Allt går att sälja…

…med mördande reklam. Det blir allt vanligare att nyhetsbevakningen i TV koncentreras till bolagens egna kommersiella intressen. Ett bra exempel på detta är televisionens sportsändningar. I dagarna pågår en golftävling i Tyskland, BMW International Open, där ett 15-tal svenskar deltar med fixstjärnan Henrik Stenson i spetsen. Ett flertal av svenskarna ligger för närvarande tio i topp (Joakim Lagergren f.n. trea) men inte ett ord nämns om detta i TV4. Sändningarna går nämligen i konkurrentkanalen Viasat där TV4 saknar ekonomiska intressen. Däremot bevakar TV4 golftävlingen Travelers Championship i USA (C More) där endast två svenskar har klarat cuten, David Lingmert (f.n. på delad fjärdeplats) och Jonas Blixt (delad 67a). Som jämförelse kan nämnas att i Europatourens BMW International Open har nio svenskar klarat cuten och där sagde Joakim Lagergren ligger i slagläge för att vinna hela tävlingen. Däremot puffar TV4 intensivt för den egna sportkanalen CMores sändningar från friidrottens avslagna nationstävling Lag-EM i Vasa! Döm själva om jag är fel ute…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>