Rullstolsplatser, cykelstället, klimat & hemtjänst på måndagens kommunfullmäktige…

På måndag är det dags för årets första sammanträde, och då väntar ett flertal intressanta diskussioner. Dessutom ska vi besluta om vår hemtjänst – ett viktigt beslut som vållat en intensiv debatt.

Här kommer de interpellationer och frågor som vi ska diskutera på måndag:

  • Anders Ågren (M) – Umeå kommuns totala kostnader för skadegörelse
  • Nils Seye Larsen (Mp) – Ska vi verkligen riva Cykelstället på kvarteret Ymer och bygga ett nytt parkeringshus?
  • Åsa Bäckström (V) – Hur ska Umeå kommun minska klimatutsläppen?
  • Marianne Normark (L) – När får Umeå sitt första demensboende för unga dementa?
  • Peder Westerberg (L) – Vad kommer de fortsatta kostnader för kommunen att bli?
  • Veronica Kerr (Kd) – Har skolan blivit mer fysiskt aktiv?
  • Nils Seye Larsen (Mp) – Varför beställdes inte fler platser för rullstol/permobil på de nya elbussarna?
  • Peder Westerberg (L) – Kommer kommunstyrelsens ordförande att vilja utveckla besöksmålet Norrbyskär?

Vi kan nog förvänta oss en del intressanta diskussioner och du är varmt välkommen att komma och följa kommunfullmäktige – direkt på plats eller via vår fjärrlänk.

Vilken fråga tycker du är mest intressant eller viktig? Du får gärna skriva en kommentar under mitt inlägg.

Själv har jag valt att lyfta upp två viktiga frågor och den första av dem publicerar jag här idag. Det handlar om det relativt nybyggda cykelstället vid gågatan på kvarteret Ymer – som uppmärksammades i VK. Den andra frågan om platser för rullstol/permobil på de nya elbussarna som är beställda återkommer jag med imorgon.

 

 

Interpellation om cykelstället på kvarteret Ymer: Behöver vi verkligen riva cykelstället för att bygga ytterligare ett parkeringshus?

I VK kunde vi under mellandagarna läsa om Umeås så kallade slöseri med resurser. I en av artiklarna uppmärksammades cykelstället som byggts på kvarteret Ymer.

Där finns nu en öppen yta med ett litet glashus där man genom U-bike kan låna ellådscyklar. Det är ett mycket smart och efterfrågat koncept, och denna testhub som är tillfälligt byggd har mycket potential.  Umeå har fått riktade medel för att bygga just en sådan testbädd och därför är det lite missvisande att påstå att de pengar är ett slöseri som skulle kunna gjort bättre nytta i någon annan del av kommunens verksamhet.

Däremot lyfts en relevant fråga, ska vi verkligen riva detta om några år för att bygga ett nytt parkeringshus i centrum? Precis som framgår i artikeln så bygger detta på ett gammalt beslut där man verkar ha sett ett behov av ett nytt parkeringshus.

Det kommer att dröja minst 3-5 år innan man kan sätta igång med bygget, samt ytterligare några år innan bygget är färdigt. Samtidigt har vi satt tydliga mål i kommunen om hur våra invånares resande ska förändras. År 2022 ska andelen som färdas till fots, med cykel eller kollektivtrafik öka från dagens ca 50 % till 65 %. Det är om tre år! Hur ska vi nå detta mål?

Dessutom så är det av största vikt att bilismen i de centrala delarna av Umeå inte ökar mer, Även om vi fortsätter att växa till målet om 200.000.  Trafiken inne i staden skapar en rad olika problem som påverkar vår hälsa negativt. Luftföroreningar, buller, olycksrisker för fotgängare och cyklister, och vi ser redan nu hur långa bilköer bildas I stan under rusningstider. Skulle biltrafiken öka i samma proportion som befolkningstillväxten i kommunen så har vi rejäla problem framför oss. Både när det gäller miljö, hälsa och framkomlighet.

För mig så bygger hållbar utveckling i grund och botten på sunt bondförnuft. Det handlar om att se de utmaningar vi har framför oss, att se de risker som finns och förebygga dessa genom en smart, långsiktig och hållbar strategi. Umeå har under en längre tid arbetat med just detta, bland annat genom de mål som vi antagit. Nu handlar det bara om att göra verklighet av dessa mål.

Sunt bondförnuft handlar också om att det ska finnas tydliga beräkningar och konkreta behov som motiverar varje större investering i vår infrastruktur. Det handlar i grund och botten om att vi inte ska slösa med våra kommunala medel i onödan. Så då kommer frågan, finns det några beräkningar på vilka behov av parkeringsplatser som vi har i framtiden, om vi lever upp till de mål som vi har satt? Vilka konsekvenser medför det att vi bygger ytterligare ett parkeringshus centralt? Och skulle vi kunna använda dessa medel på ett annat sätt som skulle kunna ge oss en större effekt, för våra invånares hälsa, för vår miljö, för framkomligheten i vår stad, för handeln och besöksnäringen i centrum?

Nu har vi en yta längst ute på gågatan som vi kan använda till något positivt, attraktivt, miljövänligt, det skulle kunna vara Umeås nya ”Green Corner” eller gröna hörnan. Något som bidrar till att förändra våra invånares resvanor, samtidigt som vi gör våra invånare intresserade av att strosa runt på hela gågatan vilket skulle öka attraktiviteten för kommersen och besöksnäringen längst ut på gågatan.

Kanske har vi där äntligen en bra plats för en saluhall så att våra invånare kan handla ekologiskt och närodlat – direkt från våra lokalproducenter.

Alldeles oavsett vad vi gör av gröna hörnan, är det inte dags att vi omvärderar beslutet om ett tilltänkt parkeringshus där? Varför ska vi riva cykelstället för att bygga ännu ett parkeringshus i centrum? Det tycker inte vi är hållbart – vare sig ekonomiskt, ekologiskt eller socialt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.