När får vi mera långsiktiga besked, som vi kan lita till?

Av , , Bli först att kommentera 3

Tittade lite på agenda igår kväll där både nuvarande miljöminister (Karolina skog MP) och Moderaternas talesperson i frågan medverkade. Som det sades när förra regeringen satt vid makten och i slutet av den perioden som dieselbilarna och inköpen av dessa sköt i höjden. Som vi nu vet är det på tal förbjuda dieselbilar i städerna i speciella zoner. Det ställer till ett väldigt virrvarr bland konsumenterna om det vid varje mandatperiod blir nya regler. Så här kan vi ju inte ha det. En bil kostar i alla fall en del och för många är det också en ren förmögenhet och en investering på lång sikt. Detta är ju bedrövligt det blivit på det här viset.

Nu pratades det också om att biltillverkarna måste ta sitt ansvar för att de uppgivit fel uppgifter på utsläppen, eller rent av ljugit och att de måste åtgärda de bilar som faller inom ramen för någon sorts garanti. Hur långt tillbaka i tiden man kan gå med den saken står kanske endast i stjärnorna. Hur som haver spelar det ingen roll för en dieselbil om de ändå ska förbjudas i stadstrafik. Hur det regelverket blir utformat finns inte något påbörjat om. Inte enligt vad som framkom i debatten.

Jag skulle också direkt vilja ställa en fråga till nuvarande miljöminister Karolina Skog: Det relativt nya syntetiska bränslet, diesel HVO100 som minskar utsläppen (NOx, kväveoxider) enligt uppgifter med 90 %. Varför skulle en sådan dieselbil som klarar detta krav vara olämplig på det sätt som beskrivs att dieseln gör skada? Det är ju främst av hälsoskäl det skulle förbjudas användandet av dieselbilar i stadstrafik.

Utvecklar vi vidare framgick det också att dieselbilar kommer att straffbeskattas på något sätt, vilket även framgått i tidigare deklarationer. Förslaget verkar inte vara spikat i sin helhet. Om det nu blir på det viset, vilket morot sätter ni då i gengäld för de som tankar det fossilfria och miljövänliga HVO100? Ni verkar själva en aning förvirrade, hur ska då konsumenten veta och ha möjlighet skaffa en bil som blir godkänd ur miljösynpunkt? Jag tycker ni borde läsa på vad som finns på marknaden, eller vad som kommer finnas. Är det några som ska ha koll på det är just NI. Inte en ovetande konsument som bara följer ett regelsystem med ständiga ändringar. NU får ni bestämma ER!

 

 

 

Bli först att kommentera

Det nya HVO100 ersätter fossil diesel

Av , , Bli först att kommentera 2

Jag vet inte så mycket om det här egentligen, det var först nu när det damp ner en broschyr i brevlådan från franska Citroën som jag blev intresserad och började undersöka och titta lite närmare på det här. HVO100 (hydrerade vegetabiliska oljor) är ett relativt nyframtaget syntetiskt bränsle som ska ersätta den fossila dieseln. Det sägs ha lägre densitet än vanlig diesel. Ligger på ungefär 0,8 kg/dm3 eller 800 g/L. Densiteten för det syntetiska HVO100 skulle ligga på 780 g/L. Något mindre alltså, men ger fördelar i både rening och effektivitet. 90 % renare avgaser uppges det medverka till.

För oss alla konsumenter har inte framgått alldeles klart att det kommer att finnas detta alternativ tanka istället för ren fossilbaserad diesel. Tyvärr verkar det inte gå att tanka i hela landet i dagsläget, förhoppnings snart. Jag tittade lite snabbt på tankställen och det jag då fick fram som skulle vara inom vår region är Lycksele Dorotea det som låg närmast (6 mil från där jag bor). Det uppges den är något dyrare men är skattebefriat framtill utgången av det här året. Sedan vad som blir framgår inte, eller ingen vet ännu. Den sägs ha många fördelar, inte minst de nästan till 100 % renare utsläpp mot tidigare. Motorerna hålls på ett bättre sätt både renare och uppnår en bättre effekt. Motorns spridare sägs fungera optimalt med det här bränslet.

Skulle du undra om det går att använda i din dieselbil står det bara så här: Kontakta din leverantör för svar för just ditt fordon/maskin

Det franska bilföretaget Peugeot, Citroën är de enda för närvarande som bygger sina motorer anpassade för det här bränslet. Läs mer här.

Jag vet inte så mycket mer men vet DU något ytterligare hör gärna av dig.

Bli först att kommentera

4-hjulsdrift inte alltid det säkraste

Av , , Bli först att kommentera 1

Själv har jag aldrig ägt någon fyrhjulsdriven bil, men visst har jag tidigare funderat på en. När det snöat rejält på natten och vägarna kan vara oplogade eller på andra ställen som kräver lite speciell framkomlighet. Det enda fyrhjulsdrivna fordonet jag kört var då jag gjorde lumpen på 70-talet. Det var det den lilla Person-Last-Terrängvagnen med sin Volvo B18-motor. Vad man nu använder har jag ingen aning om.

Den undersökning som nu hänvisas till säger att skaderisken är upptill 40 % högre med fyrhjulsdrivna bilar. Man invaggas helt enkelt i falsk säkerhet och trycker lite extra hårt på gaspedalen. Det är vad man kommit fram till och det tror jag också. Vissa bilmodeller har fyrhjulsdrift som standard. Bekvämt och enkelt? Javisst kan det vara det, problemet ändå är att man kan råka ut för dyra reparationer när den travat på ett tag. Det är ju en sak som var och en själv bedömer vilka behov som överväger i nyttjande. Jag går bara på uppgifter härifrån i deras analys.

Varför man också i de flesta fall skriver 4×4 övergår mitt förstånd. Det motsvarar 16. Det kanske är någon hemlig kod man använder som också ska ge ett kraftfullare sken. 2×2 vore inte det ett mera rimligt uttryck.

Jag kommer faktiskt ihåg något som motsvarade fyrhjulsdrift. Det var när jag satte snabbsnökättingar på min gamla Volvo 144. Den gick otroligt i snön.

Sammanfattningsvis tycker jag man kan säga att om man inte är i behov av FWD är det rent av bara en nackdel. Mindre ekonomiska både köpa och äga är den slutsats jag kommer fram till plus det som redan sagts.

Bli först att kommentera

Mobiltelefonförbud 1/2-18

Av , , Bli först att kommentera 2

Enligt vad jag förstått skulle det bli straffbart att då använda mobilen alls vid körning. ”Båda händerna på ratten” uttalas det om. Men den som bara har en hand blir då denne straffad också :-)

Jag tycker det är bra den regeln införs, totalförbud mot mobilanvändning vid körning. Hur många gånger har vi inte läst om yrkeschaufförer som håller på med sin mobil under körning och då har ett speciellt ansvar för sina medpassagerare. Många olyckor som händer och verkar svårbegripliga hur de kunnat ske kan mobilen vara inblandad. Det vet vi inte, för ingen vill väl direkt säga det rakt ut och riskera ett straff för just den saken. Bussen som välte på E45 i Jämtland med skolbarn och chaufför från södra Sverige och där tre omkom är fortfarande inte utredd. Vägen uppges vara rak med fri sikt och inga speciella ojämnheter. Själv misstänker jag mobilen, eller den som eventuellt använde den. Olyckan har i vilket fall skett när bussen var på väg ner i diket och chauffören i panik tvärrattade för att få den upp på vägbanan igen och det var då den välte. Sömn kan också vara orsaken. Någon av de båda teorierna förefaller trolig. Men detta är bara naturligtvis min egen hypotes och jag anklagar ingen.

Några nya vägmärken har också tillkommit. Gäller fr.o.m. 1 dec -17

Bli först att kommentera

(H)julen står för dörren

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag förstod inte varför det var så svårt få upp ytterdörren. Jag hade glömt att sommardäcken tillfälligt ställts dit och bildligt talat stod (h)julen för dörren. Den riktiga julen kanske också börjar stå för dörren. Beror väl på hur man ser det och hur pass intresserad man är inför julen eller vilka krav man ställer. Visst är det skönt för oss svenskar och andra som har ett hem eller en bostad komma till och vistas i under julen. De flesta av oss slipper svälten och inte minst krigen och all fattigdomen. Jag tänker faktiskt på det hur otacksamma vi ändå är att vi har det så bra. Ibland undrar jag hur människor tänker när de säger de vill hjälpa och i nästa stund är det som bortblåst. Menar vi något med allt vi säger, eller är det bara för att dämpa känslorna och bara låtsas? Jag tror de flesta idag har svårt föreställa sig hur det var för bara 100 år sedan och då bara inom Sverige.

Lycka och tillfredsställelse över något varierar. Vissa är nöjda över det mindre medan andra vill slå på stort. Naturligtvis gör man som man vill i det fallet. Var och en är sin lyckas smed som det heter.talgoxar

Granen står så grön och grann i stugan, men i år har jag skaffat en plastgran och ska testa den. Jag har blivit så less, dels på skaffa en och inte minst dessa jäkla barr som faller av när den ska tas ut. Jag räknar också med att det är miljövänligt trots plasten. Fungerar den bra och den gillas(?) kommer den säkert användas i fortsättningen. Det är också lite slöseri på den gran utifrån som kommer till stugan. Den kanske skulle vuxit upp och gett många bräder. Granarna man köper kommer oftast från Danmark från någon speciell odling för ändamålet och när de huggs ner och sedan hur länge de ligger paketerade vet man inte. Därav det hemska barrandet.

Det är också vinter(h)julen :-) som nu gäller

Bli först att kommentera