Solveig Wållberg Jonsson

Rösta för återremiss!

Av , , Bli först att kommentera 24

Jag är förstås part i målet som boende sedan över 30 år i Tväråbäck – en av de byar i Vännäs där skolan är nedläggningshotad. Vi kom flyttande hit från en stad i ett grannlän. Våra barn har sedan länge lämnat mellanstadiet och vi har ingen direkt nytta av skolan längre, däremot en hel del indirekt. Jag vill därför göra några reflektioner.

Normal
0

21

false
false
false

SV
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:JA;}

 

Jag har läst konsekvensutredningen som avser konsekvenser för skolorna och inget annat. Jag saknar kompetens att bedöma siffrorna men frapperas av att det står mycket jämna ”1 miljon” i förhållandevis många rutor samtidigt som slutsifforna blir mycket specificerade. Höftning? Jag vänder mig också mot det sätt som utredaren talar om ”större än” och ”mindre än” avseende pedagogiska resultat (till byaskolornas nackdel), när underlaget omöjligt kan vara statistiskt hållbart! Med samma felaktiga argumentation skulle man kunna hävda vår byskolas väldigt goda resultat när 40% av eleverna ur en årskull som lämnade sexan i mitten av 90-talet nu disputerat!            

Men även om denna utredning är korrekt så saknas den övergripande konsekvensanalysen. Vad innebär skolnedläggningen för Vännäs kommuns utveckling på sikt? Många i debatten har efterlyst en total översyn av kostnaderna vilket det uppenbarligen inte funnits tid och vilja att göra. Som det blivit nu så verkar informationen i konsekvensutredningen användas även av kommunens tjänstemän som om den enda möjligheten till besparing är skolnedläggning. Byaskolornas kostnad på si och så många miljoner ställs mot neddragning av si o så många lärartjänster inne i tätorten. Jag tycker det är ytterst olyckligt att ställa byaskolorna mot skolorna i tätorten. Rimligen borde man vända på all verksamhet och göra en översyn av den totala bemanningen inom alla kommunens verksamheter i relation till jämförbara kommuner! Betänk att det knappast är Vännäs som är alternativet till att bo i ngn av byarna. Det farligaste med skolnedläggningarna är just den grå, fuktiga vadmalsfilt som läggs över livskraften på hela landsbygden inom Vännäs kommun.

 

Genom åren har jag alltid tyckt att det gått bra att bo på 3,5 mils pendlingsavstånd från Umeå. Dagligen har jag pendlat till arbetet och det har fungerat väl pga goda förbindelser. Nyligen försämrades denna service, då vi förlorade de mest frekventerade  bussförbindelserna till Umeå till förmån för den nya tågförbindelsen. Tåget är ett utmärkt pendlingsmedel och jag pendlar själv nu dagligen med något av ”Pågatågen”. För detta krävs dock bil för transport till Vännäsby (och ålder som medger körkort  – dvs inget alternativ för gymnasieungdomarna!). Ironiskt nog är det enligt uppgift del i ansvaret för ersättningsbussarna som bidragit till den dåliga kommunala ekonomin. Många av oss som arbetar/studerar i Umeå har alltså förlorat en viktig pendlingsmöjlighet. Om vi dessutom förlorar skolan försvinner succesivt argumenten för att bo kvar i kommunen.

 

Kommunalrådet Söderling hyser en säkert välgrundad oro för svårigheter att kunna möta de nya kraven på kompetenta lärare i skolan. I Vindelns kommun satsar man på ny teknik. Jag har själv erfarenheter av distansundervisning från den regionaliserade utbildningen av läkarstudenter som Umeå Universitet satsar på sedan flera terminer. Här har man alltså gått den andra vägen och flyttat ut undervisning från Umeå till Sunderbyn, Östersund och Sundsvall! Med teknik som är hanterbar även för en oteknisk person går det att förmedla både föreläsningar och diskutera i grupp, i synnerhet när grupperna inte är så stora – vilket ju är ett av argumenten mot byaskolorna. Erfarenheterna av distansundervisning är långt mera positiva än belackarna förutspådde innan projektet sjösattes. Vid det här laget finns mycken erfarenhet att hämta vid vårt eget universitet om den sk information- och kommunikationstekniken.

 

Det är fjärde gången sedan jag flyttade till byn som nedläggning av vår skola är aktuell. Argumenten känns igen men det är första gången som vi blivit ställda inför nästan fullbordat faktum.  ”Politiken”, för att använda kommunalrådets uttryck, bör hålla sig för god för att med taktiska åtgärder hasta förbi den normala kommunala processen. Ni är folkvalda på demokratiska grunder utifrån vallöften. När dessa visar sig omöjliga att hålla är det minsta vi väljare kan begära att stora förändringar i aviserad politik faktiskt görs utifrån väl utredd och redovisad faktagrund!

 

Genom de 30 år jag bott här har jag ständigt fått höra att vi är så aktiva och kreativa här ute och vad roligt det verkar vara att bo här. Så har det också varit. Det finns mycket kraft och kompetens i stugorna. Kväs den inte genom snabba och oåterkalleliga beslut – ta vara på den!