Biogas ökar olycksrisken

En buss exploderade i går söndag när den körde in på ett område med begränsad takhöjd. Gastuben som driver bussen var placerad på taket som då exploderade.

Det har hänt tidigare att fordon exploderat (vanliga bilar) och det här är inte första gången. Minns också luftskeppet Hinderburg, Nazitysklands stolthet hur det gick. Vid en resa till New York och när det skulle landa fattade luftskeppet plötsligt eld och brann upp helt på kort tid. Därmed var luftskeppens historia slut som var fyllda med heliumgas vätgas.

Det har även hänt att elbilar orsakat bränder vi laddning. Miljöfarlig koldioxid byts ut mot direkta faror, kan vi beskriva det på det viset? Allt för miljön, men säkerheten då, den verkar ingen tänka på. Vi anmodas köpa allting som anses gagna miljön, samtidigt får vi straffskatter på annat, är detta klokt? Jag anser det är dåraktigt att låta människor vara försökskaniner innan man vet hur det i verkligheten fungerar.

Alla i Sverige beräknas lyda under de lagar man sätter och därmed finns risken att de kan utgöra ett folkmord i slutändan. Det är inte bara IS som måste utredas, utan även den politik som Sverige för när människor offras.

Vi får se vad den här utredningen nu slutar. Kanske blir det slutet på biogasdrift.

3 kommentarer

  1. Jörgen K

    STOPP, Hindenburg var fylld med vätgas, inte helium som är en icke brännbar gas och jämförs med kväve i nedkylt tillstånd. Vätgas däremot är oerhört lättantändlig och explosiv gas. Tyskarna var satt under embargo och kunde inte själva producera helium.

    Biogas har några gånger högre energivärde än vätgas och är sålunda även den högexplosiv, detta är faktiskt jämförbara effekter när litiumjon batterier överhettas eller kortsluts, det är regelrätta brandbomber.

    Jag håller fullständigt med om att den politiska naiviteten ivrigt underhålls av irrläror via forskare som avger rapporter efter bidragens omfattning. Det är ställt utanför allt tvivel att vad vi åser idag kommer i framtiden att betraktas som vi betraktar kyrkans vetenskaps-bannor på medeltiden. Detta gäller även självkörande bilar som någon läste i serietidningar från femtiotalet, Tåg har gått i 150 år och under tiden har man försökt att få till stånd självkörande dylika, men gått bet…….och då går dom på räls….

    • G E Abrahamsson (inläggsförfattare)

      Ja ursäkta, jag tänkte först skriva vätgas, men blev osäker och det gick lite för snabbt och satte helium istället. Tack för påpekandet.

      Jag skyller på morronen, att jag inte var riktigt vaken.

  2. G E Abrahamsson (inläggsförfattare)

    Vad beträffar självkörande bilar eller fordon, har inte olycksstatistiken ökat? Detta ser jag mera som ett experimenterande som kanske är väldigt spännande och kan fungera i liten skala om det alls fungerar. Det är dyra försök det här och mycket pengar man lägger ner på det här.
    Vi kan också tänkas oss om olycksstatistiken i trafiken ökat hur blir det då om vi också får risk för explosioner vid en krock exempelvis. På det sätt vi nu ser blir det farligare i trafiken, inte säkrare. CO2 för trafiken går kanske ner, men knappt nämnvärt om vi ser till ett större perspektiv. Är det inte det vi måste göra och vad klimatet handlar om, inte bara om vårt eget lilla land med en bråkdel av världens befolkning får de strängaste reglerna i världen vad det gäller utsläpp. Jag vill kalla det både oansvarigt och t o m farligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>