Om 11 år finns inga veteranbilar i drift

I programmet ”Biltokig” gick man senast igenom gamla bilar på en utställning. Det var en brokig skara gamla bilar allt från världens största bil från jag tror 1906. 12 raka cylindrar om jag rätt minns, en enorm motor och en enorm bil i övrigt. På den tiden för att få bilarna gå fort satsade man på stora motorer. Idag vet vi att en relativt liten motor är bra många hundra gånger effektivare. Så småningom slutade man tillverka just den här bilen, både att reglerna ändrades men även att den var allt för klumpig.

En rad andra bilar fick vi också se och från 30-talet. Då hade man börjat få mera kläm på hur man skulle få ut mera hästkrafter på mindre motorer jämfört med tidigare. Topphastigheter på över 200 km var inte ovanliga och jag minns inte exakt, men hastighetsrekordet då kanske var omkring 300 km/tim på de som gick på banor och tävlingar. Sedan kanske utanför det fanns andra rekord precis som nu när man har flygmotorer och börjat närma sig 1000 km/tim.

I programmet medverkade också statsminister Löfven och fick köra programledarens gamla PV. Samtalet kom in på veteranbilar och bilar överlag hur han gillade det. Han svarade att bilar och bilkörning tyckte han var avkopplande. Men hur går det då med klimatet och alla regler som blir till? På det svarade han att visst ska vi låta veteranbilarna bli undantagna, samtidigt som han rabblande upp det där med barnbarnen (en inövad fras), ja ni vet, det där om klimatet i framtiden.

Frågan jag ställer mig i det utlovade från stasministern hur han tänker hålla löftet om veteranbilars fortlevnad när det ska slutas säljas bensin om 11 år? Så här gamla bilar går inte hälla i vad skit som helst, de kräver minst 98 oktan av dagens bränsle, förmodligen också tillsatser av bly. Hur tänkte han här när han gav denna utfästelse?

Jag förstår inte, förstår du?

3 kommentarer

  1. Olle

    Skit fn. i veteranbilarna. Men hur har dom tänkt med tunga maskiner som grävmaskiner, traktorer, skogsmaskiner som arbetar i väglöst och strömlöst land. Ska dom köra på solsken och blåsväder ?
    Olle

    • G E Abrahamsson (inläggsförfattare)

      Nja för mig spelar det ingen roll, men varför går han ut och lovar att det ska finnas bränsle=bensin/diesel samtidigt som han varit med och tagit beslut om säljstopp 2030? Man förstår sig sannerligen inte på detta med klimatpolitiken hur de tänker.
      Elcyklar och elbilar brinner (självantänder) och sprider giftiga gaser med stor risk för personskador. Gasbilarna likaså, det kan bara explodera helt plötsligt. Finns det människor i närheten dör de sannolikt. Nu vill brandförsvaret att det ska finnas en speciell märkning på dessa fordon så att man inte går nära då man försöker släcka och att de riskerar både skadas fysiskt samt även förgiftas. Här får man nog tänka om rejält. Det är nästan som det vore barn som skulle bestämma. Vettlösa och aningslösa beslut. De får inte till nått vettigt.
      Lite av en virrhöna är han nog.
      Det måste till speciella regler för laddning som MSB håller på utarbeta.
      Regereingen, landets högsta instans, skapar lagar för produkter som är tänkta vi ska använda som sedan visar sig vara helt oprövade och därmed också farliga. Detta är ju brottsligt i högsta grad. Varför fängslar man dem inte i väntan på utredning. Såna människor kan väl inte få gå lösa som utgör ett hot mot medborgarna. Bedrövligt.
      Det verkar som landet nu styrs av en samling fånar.

      Betr veteranbilar är det ett jättstort intresse, även om du inte gillar det finns det många, många som gör det. Jag tycker också det är trvligt med gamla bilar, men jag äger ingen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>