Microsoft, Linkedin och en inte helt övertygande affär

Mjukvarugiganten Microsoft köper webbtjänsten och yrkesnätverket Linkedin för saftiga 26,2 miljarder dollar, i hopp om att kunna greppa framtiden i svansen och svänga med.

Affären säger mycket om hur 2000-talets globala ekonomi håller på att förändras av digitalisering och big data, och hur svårt det är till och med för de största aktörerna att förutspå nästa stora utvecklingssprång. Är köpet smart eller desperat?

Företag med nästan obegränsade resurser i ryggen, sina innovativa glansdagar bakom sig och affärsmodeller som lever på allt äldre meriter, riskerar lätt att börja agera stressat och släpphänt. De kan chansa grovt och ofta, just därför att de på både kort och halvlång sikt har råd med fiaskon som skulle sänka alla andra. Några rekorduppköp här. Några jätteinvesteringar där. Och så lite strömiljarder över allt som rör sig och verkar lovande.

Men att investera massor på många olika områden utan ett tydligt hjärta eller en stark övertygelse bakom den egna strategin – att söka ligga i framkant av maximalt antal trender samtidigt, i hopp om att träffa rätt förr eller senare – är inte nödvändigtvis hållbart ens för dem med gigantiska reserver. Även för det företag som har möjlighet att betala överpris på överpris i en rad spektakulära uppköp, förblir ett överpris ett överpris.

Huruvida Microsofts 26,2 miljarder dollar för Linkedin är för mycket eller inte har diskuterats det senaste dygnet. Microsoft erbjuder ungefär 196 dollar per aktie. Det är långt över nuvarande aktiekurs, efter en period av viss stagnation för Linkedin. Men betydligt lägre än vad yrkesnätverket värderades till för ett år sedan.

För Microsoft är lockelsen att knyta till sig ett ett nätverk omfattande 430 miljoner användare – även om aktiviteten på Linkedin, som är ett nätverk för yrkeskarriärer och rekryteringar, inte på något sätt kan jämföras vare sig till omfattning, status eller kommersiell potential med den på exempelvis Facebook – uppenbarligen större än rädslan för att investeringen ska visa sig bli en ytterligare felsatsning.

Microsoft har det senaste decenniet gradvis tvingats överge sin tidigare starka, framgångsrika, enormt lönsamma, men under 2000-talet allt mer hämmande, fokusering på mjukvarutillverkning för persondatorer, med operativsystemet Windows som viktigaste produkt. Istället söker man nu med tung andhämtning jaga ikapp det marknadsförsprång konkurrenter som Apple, Google och Facebook har när det gäller hårdvaror, mobiler, onlinetjänster och sociala nätverk.

Köpet av Nokias mobiltelefonenhet 2013 för 7,2 miljarder dollar blev ett misslyckande och har lett till hård kritik i efterhand mot Microsofts dåvarande vd Steve Ballmer.

Under den nya vd:n Satya Nadella har uppköpsstrategin fortsatt, men med en bredare, mer genomtänkt och mer realistisk ansats för hur Microsofts mjukvarukompetens ska göras relevant i en ny tid, och för många olika plattformar.

Nu vill han med köpet av Linkedin genomföra sin största affär hittills. Helt övertygande känns den inte.

*******************************

(Texten har publicerats på vk.se och i VK. Den här bloggen används i första hand som textarkiv.)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.