En diesel spinner fint och är pålitlig

Det är den uppfattning jag har. De gamla dieselbilarna var inte så bra (de var omoderna i jämförelse med dagens) och det fanns nästan bara en tillverkare så vitt jag kommer ihåg och det var Mercedes. Det får representera den tyska robustheten och genomtänkta lösningar i tillverkning av många andra saker inte bara bilar. Deras elektiska system sitter nu i de flesta bilar – Bosch.

Går vi till gårdagens maskiner av tyngre sort har de ju alltid varit i dieselversioner, förutom länge tillbaka då även fotogenet fanns stor tillgång på. Inte minst i lampor och då elljuset och elen inte fanns på alla ställen.

Men vad skulle vi gjort utan alla dieselredskap som användes till det mesta i vår uppbyggnad av landet. Broar, vägar, åkermarker och för alla bönderna, både jord- och skogsbruk. Det var vät tur att hästen kom bort, inte att den försvann på så vis, utan att den inte kunde plågas för att tillgodose våra behov. Hästen i sig är ett otroligt både fint och klokt djur liksom många andra djur.

Ser vi till vår fordonsflottan som helhet har det skett en otrolig utveckling. Bränsleåtgången har väl i det närmaste halverats och inte minst driftsäkerheten. Det gäller både bensin och dieseldrift. Idag finns det en rad av dieselbilstillverkare liksom bensin och många köper säkert sin bil efter tycke och smak.

Vi har löst det mesta och nu verkar vi vara inne i en ny period. Det gamla säger man inte fungerar. Får jag säga det och enligt mina doftorgan är det stor skillnad mellan bensin och diesel när motorn är igång. En modern dieselbil känner jag inga avgaser från, däremot en modern bensinbil känns direkt. Varför man ska förbjuda dieselbilar har jag ingen förståelse för. Man får ut en otrolig kraft också i förhållande till mängden bränsle som går åt i jämförelse med en som drivs med bensin.

Motorerna är oftast lågvarviga och har kraft även då vid lägre varv än en med bensindrift och därmed har de också längre livslängd. Häruppe på långa avstånd passar dieselbilen perfekt. Men även går det naturligtvis bra med en bensindriven också.

En ny dieselbil räcker bra många år och även en bensin för den delen. En dieselbil kanske är något dyrare, men jag bedömer att livslängden är längre om båda i jämförelse används normalt.

Jag säger det igen som jag många gånger tidigare sagt, varför ska vi konsumenter utsättas för att vara försökskaniner (främst elbilen) både åt bilindustrin och Lövin?

Jag ber om ursäkt om orden ibland kan hoppa eller det visar sig vara något annat som inte ser speciellt korrekt ut. Det beror att jag varit enorm trött en tid och som helhet inte fungerar till hundra. Kanske någon flunsa eller liknande?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>