Nyheterna

Säljer snabbt som Blixten

Av , , Bli först att kommentera 0

 

Leif “Blixten” Henriksson lämnade konsertarrangören EMA Telstar för över 10 år sedan. Han bildade då sitt eget bolag som han döpte till Blixten & Co.

12 år senare är kundlistan lång och välkänd. Företaget representerar stora svenska artisers som Petter och Veronica Maggio och bolaget har hela skandinavien som arbetsplats.

Nu är dock en försäljning på gång! Det holländska riskkapitalbolaget Waterland Private Equity köper Leif Henrikssons livsverk. Ingår gör även fem andra nordiska bolag. Och koncernen väntas omsätta 85 miljoner euro.

“Vi har drivit det här bolaget oberoende i 12 år och nu laddar vi med förbättringar i hela organisationen kombinerat med nya starka finansiella muskler, vilket för övrigt är ett härligt bevis på att vi gjort ett utomordentligt jobb”, säger Henriksson i ett pressmeddelande.

 

Vad som kommer hända med artistportfolion återstår att se. Men men stor sannolikhet så kommer den att kunna utökas och bli ännu större och starkare.

Henriksson som fyllt 60 år har dock andra planer. VD:n lämnar nu sitt företag och säger samtidigt till Dagens Industri:

“Det har faktiskt skett oberoende av den här affären. Jag hade tänkt att jag skulle hitta min efterträdare när jag fyllde 60, och jag är glad att jag hittade en fantastisk kandidat internt”

Det förväntas tuffa på med otroligt många evenemang och stora arenaturnér för många av artisterna i stallet. Det är alltså inte långsökt att tänka att Blixten kommer att öka sin omsättning under 2019 med ett starkt stöd i ryggen.

Sverige har fullkomligt badat i utsålda evenemang på globe arena, tele2 och friends m.m. Det finns en stark trend även för enstaka personer att skapa sina egna shower och slå på stora trumman direkt. Ett exempel är Mia Skäringer som jobbar under Blixten CO. Hon har haft en succekantad turne i hela Sverige under hösten och vintern.

 

 

Vad köpesumman uppgår till avslöjas inte men omsättningen för förra året uppgick till 313 miljoner SEK.

 

 

Bli först att kommentera

Tuff vecka för e-handelsbolaget

Av , , Bli först att kommentera 0

 

jollyroom lilla landet

E-handelsbutiken Jollyrooms turbulenta vecka

Efter en försenad start på vår blogg börjar vi med att blogga om turbulensen i barnshopping-branschen. Att handla babykläder eller leksaker är något som många svenskar gjort online på senare år. Dock verkar branschen se lite mer komplicerad ut än vid en första anblick.

Det har inte varit lätt för e-handelsbolaget jollyroom under veckan! Företaget har fått utstå en smärre kritikstorm, även från deras egna leverantörer. Jabadabado gick först ut med att de tagit bort bolaget som deras återförsäljare. Jollyroom hade, enligt familjeföretaget, hållt priserna som utlovats. Jollyroom å andra sidan, hävdade att något helt annat var orsaken.

 

Näst på tur att kritisera online-babybutiken var Konsumentombudsmannen. Organisationen tog företaget till domstol. KO menade att babyshoppen vilseledde kunderna genom falska reor på hemsidan.

 

Med cirka en miljon besökare i månaden är Jollyroom.se en av de absolut största butiker online som säljer babysaker i Norden.

Företagets reor har kritiserats tidigare. Företaget har då lovat bättring men den här gången valde alltså KO att ta ärendet vidare.

 

KO hävdar att butiken använder metoder som går emot konsumentverkets regler i marknadsföringslagen.

 

Ett tredje fall av storm kunde Breakit först berätta om. Jollyroom hade enligt nättidningen mailat sina leverantörer och meddelat att de inte uppskattade att produkter såldes även i andra nätbutiker.

 

Så här skriver Breakit vidare om mailen:

 

Bolaget skriver vidare att de har som ambition att “inte släppa volym till någon annan inom baby- och barnsegmentet i Norden” samt att man kommer “punktmarkera denna aktör” tills det inte är värt för dem att ha sin sajt kvar.

 

Jollyroom skriver i mailet, enligt breakit, angående en konkurrent kallad Barnenshus. Barnenshus är en liten konkurrent till företaget. Företaget uppskattar alltså inte att produkter som säljs på företagets hemsida, även säljs på andras hemsidor.

 

Det återstår att se vad som kommer hända för bebishoppen i domstol. Men en sak är säker –  uppmärksammhet har de fått så det räcker under veckan!

 

Bli först att kommentera

Välkomna till Nyheterna!

Av , , 1 kommentar 0

Välkomna till den nya bloggen om just – nyheter! Vår ambition är att ta upp nyheter som rör ny teknik och media. Häng med om du vill ”hänga med”

1 kommentar