Elbilen kan medföra strukturella problem

Det är förhållande vis få komponenter i en elbil. Under bilen är det i princip ett stort batteri (drivkällan) med anslutning till själva motorn (el) och den övriga utrustningen i och för bilen. Inga oljor och annat som behöver underhållas eller bytas. Inga luft- eller oljefilter. I övrigt, den tekniska utrustningen – bromsar och övriga säkerhetsfunktioner – borde vara detsamma som i de vanliga konventionella bilarna. Värme (AC) och sådant känner jag inte till hur det fungerar. Det ser jag ändå som kan vara ett problem ta ut samtidigt som bilen ska drivas med samma källa.

Det visar sig också i och med färre komponenter att det krävs mindre människor för den direkta produktionen, även kan batteritillverkningen ingå i detta. Man löser ett problem men får andra.

Som jag sagt tidigare kommer allting inte bara bli positivt som handlar om ”den gröna omställningen”. Vårt samhälle är uppbyggt på just detta, konsumtion – produktion eller i omvändordning. Politikerna – de som inte ser något annat framför sina ögon än ett koldioxfritt land – glömmer lätt omständigheterna runt omkring. Politikerna, de som bestämmer och ska verkställa olika beslut har knappast någon ingående kunskap i vad de bestämmer om, det är den andra gruppen, experterna och folket som ser till att idéerna kommer till stånd.

Därför kan vi undra hur kommer världen gestalta sig när de (politikerna) drivit igenom sina idéer till verklighet? Kommer svälten, misären och fattigdomen också sjunka, för det är ju det också främst dessa miljövänner pratar om. Vi brukar säga att ”slå två flugor i en smäll”, men här verkar det bli det motsatta. En fluga på två smällar.

Vilka problem prioriteras. Är det invandring/flyktingar, klimatet och annat som ingår i vårt nya samhälle? Att det blir bättre inom ett område kan betyda det blir sämre inom ett annat. Det känns lite av att man inte har kontroll på vad man vill göra. Minskar också samtidigt arbetstillfällena hur bär man sig då åt om man lovar mindre arbetslöshet, lägre skatter och nästan enbart skatter på konsumtion, för det är ju i princip just detta man mestadels pratar om.

Att Elbilen har fördelar gentemot den konventionella går inte komma ifrån, främst naturligtvis noll direkta utsläpp. Samtidigt om den består av färre komponenter borde den inte vara billigare då? Det kan mycket väl bli så längre fram i tiden att priset sjunker rejält, men då har vi fortsatt ett problem som tillverkarna har, att skapa vinsterna och en överlevnad. Samtidigt kommer människor friställas från sina arbeten. Problemen vi står inför är inte lösta på långa vägar, det är mera illusioner och lite av drömmar man försöker inbilla i oss. Jag ser inte någon direkt plan att det skulle gå uppfylla vad det nu lovas.

I vilket fall kommer ändå elbilen ha en begränsad användning som nu samhället ser ut. Det flesta bor i stadsmiljöer, med korta eller begränsade avstånd och där givetvis fyller den största behovet. Oavsett om man kommer köra 50 eller 100 mil på en ”tankning” måste det alltid finnas tillgång på el där du bor eller dit du åker. Än är vi inte framme där om det någonsin kommer bli.

Jag är inte pessimistiskt eller försöker se negativt på utvecklingen, jag undrar bara om det verkligen kommer fungera som man tänkt sig? Det vore väl jättebra om det fungerade, det är inte där skon klämmer.

Du får gärna kommentera oavsett vem du är

Fortsatt värme. Minus 25 idag. Härligt!

2 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Historien lär oss att när en religion försvinner, kommer en annan i dess ställe. Nu kämpar två religioner om att ta över efter den borttynande kristendomen, nämligen islam och tron på gamla vädergudar (Nyhedendomen). . Just nu är Sverige på väg att få sin andra nyhedniska regering under kort tid. Nyhedendomen kännetecknas av stora penningoffer till vädergudarna. Det kallas ”klimatomställningen”.

    I stället för att gräva ner pengarna i jorden, som vi nordbor gjorde förra gången (för c:a trusen år sedan)som vi dyrkade vädergudarna, offras de nu på inköp av klimatprylar, såsom elbilar. Samt på stora folkomflyttningar från varma länder till kalla länder – vilket generera fler flygresor till släkten i det gamla landet. Men Annie Lööf, som är en del av det nya regeringsunderlaget, lovar ju att framtidens flyg ska drivas med överbliven frityrolja från våra gatukök. Frityrolja behövs tydligen också för tillredning av vegoburgare.

    Under den gånga åtta-årsperioden dyrkade vi Adam Smith’s osynliga hand, som ställer allt tillrätta, om bara ekonomin avregleras tillräckligt mycket. Adam Smith grundade nationalekonomin och han liknade marknadsekonomin vid en osynlig hand, som skänker välstånd till alla – utom de fattiga, förstås. Nu är det påregleringar som gäller. Det kallas ”grön skatteväxling”, och går ut på att ta från de mindre välbeställda och ge till de mer välbeställda. för att de ska tjäna på att konsumera ”klimatsmart”.

    Den moderna klimathysterin har stora likheter med den gamla hednareligionens tro på ett Ragnarök, en plötslig global uppvärmning, varigenom världsalltet skulle förintas i eld och rök. Om man inte grävde ner ännu mer pengar i Moder Jord…

    Har någon tänkt på jordaxelns lutning i förhållande till ekliptikan, vilka förändras cyklist under 41.000 år och förklarar skillnaden mellan istiderna och mellanliggande interglaciära värmeperioder? Just nu är denna lutning 23,44 grader, vilket är nära maximum, och medför både klimatförändringar och polcirkelns vandring norrut. Under den kallaste tiden under den senaste istiden gick polcirkeln i höjd med Mälardalen. Då var det kallt även där.

    Om jordaxelns lutning vore konstant över tid, skulle jordaxeln alltid vara vinkelrät mot ekliptikan, som är det tänkta plan, som utgörs av jordens kretslopp runt solen. Saken kompliceras ytterligare av att ekliptikan inte är cirkuläer, vilket innebär att jordens avstånd från solen är föränderligt. Förr sa man att över klimatet råder endast Gud – vilket stämde bra med kristendomens tro på en allsmäktig Gud. Under den gamla hednatiden trodde man – som nu – på gudar, som kunde manipuleras genom människors offergåvor. Inget nytt under solen! Det var just upptäckten att offergåvorna – blotet – inte ändrade någonting, som banade väg för kristendomen.

  2. Jonsson

    Mp:s målsättning är att alla ska bo i större städer, färdas kommunalt, cykla och gå.
    Landsbygden blir en grön lunga för rekreation, och motsägelsefullt nog: turism!
    Upprustning av vandringsleder i fjällen är en prioriterad fråga, men inte vägnätet och dess underhåll. Transport dit sker med cykel från Södermalm och Umeå, då tunnelbana och botniatåg inte leder ända fram till resmålet. Och när alla fossilfordon skrotats.
    Mp (200.000 väljare), behöver ordna laddstolpar för sina eskapader ut i spenaten.
    Elbilarna uppgraderas säkert precis som annan teknik, och i bästa fall kan man fynda billigt på Black weekend.
    Mp har anammat finansmannen Soros nyliberalism, som bl a innebär att drygt miljonen migranter ska flyttas till Europa varje år. I destabiliserande syfte, menar Schlaug, som lämnat filterbubblan.
    Ja, Mp har en minst sagt osäker färdriktning!

Lämna ett svar till Jonsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>