Polisens hårdsatsar på trafikkontroller

I dagens VK (nättidning) var det första man fick läsa (högst upp) hur polisen trafiksatsat (hastighetskontroller) efter den nationella insatsveckan (en del av inslaget kopierat härunder) som var förutbestämd. Det gäller främst vid skolor och förskolor.

Som VK tidigare berättat genomför polisen denna vecka en nationell insatsvecka i trafiken med fokus på att få ner hastigheten vid skolor och förskolor. På onsdagsförmiddagen hölls ett flertal kontroller runt om i länet under vilka 15 förare bötfälldes.

 I veckan: Polisen trafiksatsar vid skolor
 

Kontrollerna, en del kopplade till insatsveckan – andra inte, fortsatte att avlösa varandra under eftermiddagen och kvällen. Efter patrullernas avrapportering kunde polisen meddela att de sammanställda kontrollerna utmynnade i inte mindre än ett 70-tal ordningsböter, varav 60 avseende hastighetsöverträdelser, och två omhändertagna körkort.

Övriga böter avsåg bland annat avsaknad av bilbälte, prat i mobiltelefon och tonade rutor.

– Många har under dagen visat uppskattning för vårt arbete. Överlag har ändå beteendet i trafiken varit bra, säger Jimmy Norberg vid trafikpolisen.

De riktade insatserna kommer att fortsätta, meddelar polisen.

Utöver satsningen genomförde även poliser i ingripandeverksamheten ett flertal kontroller i trafiken under dagen. Bland annat genomfördes en kontroll i Hössjö, Umeå, som resulterade i hela elva böter och fyra omhändertagna körkort.”

Det är klart det är farligt med höga hastigheter överhuvudtaget och allra helst där många oskyddade trafikanter finns och inte minst barn och allra helst mindre barn. Men nog tycker jag ändå man också borde prioritera annat, framförallt i städerna där oredan är som störst. Alla sprängningar vi har/haft och i övrigt den oreda som skrämmer folk dagligen. Det gäller förstås inte Umeå (sprängningar och stor oreda) varifrån det mesta tas ifrån i VK:s reportage och vad man anser vi bör veta och läsa. Gott nog, men ingenting sägs om hur på vissa ställen det finns knappt en polis och tjuvar och banditer härjar fritt. Nu även det hemska som drabbat Malå med den försvunna personen som tros ha kopplingar till det brutala mordet nere i Markaryd.

Person gripen.

Häruppe i våra trakter och omkring struntar man totalt i hur vi har det. Vägarnas hastighetsbegränsningar kan man slopa. Det är så dåliga och guppiga så de utgör ständiga farthinder. Några sträckor kanske är acceptabla och vi kan säga de håller en standard som är acceptabel. Men knappt om vi skulle jämföra med exempelvis runt Umeå eller några andra ställen där man hela tiden förbättrar. Är det några andra skattepengar det tas ifrån eftersom häruppe och omkring sällan några dåliga vägar åtgärdas?

Det är dessutom felbyggt när skolor och annat där folk/barn vistas ofta då man drar genomfarter direkt förbi. Att man sedan skriver om det med stora rubriker hur polisen gör insatser skulle inte behövas i den grad som nu görs om samhället såg lite annorlunda ut i sin helhet och inte bygger på 20-talets system. Jag påstår det är föråldrat det vi nu har. Det borde byggas efter de förhållanden vi nu har. Mentaliteten också är att bilarna ska ha många hästkrafter, vara snabba och ha höga topphastigheter. Det motarbetar varandra. Inom ett område ska hastigheten ner, på ett annat ska det vara raketfart eller det uppmuntras nästan till det.

Stadstrafiken är överlag farlig som den är med mycket trafik, oftast höga hastigheter (att komma så snabbt fram som möjligt) och mentaliteten är oftast helt annorlunda för en stadsbo än för en ”lantis”. Jag kanske låter lite ”gaggig” men det tar jag gärna. Visst har man vistats på ställen även bott som varit större än både Skellefteå och Umeå men det är inget jag önskar mig tillbaka till. Jag tycker det är bra som det är på det viset nu. Inte minst Vilhelmina tycker jag är bra. Men varför prioritera bort de små orterna istället för att lägga alla resurser på de stora? Naturligtvis anses vi mindre värda häruppe och speciellt i glesbygd. Det är den slutsats man får dra med den utveckling vi haft som vi får hoppas inte blir ännu sämre i det fallet.

Det är ju också beklagligt att när vi har så fina tekniska möjligheter att inte det går implementera i trafiken. Inte minst när det gäller det här med skolor. Dagens fordon och även dagens trafikstråk där man anser att hastigheten är för hög eller det är direkt farligt med bilar/trafik borde gå att lösa med teknikens hjälp. Inte sätta alla poliser som finns i Västerbotten (det som nu skrivs om) på såna uppdrag. Det här är föråldrat i det moderna samhälle vi för övrigt på håller på bygga. Trafik och miljö hänger oftast samman, men här verkar rena medeltiden – tankesättet – vara ungefär på den nivån.

I Stockholm och andra större städer i Sverige gör man stora framsteg och försöker digitalisera bort problemen. Även har nya uppfunna farthinder tillkommit. Istället för ”vägbulor” som mestadels skadar yrkeschaufförerna att ständigt åka över dessa hinder har man istället luckor som sänks (skapar en sänka som känns rejält när den körs över) om hastigheten är för hög enligt den som gäller.

Är det själva samhället vi byggt som är sjukt och inte alla som föds eller har olika sjukdombilder med olika bokstavkombinationer? Något stämmer inte kan vi gott konstatera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>