Att söka vård ska vara enkelt

Många tycker att det är krångligt och komplicerat att söka vård. Det händer ofta att man får olika besked i en fråga eller att man blir hänvisad till någon annan. Vi vill att alla ska erbjudas en kontaktperson som kan vägleda genom vårdens labyrinter, och vi vill att multisjuka och personer med stora vårdbehov ska kunna få en speciell vårdlots som samordnar vården till en helhet, istället för många små delar. Vi vill införa möjlighet till direktinläggning av vissa patientgrupper.

 

Vi välkomnar nya tekniklösningar som gör vården bättre, närmare och stärker patientinflytandet. Vi vill inrätta en gemensam kundtjänst dit man kan vända sig med sina frågor. Vi föreslår därför att det ska räcka med ett enda telefonnummer – 1177 – för att komma i kontakt med vården. Den erbjuder rådgivning, vägleder patienten till rätt ställe och kan dygnet runt boka in besök på vårdcentraler och sjukhus. Vi vill att det ska vara möjligt att läsa sina journaler, följa sina remisser och kommunicera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.