Svensk förlossningsvård bland den sämsta i världen

Av , , Bli först att kommentera 9

Enligt den diskussion som framkom i tv4 nu på morgonen är svensk förlossningsvård bland den sämsta i världen trots vi säger vi är ett bland det högst teknologiska landet i världen. Journalisten (Lisa Bjurwald ) som kommer med de här uppgifterna säger också att svensk förlossningsvård halkat efter sedan 30 år tillbaka.

Det stämmer bra det var då man började lägga ner olika BB:n. Det var vid den tiden också som Vilhelmina tappade sitt. Senaste uppseendeväckande var Sollefteå. Det viktigaste i livet, att födas har blivit att sättas i ett sekundärt tillstånd och kan jämföras med skogens apor och gorillor på det sätt de får sin avkomma. Tur eller otur till chansen överleva. Ska vi ha det så i det ”fina landet” Sverige?

Jag vill påstå det är ”gubbsamhället” som är orsak till detta. Se det senaste, Sollefteå vilka som där var inblandade och försvarade flytten av BB.

”Gubbarna” har också varit bebisar en gång och fötts ut moderlivet. Varit ynkliga och varit tvingade till skötsel och vård av sin respektive mor. Det glömmer man lätt bort när man själv kommer till makten eller på det sätt man gjort och ser bara sin karriär som viktig. En kort sammanfattning bara som kunde bli jättelång med mycket mer ingående fakta i detta.

Journalisten i programmet påvisar också att dagens ansvariga viftar bort det här och anser inte det är något problem. Man hänvisar till att bara omkring 7 stycken dör (var glad du överlevde) och därmed ska man vara nöjda. Att så många ändå överlever en förlossning (främst mödrar) anses som en framgång. Att de sedan har eller får svåra förlossningsskador (för livet) anses mindre intressant.

Nyligen dog en kvinna härstammande från Syrien p g a att hon inte fick kejsarsnitt. Ett relativt enkelt ingrepp som hade gjorts i det krigsdrabbade Syrien om hon varit där. I Sveriges fina och rena lokaler med utbildad personal som gått ut från våra universitet lät man henne dö.

Sverige är undermåligt i många hänseenden och mycket är för det ”gubbsamhälle” som byggts upp. Karriär, jättelöner (för att utföra i princip jota) och i övrigt styra samhället i de riktningar de behagar.

I äldre tider tog man bättre tillvara födande eller gravida kvinnor trots bra mycket sämre ekonomiska förutsättningar. Idag ska det sparas in på det viktigaste, att födas och bli till som människa och medborgare. Visst är det både hemskt och syniskt.

Som exempel på ”gubbsamhället” kan vi se vilken reaktion det blivit när Länsstyrelsens tjänstemän gått ut och föreslagit bilfria centrum, medborgarlön och 6 timmars arbetsdag. Visst kan det vara lite kontroversiellt, men vad är det vi säger. Vi ska ha ett ”grönt” och giftfritt samhälle och där människor mår bra. Detta kan vara en del i detta, för om vi inte tänker förändra, då kan vi lika gärna ha det som vi har och varför då ”låtsas” vara en i ledet för förändring. Inte minst sossarna är med på de noterna (offentligt). Hur vill man ha det och vad är trovädigt eller vem?

Här går jag emot det dominerande manssamhället som de flesta partier kan vara delaktiga i, mer eller mindre. Jag fråntar mig inte ansvar själv.

Bli först att kommentera

Dags för elbilar och laddstolpar i Vilhelmina?

Av , , 2 kommentarer 4

Jag har ingenting emot elbilen i sig, det är bara att jag ser den som begränsad i sitt användningssätt om vi tittar till hur vi bor. Långa avstånd kan vara ett skäl, samt även dåliga vägar på sina ställen. Riktigt dåliga till och med.

Har man jobb på Plass´n och pendlar eller bor inom samma område skulle det gå utmärkt med en elbil. Det finns naturligtvis de som dagligen pendlar till jobb inpå samhället och även utanför där det finns just de vägsträckor som får anses dåliga. Men i övrigt varför inte? Priset kan också vara en nackdel om man inte har full nytta av den, vill säga man måste ha ytterligare en bil för att vara på den säkra sidan. Till närmaste större stad är det ungefär 22 mil enkel väg. Till Lycksele ”bara” 12 enkel från köpingen räknat i alla fallen.

Jag brukar titta lite på rally ibland och hur man kör! Vilka otroliga påfrestningar de utsätter bilarna för och vilka förare! I ledningen just nu (märkesrallyt) är Toyota sedan Hyundai, Citroen och Ford. Men det ändras ju eftersom lite. Även Skoda ligger långt framme. Citroen har varit ledande tidigare många år, men just nu är det Toyota, igen kanske man ska tillägga.

Några elbilar ser man inte röken av än så länge, det kanske aldrig blir, vad vet jag, men först då kan vi se vad de går för. Släta fina asfaltvägar fungerar väl vilken bil som helst? Först när den sätts på prov kan man börja skönja vad det är för något. Men…

Japanarna har länge legat långt framme och jag nämnde Citroen också som legat bra framme i just rallyn. Nu kommer Sydkoreanerna med stormsteg och även det Tjeckiska Skoda (En mera Volkswagen produkt/delar) också och just inom rally.

Som sagt vad ska man använda bilen till är följaktligen nästan det centrala vad man väljer. Familjer med barn kan ju inte ha en ”ryggsäck” till bil, däremot 2 pers klarar sig med mindre. Elbilen sägs ju vara accelarationssnabb genom det direkta vridmomentet (hög verkningsgrad, ingen växellåda) där man kan ta ut full effekt redan vid start. Den går tyst (motorn) om inte det är vägljud i den eller hur den i övrigt är byggd. Märkena av olika fabrikat och modeller börjar snart dyka upp mer och kommer även till Vilhelmina så småningom, var så säker. Kanske dags med försäljning här också?

Brandrisken vid laddning är också ett minus. Det kanske förbättras med tiden? Det stora plusset är avgaserna, att man slipper dessa.

2 kommentarer

I vilken omfattning ska en kommun bedrivas?

Av , , 1 kommentar 5

Jag tar mig friheten ifrågasätta i vilken omfattning en kommun ska bedrivas. Jag riktar mig främst till de mindre i de s k ”Glesbygdsområdena”.  Vissa har större problem än andra att få sin ekonomi gå ihop. Några kan t o m ha en bra ekonomi, men det är väl mera undantag än regel?

När igår det visades ett inslag från D-tea i samband med att människor i glesbygd har påfallande lätt att bli tjocka eller överviktiga. Det är inte jag som säger det det framkom i inslaget. Har man plötsligt börjat intressera sig för det? Trenden visar att det snart inte finns några människor här om det fortsätter. Vad spelar det då för roll?

Nåväl, då kom det upp en person som hade hand om kultur & fritid som uttalade sig angående detta. Vad denne specifikt sa minns jag inte, men min undran är behövs verkligen en sån tjänst i en glesbygdskommun? De kan också vara många andra tjänster som inte alls behövs och jag anser med det befolkningsunderlag vi har (som blir bara mindre och mindre också) hur fasens mycket människor ska vi ha satta i olika tjänster? Vi får helt enkelt tolerera att vi inte har samma utbud som större orter. Teatrar och annat, det som finns i städerna.

Det är också på det viset att företagen – de privata – kommer inte att bli fler och vad betyder det, mindre skatter. Det kommer bli en bli en ännu hårdare framtid om det inte radikalt ändras i det system vi nu har. När vi blir en befolkning till största delen gamla, behöver vi ens några skolor om vi hårddrar? Den enda verksamhet som ska bestå är kommunens och hur drivs den och med vad? Jag anser efter de förhållande vi har kommer det knappast gå med den utveckling vi ser. Jobben, företagen kan inte heller anställa med de kostnader som nu finns. Varför har rut och rot införts är just därför. Det är bara angripa halva problemet, om ens det. Det stora problemet återstår, sänk kostnaderna rejält överlag för alla. Det är att välja mellan pest eller kolera, eller inget alls och lägga ner hela de små samhällena helt.

Företagen lägger ner och vad beror detta på? Oftast inte konkurrenskraftiga i förhållande till kostnaderna. Man kan inte bara drömma, man måste agera utifrån de förhållanden som finns. Sveriges likvärdighet kan vi glömma. Vi klarar oss utan den, vi har vår vackra natur och annat som vi kanske borde bättre utveckla. Det kan finnas annat fundera över som skulle vara intressant.

Den svenska modellen är både bra och dålig. Att människor som arbetar ska ha schyssta löner är naturligtvis okej. Samtidigt kan vi fråga oss är ingen lön alls bättre? Det finns också orättvisor inom den modellen. Vissa grupper har mycket lägre lön än andra likvärdiga samt inom vissa områden hålls lönerna nere. För Norrland (gles befolkning) har just detta gjort att vi tappar jobb. Återigen får vi välja, pest eller kolera eller ingenting alls. Den som har andra åsikter eller lösningar får gärna lämna sin kommentar.

Jag tror det kan komma ännu svårare tider än vad vi nu har. Kan C ändra något i det här?

Ska speciellt vuxna människor behövas sättas i aktiviteter med allmänna skattemedel?

Överlag kan vi fundera om det behövs den kultur vi ser idag.

Kapitalet växer inte av sig självt och att bara äta av det utan att bidra faller allting samman.

Vi får helt enkelt agera utifrån de förutsättningar som finns.

1 kommentar

15 öre är lite, men är också 60 000 det?

Av , , Bli först att kommentera 6

Den aviserade höjningen av bränsleskatten är inte så mycket – 15 öre. Men slår man ihop alla höjningar blir det ändå märkbart. Man motiverar höjningen med att den ska följa inflationen, inte bara i år utan alla år framåt. Hög inflation högre höjningar. Ser vi på lönerna borde de också i någon mån följa inflationen. Hur är det med pensionerna, följer de också inflationen (penningvärdesförsämringen)? Inte vad jag vet i alla fall. De höjningarna om de blir några är oftast godtyckliga och inte sällan skruvas de upp som det vore en stor summa även om det rör sig om en 50-lapp eller en hundring. Sedan vi gick med i EU kan vi jämföra vad normen ska ligga på. Vi ligger långt under, men ingenting gör man. Men röster vill de ha. Tror dom vi är dumma? Ja kanske vi är det också som låter oss hunsas på detta vis.

Däremot får de nu som tjänar 60 000 + (inte på ett år som en ”fattigpensionär” kan närma sig) på en månad dra nytta av. Det är inte för att jag är avundsjuk om det inte vore för hur lite man värderar ”vanligt folks” löner. Speciellt de som ligger lägre än genomsnittet. Att ”gnälla” över 15 öre kanske låter löjligt, men många bäckar små…

Varför måste man då höja varje år om det är så lite? Varför inte sänka varje år istället? Därför att bilar, bilism, trafik är en mjölkko till staten, samma här, många bäckar små…

Visst kan vi gå tillbaka till Reinfeldts tid med de enorma skattesänkningarna främst för höginkomsttagare som kan starkt ha bidragit till de ”hål” vi nu ser i de offentliga finanserna. Jag säger inte det är hela orsaken, men bidragit. Att vi nu får skatter på nästan allt det övriga – punktskatter – är nästan inget annat att vänta. Den som har små inkomster blir allting bra mycket dyrare för och märks mycket mer än de med stora eller större inkomster och att de lider knappast någon skada.

Vad C och även L nu tänker göra åt den linje som de var med och införde under alliansåren men fick inte ut hela potten, har de nu fått igenom i den här S-styrda regeringen. Arbetsrätten kommer bli den stora frågan och jag tror här också S får vika sig om än inte helt. Läget är kritiskt för landet på många sätt och vis. Hög arbetslöshet, svårt få människor i arbete trots det finns nästan ett enormt överskott och i gengäld brist på arbetskraft.

Ser vi till det har fackets roll inte varit framgångsrik när vi talar om invandring kontra arbete. Även ”svenskar” kan sitta i den grytan. Fack, svenska modellen fungerar när det finns stor ”tillväxt” och resurserna kan utökas i hela landet. Det är ju det stora problemet, det dyra och stora kostnaderna för en anställning. Jag säger än en gång, finns det medel i gengäld ta ut i dessa kostnader då fungerar det, annars inte.

Hur kommer det gå för SAS exempelvis och andra stora bolag? Man kan inte bara höja priserna efter olika lönekrav och hoppas de ska finnas kunder som är beredda betala. Det kommer bli kris på flera ställen. Löfven och hans regering står inför stora ”utmaningar” som vi så väl känner igen, just det uttrycket vilket kan betyda närmast en katastrof.

Inte bara bränslet höjs, bilersättningen tas nästan helt bort. Du beräknas ha din arbetsplats på gång- eller cykelavstånd. Om inte annat åka kollektivt (kommunistdiligensen). Här har Mp en stor del i detta med regeringens goda vilja. Det kallas för klimatpolitik, det som ska rädda vårt klimat.

För övrigt är regelsystemet (resor/avdrag m m) så krångligt att det nästan kräver en juristexamen för att förstå. Det är som jag sagt tidigare, att hålla ”vanligt folk” på halster är deras ljuvligaste stunder att sitta räkna ut allt helvete. Att fånga en bov eller skurk/mördare blir för svårt. När mesarna styr är inget annat att vänta.

Bli först att kommentera

Folkhemmets dagar är definitivt förbi

Av , , Bli först att kommentera 10

Man verkar inte förstått att Folkhemmets ”lugna” dagar är förbi. När folket kunde styras av olika lagar och den brottslighet vi nu ser knappast var någon som hade känning av. Sverige byggdes upp av trogna arbetare och de dåliga jobben – kunde vara både tunga och ansträngande på många sätt samt direkt farliga. Dåliga arbetsmiljöer överlag – i tron att de skulle få det bättre och när de äntligen kunde få pensionen och koppla av. Det visar sig nu att många av de här jobben inte gav den utlovade pension man hade hoppats på. Eliten inkluderande S-toppar, fackföreningsmänniskor och andra som skulle ”se till” att dessa arbeten blev utförda drog i slutändan det längsta strået. Det var människorna s a s på ”golvet” som var förlorarna.

Att många ”offrats” är direkt ingen hemlighet. Lite beröm för de utförda arbetena (som ingen annan ville ha) och så var den saken ur världen. Den som var klok och hade möjlighet insåg ganska snart bedrägligheten i samhällets utformning. Arbetsplatserna dominerades oftast av fackligt inflytande (gubbar eller käringar) som gick omkring och nästan bara slappade. De andra ”undersåtarna” gjorde jobbet som både fabriken (om det nu gällde det) skulle leva av plus dessa ”slappare”.

Vi ser nu hur det ser i länder som Sverige legat före hur vi halkat efter – produktionsmässigt. ”Pamparna”, (S)-topparna och även andra toppar överlevde och klamrade sig fast vid makten. Den framgångsrika tillverkningen av det mesta sker nu via robotar och intrimmat folk med betydligt större effektivitet än den svenska där allting så småningom föll ihop. Någon produktion att tala om har vi inte, möjligen papperstillverkning.

Dagens uppväxande vet knappt vad en spade är eller vad den används till. Däremot mobilen är numera ett vanligt instrument man använder. De ”gamla jobbens” tid är förbi och man undrar ibland då man säger folk är bildade vad man egentligen menar? Är det att skaffa handeldvapen och leva rövare i samhället. Är det normen vi ser idag?

Samtidigt sägs det att jorden håller på gå under av värmen. Man säger att om 100 år släpps lika mycket metan ut som i hela nuvarande Europa och från de svenska upptinade myrarna. Det blir naturligtvis en ond cirkel om det är på viset. Mera metan, varmare och mera metan.

Samtidigt kan vi då fråga oss, varför beskatta människorna på allt som rör sig och drivs med en motor? Om det ser så illa ut vad är det då för mening att vi ska använda elbilar och elcyklar och el till allting? För ingen tror väl att Sverige ensamt skulle klara av stoppa den uppvärmning som det förfasas över.

Samtidigt ändrar inte regeringen i något. Se på ministeruttagningarna, vad är skillnaden där och hur det såg ut för exempelvis 50 år sedan? Det dominerande är handel, det som verkligen tär på vår jord som är det dominerande när bär till och vad man verkligen hoppas på.

Förstår du, jag förstår inte.

Sverige har blivit sämre i många avseenden och det är mycket allvarligt. Vad gör man? – Ingenting. Bara prat och att vi håller på gå under av värme. Jag ser det som mindre farligt än utvecklingen i övrigt. Handla Löfven om du förmår?

Vi måste också göra oss kvitt pesten vi fått som framträder inte minst inom utbudet i vissa media. Det är allvarligt.

Resonemanget om klimatet och dess effekter har blivit ett direkt skäl ta ut olika skatter som främst drabbar människor i glesare områden. Det är inte rättvist. Det är mycket fult gjort!

Bli först att kommentera

Idag öppnar åter djurparken (Riksdagen)

Av , , Bli först att kommentera 11

2019De ovanliga djuren förökar sig och blir bara fler och fler när vårt klimat blir varmare. Det har blivit en del nya anhängare och några syns på bilden de som ingår i öppnandet. Den ståtliga tuppen (kungen) med följe saknas dock på bilden. Den som styr landet (kallas så även om han inte kan tänka själv) saknas också på bilden. Nästa år vid samma öppnande har säkert någon knarkkurir tagit över och vi ser en samling nazister i sina bruna kostymer. Det verkas som man direkt tigger om det på det sätt Sverige styrs.

Bli först att kommentera

Det var de 137 kronorna det – tas igen bl a på höjd bränsleskatt, igen!

Av , , 3 kommentarer 2

Ja det kunde man ju nästan förstå att ”skänka bort” 137 kr skulle tas igen på något annat. Center och Liberaler är också med på notan. Det var landsbygdspolitiken det. Kyss mig!

Bluff och båg politik

På sätt och vis blir det skönt. Man slipper fundera på vem som har bästa politiken, Svar: ingen!

Noll röst för mig i fortsättningen.

Alla svartlistas, mer eller mindre.

Putin börjar blekna i diktaturfasonerna från Sveriges styrande!

3 kommentarer

Margot Wallström slutar (äntligen)!

Av , , Bli först att kommentera 12

Det är en person som jag alltid sett lite tvetydig på och som jag inte alls gillade när regeringen tillsatte henne 2014. Hon är lite av en lurifax (ger ett falskt intryck, men även plågat) och man vet inte egentligen var man har henne. Är det gammal Socialdemokratisk floskelpolitik hon stått för? Tiden också när man kunde lura i människorna vad som helst. Idag är vi tack lov mer upplysta i det fallet.

Att man tog sig in i FN:s säkerhetsråd anses som en framgång (jag är tveksam). Det kostade dock nästan en valförlust och vi fick den situation vi nu har. Den gamla S-politiken liknande den som var traditionell under Dag Hammarskölds tid och även kanske under Olof Palmes är inte densamma idag. Varken i Sverige eller i utlandet.

Det är också en föråldrad modell den som bedrivits av Margot W och hennes anhängare eller om man så vill tvärtom. Att ta sig in i FN:s säkerhetsråd gjordes helt i skymundan och om jag rätt minns ledde till en utredning i konstitutionsutskottet. Det gick väl aldrig bevisa att något direkt fel gjorts, men visst låg det mycket myglande i hur det gick till.

Den stora förändringen mot tidigare är att vi nu har EU. Sverige är ensamt ingen ”stormakt” längre och då inom ”folkrätt” och andra frågor som vi trott oss äga. Sverige är lika korrumperat, eller håller samma nivåer som inom EU. Varken sämre eller bättre.

Jag tror ändå det kan bli bättre på vissa områden i Sverige – gränskontroller m m – med en Liberal ledare som kanske tar tag i dessa frågor bättre. Det är vad jag tror och hoppas på. Sverige är totalt i förfall inom det egna landet, städa först upp här innan man tar sig an FN:s säkerhetsråd och spelar allan där.

Det är ju också tvetydigt hur man (S)täller sig till de frågor som nu dominerar. Miljön. När har S visat en tanke på vara miljömedvetna tidigare? Produktion och arbete har varit dominerande och hur sedan naturen behandlats har man totalt struntat i. Att de nu är sliskiga efter makten och vänder kappan efter vinden är just bara därför. De saknar helt enkelt en egen politik.

Arbete och välfärd. Men varför har så många utslitna kroppar av (hårt) arbete, men ändå ingen pension som inte går att leva på? Hur förklarar S det?

Smussel och bågpolitik

Bli först att kommentera

Kontrollstaten Sverige

Av , , Bli först att kommentera 12

I många fall kan det vara på det viset. Råkar du äga något ska det beskattas. Bor du i staden, har ett bra arbete som du helst kan gå till och i värsta fall åka kollektivt slipper du straffbeskattning. Med det menar jag i andra fall, du måste först köpa dig ett färdmedel, en bil är väl det vanliga för att ta dig till ditt arbete. Även som privatperson om du inte arbetar – pensionärer, studenter osv – behöver också färdas. Handla och göra ärenden. Hälsa på släkt och vänner m m.

Kostnaden för bilköpet ges naturligtvis inga avdrag för, tillika ska du beskattas och efter 1 juli 2018 höjdes skatten på alla bilar (nybilsköp) som inte drivs med el. Dessutom då har en höjning av bränsleskatten (den fossila) i lag instiftats till en index som ger höjningar eftersom. Många vägsträckor är inte heller anpassade efter de regler och uppmaningar vi förväntas följa.

Har du en bostad som du äger eller ärvt eller på annat sätt kan bo utan att hyra då ska du också beskattas. Följaktligen uppmuntrar det inte till ägande i eller av något. När du blir gammal och orkeslös ska du placeras på ett boende av något slag och här i princip tar ägandet slut. Men då är du bunden ändå till en avgift som för vissa knappt räcker till.

Slutsatsen blir, bo i en stad, inget ägande, äta grönt – kanske omskolas till en ko. En bostad slipper du knappast undan och här försvinner den stora delen av din lön. Byggfirmor, bostadsrätter, uthyrare och alla andra liknande är det som lever gott på samhällets regler som utgår från att inget privat ägande får förekomma.

Visst är det en aning konstigt allting?

Inte undra på att landsbygd och glesbygd sedan många år missgynnats. Kan man uttrycka det på det viset?

Från vaggan till graven ingår du i statens kontrollsystem. Dock finns det tusentals som inte finns i något register?

Är det någon mening att alls tänka själv?

Bli först att kommentera

Liten eller stor skattesänkning – eller ingen alls?

Av , , 1 kommentar 6

Man ser nu ledande sossar klagar över att inte alla i stödområde A och B som det heter fick skattesänkningen på 137 kr. Först försöker man (någon/några) påvisa hur lite det är och i andra stunden säger man det är orättvist att inte alla fick (men det är ju så lite. vad har det då för betydelse?). C gick ut med en höjning på 330 kr med det avslogs och med S som största parti.

Totalt rör det sig om 830 000 pers. Vill säga 11 % av totala röstberättigade i riksdagsvalet. Däremot är landområdet där dessa 830 000 bor mer hälften av alla som bor i övriga Sverige. Närmare bestämt ca: 2/3 av landets totala yta. Ser vi till det kommer vi som bor här i dessa områden aldrig komma i majoritet. Vi får lita till att några stadsbor tar parti för oss. Men det kanske är långsökt?

Vad får man då för 137 kr/mån? Tanka bilen, 8-9 L fossilt bränsle. Reducera eller kvitta tv-avgiften som kommer på skattsedeln. Javisst inte är det mycket men något kanske många ändå resonerar. Någonstans måste man börja. Vi får hoppas det fortsätter.

Ser vi till det övriga och lokaltrafiken man försöker introducera (gäller de flesta utom några) vad tjänar vi på den i den kalla och glesa nord där vi bor? Inte ett jota som jag ser. Ska vi handla är bilen övervägande det enda alternativet. Att ta sig till sina respektive arbeten likaså. Några undantag finns givetvis, men går inte jämföra med den situation varifrån regelverket ska utgå ifrån. Man undrar rent av hur ett kommunistiskt manifest kan gå igenom i den här regeringen så som det nu ser ut. Hammaren och skäran nästa?

Umeå och kusten får sin Norrbotniabana (kostar otaliga miljarder) och vi andra får 137 kr/mån. Orättvist?

Sedan kan vi undra vilka höjningar vi får inom andra områden. Kanske i slutändan blir det ändå ett minustecken.

De som redan ligger i gräddfilerna gynnas oavsett. Så har det ju alltid varit. Skulle det nu plötsligt ändras? Liberaler = rättvisa?

1 kommentar