ska finansiera alltsammans. Risken är att vi får ännu större klasskillnader än vad vi har på det sätt som nu det presenteras.

Vi ser också handeln hur viktig den är inte bara runt omkring oss utan länder emellan. Vem kan stoppa det och samtidigt skapa den s k ”tillväxten”. Det är ett stort dilemma man har att arbeta med för att få det här att fungera. Hittills har det närmast varit ett slag i luften. Både handel och utsläpp ökar hela tiden.

Tilläggas kan att i Amerika där tog man till hårdhandskarna och stoppade all import av de tyska bilar som fuskat med utsläppen. Därtill fick de ta tillbaka alla som redan rullade. Det var enorma mängder, en gigantisk bilkyrkogård med nästan nya bilar. Om det går till skrot eller ”smygsäljs” igen framgick inte. I Europa ser man mellan fingrarna. Amerikanarna är hårdare i sina bedömningar. Det här vill förstås inte biltillverkarna prata högt om och samtidigt har de EU till skydd.

Det är enorma summor som den tyska biltillverkare måste ersätta bilägarna med för de återtagna bilarna i USA. I Europa är den siffran noll likaså inga återtagna bilar. Amerikanarna genomskådade bluffen och är en del i det handelskrig som nu pågår mot EU och andra länder där amerikanarna känner sig utnyttjade och lurade.

1 kommentar

Ett jäkla hyckleri med alla miljöåtgärder

Av , , Bli först att kommentera 2

Jag tittade lite från Almedalen när det var intervjuer med partiledare från de olika riksdagspartierna. Inte alla intervjuer såg jag men bl a när Miljöpartiets Isabella Lövin utfrågades. Frågan också varför familjen äger en 13 år gammal dieselbil av modellen vi brukar kalla ”van” och med lastflak. Det kom fram att hennes man, stenhuggare eller dylikt i sitt yrke måste frakta stenar. Körsträckan per år skulle uppgå till 300 mil. Samtidigt upplystes hon också om att utsläppen ökat undet hennes tid som minister. På det hade hon inget svar.

Svaret på den frågan varför de själva ägde en gammal diesel blev att hennes man behövde den i arbetet??? När norrlandsbon eller vilken annan som helst behöver åka långa sträckor eller på annat sätt behöver sin bil om än inte av senaste modell och den lag som Miljöpartiet utformat tillsammans med övriga regeringen med 60 000 i rabatt om man köper en miljövänlig bil av senaste modell gäller inte för dem själva. Mycket egendomligt påföra andra regler som de inte själva behöver följa och dessutom bestraffa nästan hela den svenska bilflottan där bara för något år sedan andra regler gällde. Se vilka bilar ministrarna kör. Miljövänliga = ha, ha, ha…

Egentligen är miljöbilspremien ett enormt slöseri. Man kunde istället lagt det på förbättrade vägar eller något annat nyttigt. Köper man en bil som kostar mellan 300-tusen till 500-tusen spelar 60-tusen inte så stor betydelse. Vi kan säga den som inte har råd köpa en så dyr bil har heller inget nytta av de 60 000 kronorna. Ta också den snabba höjningen av det fossila bränslet som skett. Man säger man blandat i något för renare miljö, vadå undrar jag och kunden får stå för kostnaderna enligt den linje Miljöpartiet driver. Jag tror rent ut sagt många är mycket missnöjda över det som sker och inte minst drabbar det alla som behöver bilen. Den genomsnittlige miljövännen – enligt Miljöpartiet – ska bo i en stad, ha gångavstånd- eller cykelavstånd till arbetet. Alternativt bo på något boende och inte behöva använda bilen. Det är den norm man utgår ifrån. Är inte detta en typ kolonialisering? Att påföra andra regler som inte går att tillämpa i hela vårt avlånga land. En geografilektion kanske vore på sin plats.

Jag tycks också dra mig till minnes det var ungefär på samma vis med föregående regering när de genomförde sin miljöbilspolitik. Nästan ingen hade en sån bil.

Man lever inte som man lär.

Bli först att kommentera

Har Miljöpartiet spelat ut sin mer betydande roll redan?

Av , , Bli först att kommentera 3

Visst är det bra om vi är rädda om miljön både för människor och djur och visst har det varit vedervärdigt tidigare. Inte bara dålig miljö med utsläpp och olika farliga kemikalier men även arbetssituationen får många i samband med det, den dåliga arbetsmiljön. Hur många har inte fått sätta livet till på grund av det? Många kan fortfarande lida efter sviterna av just detta och s a s skadade för livet. Men vad har en arbetare (som inte har den högsta utbildningen) välja mellan? Svälta ihjäl eller föda sig på ett mer eller mindre riskabelt arbete. Det är så det oftast är och oftast är det just dessa som får Sverige att gå runt, men har minst värde. Så funkar det lite varstans i vår värld om än kanske Sverige är en av de bättre länderna i det fallet, eller varit. Nu verkar våra Nordiska grannländer gått förbi oss i det mesta. Även det lilla landet Island inom olika områden.

När det pratas om miljö och miljöåtgärder är det naturligtvis i de tätbefolkade områdena man menar. Man ska odla på hustaken och allt möjligt för att få det så lantligt som möjligt. Speciellt i de stora städerna, även då inberäknat New York. Till det också har vi de svenska miljöförespråkarna som mestadels bor i städer eller mer befolkade områden. De vet knappast vad ”arbete” är av den gamla sorten, strävan och slit och med mål för en överlevnad. Kanhända någon av deras föregående generation tillhört den kategorin. Visst kan fallet vara så också, men verkligheten hur det kan vara för grupperna som varken bor i städerna eller om ens har möjlighet leva på villkoren som de utfärdar och gärna vill lagstifta om. Sverige är faktiskt mångkulturellt, innan vi började tala om invandringen på allvar. Vi hade/har massor med minoriteter innan också som inte var värda mycket i andras ögon, men klara sig själva på de villkor som fanns. En diskriminering har pågått under lång tid men ingen reagerat nämnvärt. Varför är allting så märkvärdigt nu helt plötsligt? Det verkar ligga en surdeg begraven.

Ser vi till de olika lagar vi nu fått senaste tiden beträffande miljön, avgaser, gränsvärden m m, så visst är det bra, naturligtvis. Men jag tycker ändå man missar lite fakta i resonemanget. Vi pratar mestadels om den temperaturhöjning vi fått – den globala uppvärmningen – även växthuseffekten som då alltsammans skulle var p g a koldioxiden. Från bilarna är det de som drivs med fossilt bränsle, den vanliga bensinen. Den är mindre skadlig för människan i motsats till dieseln men som skulle vara bättre för miljön. Här i Norrland och med gles befolkning är då givetvis dieseln bättre i det hänseendet. Jag förespråkar varken det ena eller andra utan håller mig till det vad som här står.

Bli först att kommentera

Annie Lööf har inte fel alla gånger

Av , , Bli först att kommentera 0

Det är givetvis bra med en yngre generation som träder fram, likaså miljöpartiet som tar oss in i framtiden och om vi då blickar tillbaka på alla miljöskandaler som hänt bara inom Sveriges gränser. Det ”bärande partiet” Socialdemokraterna må ha gjort mycket bra saker, men även dåliga, det går inte komma ifrån, det måste även en som är partitrogen uti fingerspetsarna inse. I annat fall är det något fel. Många tycks ha insett det också om vi tittar till hur väljarstödet sjunkit drastiskt. Arbetarpartiet Socialdemokraterna är splittrade i en vänster och en högerfalang lite kort beskrivet.

Det vänstra mera feministiska som tycker partiet drar mer och mer åt höger och planar ut bland moderater, Kristdemokrater och även Sverigedemokrater. På den mera vänstra sidan har vi några tidigare framstående ansikten, en exempelvis är Veronika Palm. Jag tror hon kommer åter i regeringsställning om S skulle fortsätta regera, med vem då kan vi kanske undra? Löfvén själv säger att de har en plan nuvarande sammansättning, vill säga med MP. Vänstern nämner han inget om trots det är dessa som varit initiativtagare till de reformer som S gärna tar åt sig. Utan V ingen regeringsmakt och utan S ingen inflytande av V. Det också bara en kort konkret beskrivning.

Annie Lööf säger att S vill ha makten och bestämma, men samtidigt vill de samarbeta men just bara om de får regera. Det ligger mycket sanning i det. Centern samarbetade tidigare och blev näst intill tillintetgjorda, nu har MP hamnat i samma situation. Vad vill S egentligen? Få röster från de ”svaga” på förmåner som nu Vänstern mestadels skapat, eller gå till höger och tro samma skara som tidigare tänker följa? Problemet är inte mitt, det är väljarna som kommer fälla avgörandet, om ens det vet vad som gäller?

Bli först att kommentera

Är feminismen bara ett sätt lura till sig väljare?

Av , , Bli först att kommentera 0

Vad står ordet feminism för egentligen? Jag vet inte exakt, men det jag förstår är det mera jämlikhet mellan könen feministerna strävar efter. Att den manliga pungen är mera värd en den kvinnliga skåran, är det så man tänker? I vilket fall har könet i dag slätats ut, män gifter sig med män och kvinnor likadant, är det det som är feminism eller ingår som en viktig del i den?

Kriget och militären har det framgått i vissa sammanhang att de är emot. Likväl tycker man att den moderna soldaten även kan vara av kvinnligt kön, även en man som valt att bli kvinna och vice versa. Själv tycker jag oavsett någon indelning i det fallet att kvinnor/flickor gärna för mig får ta värvning och bli soldater. Men då ska inte dessa säga att de samtidigt är emot krig eller står feminismen grundläggande former enligt det sätt jag fått till mig.

Problemet vi står inför idag, alla länder med en s k ”modern syn” att det blivit väldigt rörigt att identifiera sig. Vad man säger sig stå för stämmer inte alla gånger och strävan efter något vad man vill framföra kan ibland te sig väldigt underligt. Går vi tillbaka till de grundläggande i hur både växter, djur och natur kom till ter det sig för mig en aning diffust vad alla begrepp skulle stå för och innebära.

Det grundläggande för mig är ändå att jag tycker vi är jämlikar om jag håller mig till de båda könen, även i övrigt vad olika människor identifierar sig till. Acceptans är viktig i olika riktningar om vi vill kalla oss ett demokratiskt samhälle. Se till rubriken i övrigt och fundera på det.

Hur blir barn till? Växer de på träd? För mig framstår det i en viss grad av feminismen hur man tänker. Har tänkandet överlag blivit att barn blivit en vara som allting annat och en förbrunkningsartikel?

Bli först att kommentera

Allt kan inte bara vara nöjen och kul, allvaret måste också fram

Av , , Bli först att kommentera 2

Visst lever många i en glädjetillvaro och tror att allting ska vara kul och roligt. Det kan också vara olika från individ till individ vad som är roligt och även kul. Äta god mat, resa, köpa kläder, handla överlag och inte tänka på hur det kan se ut för människor som ingenting har av detta. Men jag tycker vi än en gång kan ställa frågan, vad är det verkligt viktiga i livet? Vi får inte glömma att det är vi de ”rika länderna” som till största delen bidrar till utarmningen av vår jord. Varje person i det ”moderna samhället” kräver oerhört mycket energi i jämförelse med exempelvis en kines (av den gamla sorten), eller människor i Indien och länder där fattigdomen fortfarande är ett stort bekymmer. Därtill alla krig som pågår vilket också samtidigt tär hårt på jordens totala resurser. Ser vi till den globala uppvärmningen har den givetvis pågått under lång och att återställa den till vad vi kallar ”normalt läge” är inget quick fix, om det nånsin går. Allting går i cykler om 10 000 år (ungefärligt) och den istid vi en gång hade byttes till det vi klimat vi nu har. Jag är ingen expert sia om framtiden och hur det kommer att se ut, men tittar vi nu till hur det blivit finns det många exempel på att det hänt något och även fortsätter hända. Polarinstitutet på Svalbard där man trodde det var säkert förvara alla nuvarande genetiska former för framtiden i den som alla trodde den perfekta miljön med permafrosten och ett nedkylt klimat har nu tagit en drastisk vändning.

Hur är det i våra närområden och nu i Sverige, är inte torkan och därmed missväxt ett faktum. Våra matförråd är hotade och det är allvarligt. Städerna och stadsbon borde vara mest bekymrad och alla vi andra konsumenter också, läget börjar bli allvarligt. Vatten är vår största gåva och upphov till allt liv på jorden, ändå verkar inte många förstått det. Det slösas snart sagt på alla plan i vår ”moderna värld”. Man försöker förhindra konsumtionen och det som tär på klimatet med höjda skatter, men vad bryr sig människor egentligen så mycket om det. Man klagar lite och sedan är det på samma vis igen. Det drabbar också som regel den kategori av människor som inte har några andra alternativ.

Vi kan också fråga oss var går gränsen när vi människor fått det så bra att vi är nöjda? Det har aldrig varit så mycket utsläpp som nu trots det pågår en bekämpning av detta. Elbilar, elcyklar, flygskatt osv, okej, men livsstilen verkar vara densamma. Kanske krävs det en nationell samling över hur vi tänker oss framtiden. Jag kommer inte längre, men kanske ändå skapat en tanke till några.

Ser vi från ett bibliskt perspektiv börjar vi inte sakta men säkert närma oss domedagsprofetian?

Bli först att kommentera

En moské istället för Folkets Hus – En effekt av centerstyre?

Av , , Bli först att kommentera 10

Vad händer om Centern får allt för stor makt, både centralt men även lokalt? Vi vet sedan tidigare den lokala framträdande centerpartisten var för månggifte och en del andra seder tagna från muslimska länder och underbyggt av islam. Det var många konstigheter i den förra regeringen. Annie Lööf påstod vi kunde ta in 30 miljoner invandrare och i ryggen hade hon hela den regeringen. Inte minst Reinfeldt och Borg.

I södra Sverige, jag minns inte exakt var, har man tillåtit böneutrop i högtalare och jämförde med vår kristna tradition att låta kyrkklockorna ringa vid högmässa och liknande. Det som jag mest tycker är konstigt att det är bara män som går till dessa moskéer och även deras ledare är män. Imamer eller vad det heter. Ett sånt parti är jag inte beredd rösta på med dessa idéer, det får låta så bra som helst i andra sammanhang. Nej, jag litar inte på Annie Lööf och Centern i det fallet.

Se också till de s k ”ensamkommande”, hur stor andel flickor finns det där? Islam företräder diskriminering – i vilket fall om vi går till extremisterna som ändå tar sin lära från islam – titta bara hur det gick för Malala hon som sköts i huvudet och med hjälp blixtåkte till Storbritannien och blev opererad och överlevde mirakulöst. Har sedan fått Nobelpriset. De extrem islamisterna/talibanerna I hennes före detta hemtrakter sprängde och förstörde man näst intill alla skolor och satte invånarna i skräck om de tillät flickor gå i skola. Det har jag inte mycket för, för den som förespråkar sån dynga.

Var och en får naturligtvis tro på vad de vill om de inte med tvång försöker påföra andra någon typ av religioner eller andra idéer som frångår de demokratiska regler som vi i västerlandet ändå har. Inte minst Storbritannien där Malala nu lever.

Bli först att kommentera