Förbifart Vilhelmina – det finns nästan en färdig lösning

Jag tänker mig Krontjärn den dragningen mellan Lyckselevägen (Vid gamla bränngropen) och direkt några kilometer i anslutning till E45 mot Storuman till räknat söderifrån. Norrifrån blir det några kilometer från själva tätorten man skulle svänga av in på denna avfarten som är mestadels tänkt för den tunga genomgående trafiken. Det skulle bli både närmare och spara tid för den tunga trafiken oavsett om den kommer norrifrån eller söderifrån och inte har några direkta ärenden in till själva samhället Vilhelmina.

Det nästan enda sättet att få detta att fungera med en förbifart är just på andra sidan Baksjön sett från Vilhelmina köpings perspektiv. Det finns redan en väg över som jag nämnt, men behöver inte nödvändigtvis följa den exakt. Det finns också några gårdar med boende och där heller behöver inte dragningen följa den som nu är. Men i princip skulle det gå utmärkt göra en överfart just här.

Vad beträffar om detta är realistiskt tycker jag mycket väl det är det. Största skälet att bygga denna överfart/förbifart är av både miljöskäl och av trafiksäkerhetsskäl och omsorg om andra trafikanter. Det finns starka skäl att det här skulle beviljas vid en ansökan hur det nu går till. Just detta är jag inte insatt i. Lagen är på vår sida om jag säger så. Det skulle också bli några extra arbetstillfällen även om det är Trafikverket som skulle bli huvudansvarig.

Tänk så skönt för alla Vilhelminabor att slippa den ständiga tunga trafiken som dundrar genom samhället och även friskare luft. Det finns mycket att tjäna här, både i trevnad och även säkerhet. Den beryktade ”Hotellbacken” med sin starka lutning och samtidigt starka sväng har orsakat många problem. Främst under vintrarna med snö och is.

Här en kommentar från en ”lastbilschaffis” i ett av mina tidigare inlägg beträffande det här:

”Jag tycker verkligen att det är besvärligt med samhällen likt Vilhelmina och Dorotea som har genomfartsleden dragen rakt genom samhället. För min del är det mest trafiksäkerheten som bekymrar mig. Jag försöker dra ned hastigheten lite extra och vara extra uppmärksam då man aldrig vet om något barn ska springa över vägen eller någon bil som står parkerad får för sig att svänga ut utan att se sig för. Jag vet många kollegor som håller med mig om detta.

Självklart är jag även uppmärksam då jag passerar samhällen som Åsele där genomfartsleden går utanför själva samhällskärnan, men det är så oerhört mycket behagligare på alla sätt och vis att åka igenom Åsele än Vilhelmina, framförallt sedan den problematiska 4-vägskorsningen gjordes om till en rondell.

Mer sånt!”

2 kommentarer

    • Gunnar (inläggsförfattare)

      Jag torde väl vara den jag alltid varit. G E Abrahamsson. Förnamnet ser du i bloggen. Är det något mer som bekymrar dig? Personnummer och andra detaljer väljer jag inte sätta ut. Är det något märkvärdigare man bara nyttjar sitt förnamn än när man skickar kommentarer? Vet du vilka det är, Petter, Jonas, Olle o s v. Jag tycker det är bara löjligt hålla på sådär, i vilket fall när man inte utsätter någon för trakasserier. Är man missnöjd med min blogg går det kontakta VK. Jag slutar så gärna. Jag bloggar ideellt, gör du det också utan betalning? Jag tänker inte sitta och skriva för 0 kr och sedan sitta och ta skit för det. Även kan anhöriga bli drabbade som inte har ett dugg att göra med mitt bloggande. Det är mera för att jag har en skrivlust och det blivit lite av en hobby. Man jag krusar ingen, passar inte galoscherna så good by för mig.

      Ta det ändå inte alltför personligt, jag hade faktiskt väntat mig det här eller i stil med. Men som sagt jag tar inte mycket för att säga ajöss…jag har också försökt meddela vk red om borttagande men inget har hänt och så länge den då finns kvar fortsätter jag skriva. jag är inte bunden av, till eller någon/något att säga saker som passar eller inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>