6 ampere

Det är vad som finns i de stolpar man hyr här på ”Plassen” för motorvärmaruttag.. Det är så klent tilltagna att har du både motorvärmare och kupévärmare på samtidigt löser säkringen ut. Totalt på 6 amp kan man teoretiskt max ta ut 1320 W. Bara för att en kupévärmare ska ge tillräckligt kraft för uppvärmningen av kupén krävs minst 1000 W. Kvar är då 320 W som knappast en motorvärmare är så klent dimensionerad för.

Nu är det tänkt vi ska börja ladda bilarna och hur mycket förbrukar de, eller vad krävs för laddning av dessa? Då räcker knappast en 6 amp säkring. Det är ju löjligt så lite man vet vad som kommer krävas om den uttänkta planen ska sättas i verket. Dessutom är motorvärmaruttag inte direkt billiga heller. Jag vet den som måste hyra 2 uttag om denne vill ha värme inuti kupén. Ett för själva motorvärmaren och det andra för kupévärmaren..

I år fick vi den tidigaste vintern på 40 år. Redan nu måste vi börja använda motorvärmare här. Det lindrar utsläppen och är också bränslebesparande samt bra för motorns livslängd. Det här går ju inte ihop med hur man planerar. Hur hade man tänkt vi skulle leva häruppe. Det är fortfarande hårda och kalla vintrar här och kommer så förbli länge till.

Nog måste väl också de lokala politikerna börja reagera och tänka till vilken framtid de tänker sig, eller oss?

Är det akkja och renen som är framtiden för oss och det ”klimatsmarta” alternativet?

Att leverera all strömmen och själva bli förpassade till äldre stenåldern?

Bedrövlig utveckling

Man kan väl inte brösta sig hur bra man är när de har så dåliga villkor – bostadsbolagen i Vilhelmina. VIFAB  och VIBO? Eller kan man?

De egna intressena går före före folkets ve och väl

Man kan väl inte ta betalt för något som inte håller måttet?

Ocker känner de flesta till vad det är. Det här kan likställas med det.

6 kommentarer

  1. Jörgen K

    Principen för en motorvärmarstolpe kommer av namnet, motorvärmare. Skulle det vara för komfortvärme i kup’en så hade det varit komfortvärme-stolpe……

    En elbil med skälig räckvidd har ett 80 KWh batteri och du kan ladda den med stolpen vilket ger dig en laddtid på 80/1,3 + 15% verkningsgrad nära 71 timme. Så svårt var det inte…..En Tesla med 100KWh batteri får vänta 88,5 timme innan den är fulladdad…En elbil i stadstrafik med 30 KWh batteri tar 26,5 timme att bli fulladdad……

    Regeringen har deklarerat att inom 10 år ska alla fossildrivna fordon bort från Sverige och ersättas med elbilar, så alla som gått på den klimathysteriska fanatiska, nära religiösa upplevelsen borde kanske nyktra till och ta en funderare på vem och vilka man lägger sin röst på…..

    Detta har inget med VIBO eller VIFAB att göra, utan är ett samhällsomstörtande vansinne som drivits igång av folk på Stureplan, ivrigt orkestrerade av folk utan bildning och konsekvensförmåga.

    • G E Abrahamsson (inläggsförfattare)

      Nu tror jag du är ute och cyklar lite Jörgen? Det är samma som med en mössa, själva namnet. På vintern tar jag på mig en varmare mössa och på sommaren en som känns svalare. Nu har du fel, fel, fel just här.
      Visst fan har Vibo och Vifab med det här att göra också, det är ju dessa som tillhandahåller värmarna. Är både du och vifab/vibo träskallar :-)
      Det vet vi sedan långt tidigare när ämnet om laddstolpar togs upp hur kraftig effekt de kräver. Skulle vi tillfredsställa alla med elbilar måste alla motsvarande motorvärmaruttag bytas ut.

      I övrigt håller jag med.

      • Jörgen K

        6 Amp räcker för en motorvärmare och en kupevärmare på 450/550 watt.

        Effektabonnemanget fungerar så att under toppströmsuttagen som sker fastställs en för resten av året kostnad för ledningsrätten. Det ligger i allas intresse att begränsa kostnaderna och därmed begränsa ”eldandet för kråkorna”.

        Vad som gäller om du laddar en elbil i en motorvärmestolpe så är mina räkneexempel helt korrekta !!

        Men det är ABSOLUT INTE en kommunal angelägenhet att bygga och drifta laddstolpar utan endast anvisa plats enligt detaljplan.

        • G E Abrahamsson (inläggsförfattare)

          Det var väl närmast skillnaden mellan ett motorvärmaruttag och en laddstolpe jag tänkte mig som var det centrala. Det går inte sätta upp laddstolpar som det nu är utformat elnätet. Fjuttiga uttag på 6 amp är som att försöka köra bilen på bilbatteriet. Vem eller vilka som är skyldiga sätta upp laddstolparna faller utanför intresset just nu. Det intressanta är hur man tänker hyra ut om kunderna har elbilar? Det är ganska råbarkat komiskt hela upplägget.
          Inget har ansvaret. Typiskt. Så låter det alltid.
          Skulle andra regler gälla i Vilhelmina att kunden den som hyr är skyldig se till själv att få sin elbil laddad som denne använder i nära anslutning till sin bostad? Ska denne ta taxi hämta sin bil kväll och morron eller när denne slutar och börjar sitt arbete? Ingen varken kan eller vill bo på en sånt ställe.

          450 watt på en kupévärmare kan man lika gärna var utan.

          Räkneexemplet du anger för att ta reda på hur lång tid en laddning tar (resp bil) från ett urladdat batteri till ett fulladdat får man ju enkelt reda på om man vet hur många ampere det går i eller uttaget är säkrat för. Det är väl det enklaste i detta sammanhang. Det kräver inga större kunskaper.

          Det är inget märkvärdigare om det på ett vanligt bilbatteri står eller är märkt upp till 75 Ah. Från ett urladdat till ett fulladdat tar det 15 timmar om laddaren producerar 5 amp.

          • Jörgen K

            Kunden får beställa ett ladduttag anpassad till sitt fordon om den ska laddas vid bostaden. Så är det överallt annars. Det finns inget som hindrar det.

            För övrigt så kommer elbilen att gå samma öde till mötes som etanolen gjorde som skulle frälsa världen för 15-20 år sedan….För någon miljövinst finns inte där att finna, speciellt då tekniken ännu inte finns att återvinna de sällsynta jordmetallerna som krävs i batteri och motor. Men vill man vara utelämnad till Kina som absolut dominerar världsmarknaden på dessa sällsynta jordmetaller som krävs, så varsågod ! Själv funderar jag på gengas….

          • G E Abrahamsson (inläggsförfattare)

            Det här som jag tar upp är ju om. Jag ville bara veta hur det tänkt sig vad de arbetar utefter, eller efter den regering vi har. C sitter med i den koalition vi har i Vilhelmina och det finns tydliga tecken att de arbetas efter den principen som regeringen låter oss invaggas i. Höjda drivmedelsskatter osv, men inga alternativa lösningar. Det är närmast det jag funderar på, kommer vi någonsin få någon utveckling här av elbilen?
            Personligen tycker jag dieselbilen är det smartaste alternativet, eller motorn som även kan köras på alternativa bränslen, fossilfria. Den har de förbjudit. Nyare dieselmotorer gör den minsta åverkan på naturen, den tar man bort. Det är inte klokt. Du ser också i mitt nästa inlägg om brunkolet. Det tillåter man och samtidigt ska vi både beskattas och förbjudas ha bilar/fordon som släpper ut det som anses farligt. Det är inte klokt! Vi har hamnat under någon typ av något vi kan likna med en maffia. De skyr ju inga medel i sitt sätt att uppträda både ologiskt och direkt osmart. För att inte säga rent av dumdristigt. De kommer inte nå målet. Det kommer snart visa sig vilka felkalkyler de gjort. Hur kommer ursäkten låta?

            Tack för en god dialog.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>