Hur är det med miljöpolitiken Vilhelmina?

Jag tänker närmast på genomfarten E45 som går rakt genom samhället. Är det någon som mätt utsläppen? Inte så vitt jag vet. Samtidigt bygger man trygghetsboendet strax intill, hur hälsosamt är det? Vi måste vara realistiska även i Vilhelmina och fråga oss om det är direkt skadligt att alla människor ska vistas i den här miljön. På andra ställen, runt om i Sverige, regering/riksdag pratar man om en förändrad miljö och mindre utsläpp. Hälsoriskerna är påtagligt stora med att ständigt vistas i såna miljöer. Både sossar och inte minst Centern om de nu vill kalla sig ett andra miljöparti borde engagera sig mer i det här. Jag tycker båda partier är direkt flata i frågan samtidigt som vi fått nya miljölagar från den nu (S)ittande regeringen.

Att vara miljövän och mena det måste man också då visa. Jag tycker det går väldigt trögt i Vilhelmina. Visst reklamerar man om regeringens miljöpolitik och hänvisar till bl a ”gröna jobb”, men det räcker tyvärr inte. Något nämnvärt handlade har jag varken sett eller hört från vare sig centralt eller kommunalt håll. Som engagerad medborgare fordrar man säkert mera både jag men även andra. Det duger inte lägga locket på.

Den som tror det hjälper chockhöja bränslepriserna och inbillar sig att miljön ska förbättras i lika snabbt takt kan inte ha vidare bra matematiskt sinne eller vidare inblick i hur ett samhälle fungerar. Vem som nu direkt står för höjningarna är ovisst, men dyrt för glesbygdsbon blev det då på bara ett halvår plus tilläggen som regeringen instiftat som följer det allmänna prisindexet. De med låga löner och ingen utveckling alls eller låg, är de stora förlorarna. Hur tänker man?

7 kommentarer

  1. Stefan

    Om man nu vill göra Vilhelmina stendött så tar man ditt förslag. Åk till Åsele så får du se ett dött samhälle…

    • Gunnar (inläggsförfattare)

      Mitt förslag? Det är närmast en beskrivning av sittande regerings miljöpolitik och jag efterfrågar mätvärden. Det kan inte vara något sätt som skulle ses negativt? Det måste väl vara bra om vi kan vistas i en bra miljö? Det är inte fråga om införa någon miljözon, för det första skulle det inte gå på en genomfart som E45. För det andra tror jag knappast att tung trafik och starkt trafikerade genomfarter har att göra om ett samhälle är dött eller inte. I många fall skulle det vara nyttigare med en liten promenad om man har friska ben eller inte på annat sätt kan röra sig fritt. Miljötänkandet är inget jag hittat på, det är för allas bästa. Det kan du väl inte vara emot?
      Att kommunen är stor till ytan och att människor som kommer till tätorten kan parkera och göra sina ärenden är naturligtvis självklart. Jag är inte ute efter några förbud, men kanske en översyn hur det verkligen förhåller sig gentemot direktiven från sittande regering. Jag själv kan knappast stifta lagar och/eller sätta några förbud, inte heller ändra eller upphäva förbud. Så stor makt tror jag varken du, jag eller någon annan vanlig medborgare har.

      Sedan kan vi kanske undra hur väl olika beslut är underbyggda av och på.

      Din synpunkt är framförd och tack för den.

    • Gunnar (inläggsförfattare)

      Vad beträffar Åsele tror jag du har helt fel. Åsele marknad är en Sveriges största marknader med helt avstängd trafik och för att det är avskiljt från en större genomfart. Vilhelmina är närmast värdelöst i det fallet. Knappt någon marknad alls. Det enda nöjet verkar vara sitta på någon bänk och titta på genomströmmande trafik. Kalla det gärna ”Vilhelminasyndromet” :-) . Tidigare hade vi ett ”levande samhälle”, Hembygdsdagar och andra festligheter genomsyrade Vilhelmina. Allt detta är borta och du tror bilen och trafiken skulle ge ett uppsving, hur tänker du nu? Men givetvis, olika åsikter finns alltid om vad som är rätt eller fel. Jag har ingen generallösning och inte verkar regeringen eller kommunen heller ha det för att vi ska utvecklas. Det är närmast det jag tycker är intressant. Inte att det sker en avveckling av allting. Ett sameting vore därför positivt.

      Oj, jag glömde även nämna Åselenappet…

  2. Stefan

    Utan genomfartstrafik blir samhället dött. Sedan din jämförelse med Åsele är direkt skrattretande. De 361 dagarna när det inte är Åselemarknad då???

    • Gunnar (inläggsförfattare)

      Miljözoner är inget jag hittat på, det är den rödgröna regeringen vi har. Och att vistas i rökiga och dåliga miljöer är direkt skadligt. Tycker man det är nonsens så okej och väljer att människor medvetet utsätts för onödiga risker så okej då också. Går det göra något åt saken vore det väl bra. Men som den genomsnittlige Vilhelminabon och norrlänningen brukar säga ”dä gå int´”. Utvecklingen hos såna som dig och liknande verkar ligga mellan skinkorna, alltså noll. Det är närmast också tung trafik jag tänker på. Tycker man det är trevligt då tunga fordon dundrar förbi måste man ha något fel eller störning. Men det kanske är genomgående för folket i Vilhelmina, vad vet jag???

      Jag undrar också om det finns någon utbildad som kan hantera en mätutrustning med den låga utbildningsnivå som det skrivits om vi har? Vi kanske är det enda i Sverige som dör ut innan 2030 då vi ska ha ett fossilfritt Sverige. Det är redan för sent för oss då. Jag har inte heller stiftad den lagen, det är på regeringsnivå. Skyll inte på mig. Jag hänvisar bara till vad som ålagts oss alla. Jag vet inte om du tillhör undantagen???

      Vad åseleborna gör resterande 361 dgr utöver marknaden ska du inte fråga mig om. Ta bilen och åk runt själv och fråga om du är intresserad. Mig angår det inte.

      Trevlig rökfri kväll

  3. Lastbilschaffisen

    Jag tycker verkligen att det är besvärligt med samhällen likt Vilhelmina och Dorotea som har genomfartsleden dragen rakt genom samhället. För min del är det mest trafiksäkerheten som bekymrar mig. Jag försöker dra ned hastigheten lite extra och vara extra uppmärksam då man aldrig vet om något barn ska springa över vägen eller någon bil som står parkerad får för sig att svänga ut utan att se sig för. Jag vet många kollegor som håller med mig om detta.

    Självklart är jag även uppmärksam då jag passerar samhällen som Åsele där genomfartsleden går utanför själva samhällskärnan, men det är så oerhört mycket behagligare på alla sätt och vis att åka igenom Åsele än Vilhelmina, framförallt sedan den problematiska 4-vägskorsningen gjordes om till en rondell.

    Mer sånt!

    • Gunnar (inläggsförfattare)

      Jag har själv kört tunga fordon under en tid tidigare och förstår därför problemet mera kanske än övriga som inte tycker som jag. Man ser hur vägen formas (hjulspår/hoar) där det medvetet gjorts avsmalningar i syfte att säkerställa säkerheten främst för gående. Jag tycker närmast det blivit sämre. Jag är så glad jag får det fastställt. Vi vet också vad som krävs för att få stopp på ett tungt fordon och vad som händer om en olycka skulle vara framme. Det är enorma krafter som måste frigöras och kan vålla enormt stora skador.

      Tack så hjärtligt mycket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>