Dags för elbilar och laddstolpar i Vilhelmina?

Jag har ingenting emot elbilen i sig, det är bara att jag ser den som begränsad i sitt användningssätt om vi tittar till hur vi bor. Långa avstånd kan vara ett skäl, samt även dåliga vägar på sina ställen. Riktigt dåliga till och med.

Har man jobb på Plass´n och pendlar eller bor inom samma område skulle det gå utmärkt med en elbil. Det finns naturligtvis de som dagligen pendlar till jobb inpå samhället och även utanför där det finns just de vägsträckor som får anses dåliga. Men i övrigt varför inte? Priset kan också vara en nackdel om man inte har full nytta av den, vill säga man måste ha ytterligare en bil för att vara på den säkra sidan. Till närmaste större stad är det ungefär 22 mil enkel väg. Till Lycksele ”bara” 12 enkel från köpingen räknat i alla fallen.

Jag brukar titta lite på rally ibland och hur man kör! Vilka otroliga påfrestningar de utsätter bilarna för och vilka förare! I ledningen just nu (märkesrallyt) är Toyota sedan Hyundai, Citroen och Ford. Men det ändras ju eftersom lite. Även Skoda ligger långt framme. Citroen har varit ledande tidigare många år, men just nu är det Toyota, igen kanske man ska tillägga.

Några elbilar ser man inte röken av än så länge, det kanske aldrig blir, vad vet jag, men först då kan vi se vad de går för. Släta fina asfaltvägar fungerar väl vilken bil som helst? Först när den sätts på prov kan man börja skönja vad det är för något. Men…

Japanarna har länge legat långt framme och jag nämnde Citroen också som legat bra framme i just rallyn. Nu kommer Sydkoreanerna med stormsteg och även det Tjeckiska Skoda (En mera Volkswagen produkt/delar) också och just inom rally.

Som sagt vad ska man använda bilen till är följaktligen nästan det centrala vad man väljer. Familjer med barn kan ju inte ha en ”ryggsäck” till bil, däremot 2 pers klarar sig med mindre. Elbilen sägs ju vara accelarationssnabb genom det direkta vridmomentet (hög verkningsgrad, ingen växellåda) där man kan ta ut full effekt redan vid start. Den går tyst (motorn) om inte det är vägljud i den eller hur den i övrigt är byggd. Märkena av olika fabrikat och modeller börjar snart dyka upp mer och kommer även till Vilhelmina så småningom, var så säker. Kanske dags med försäljning här också?

Brandrisken vid laddning är också ett minus. Det kanske förbättras med tiden? Det stora plusset är avgaserna, att man slipper dessa.

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>