Bankers makt över oss

Någonting hände i veckan som fick mig att inse att dagens banker har alldeles för mycket makt över sina kunder. Jag blev blockerad från mitt eget swedbankskonto som gjorde mig rasande och frustrerad.

Risken i dagens samhälle för bedrägeri, phishing, identitetsstöld och penningtvätt gör att Swedbank – och förmodligen alla banker inom EU – måste regelbundet uppdatera sina kunduppgifter och det kan jag förstå och acceptera.

Swedbanks kunder är tvungna att fylla i en blankett som för mig var lite extra krångligt troligen på grund av mitt dubbla medborgarskap. Jag svarade på nästan alla frågor på den obligatoriska blanketten förutom EN fråga som jag behövde hjälp med. Jag försökte ringa banken och då fick jag reda på att min blockering från kontot också gjorde att jag inte kunde kontakta banken vare sig genom att skriva eller ringa! Jag blev tvungen att besöka kontoret i Vännäs för att få svar på min fråga och att få mitt konto upplåst.

Samtalet på banken blev till slut tillfredsställande även om det fick mig att inse vilken makt banken har över oss stackars maktlösa kunder. Swedbank tar varken emot eller lämnar ut kontanter, så alla måste ha ett bankkonto för att kunna betala/överföra pengar och för att kunna ta emot lön, pension eller diverse betalningar. Dagens banker har gränslös tillgång till miljarder av sina kunders pengar gör stora investeringar för att få ut maximal vinst. Men de betalar så gott som igen ränta på kundernas pengar. Däremot verkar det som om de har råd att betala sina chefer orimligt feta löner, bonusar och fallskärmsavtal.

Jag kunde nästan acceptera låg eller noll ränta på mina pengar om banken erbjöd någon tjänst alldeles gratis. Nej, kunderna på Swedbank måste betala för varenda liten tjänst som krävs för att man skall kunna hantera sin ekonomi. Till min stora överraskning fick jag veta att jag inte ens kunde ringa banken angående mina konton utan att först ha betalt för en tjänst som heter ”telefonbanken”!

Jag har varit en kund hos Swedbank sedan jag flyttade till Sverige för arton år sedan. Jag har varit tillräckligt nöjd för att motstå de fåtaliga tillfällena när mitt missnöje gjorde mig frestad att byta bank. Men eftersom mitt dubbla medborgarskap skulle göra det mycket svårt och krångligt att byta bank, måste jag tyvärr bara blunda och gilla läget.

3 kommentarer

  1. Karl-Gustav Sjöström

    Mest frustrerad tror jag att du blev, när du inte kunde ändra i en blankett, som redan var ifylld av Swedbank (?) och sedan försökte ringa banken, vilket inte gick. Efter det var du blockerad hos Swedbank.

  2. A-M Göransson

    Jag har också reagerat starkt på Swedbanks ogina kravställande på oss ”småkunder” när man tänker på hur man i åratal släppt igenom olagliga transaktioner från ryska oligarker på miijontals kronor utan någon som helst kontroll. Egentligen borde vi alla snarast byta bank i protest!!!
    Själv har jag sedan många år huvuddelen av mina ekonomiska transaktioner (aktier, kapitalförsäkringar och sparande) i Avanza, som 9 år i följd utsetts till bästa bank av sina kunder. Tyvärr har de ännu inte full kortservice annat än via sina samarbetspartners, vilket har gjort att jag ändå legat kvar med vissa konton i Swedbank, men det skulle roa mig ofantligt om jag kunde lämna dem helt. Har du kollat med Avanza om de inte kan hjälpa dig att flytta trots din speciella situation? Tack vare ditt blogginlägg har jag blivit entusiasmerad att göra ett nytt försök att flytta all ekonomi till Avanza – kanske ska vi starta ett bankuppror??? Vänlig hälsning!

    • Peggy Sjöström (inläggsförfattare)

      Tack för kommentaren, A-M Göransson! Jag håller helt med dig om de skumma transaktionerna, inklusive penningtvätt, som Swedbank har sysslat med. Jag var frestad att nämna sådana mörka transaktioner i mitt blogginlägg med ville inte att inlägget blev för långt. Vad bra att du har hittat en tillfredsställande lösning för dina ekonomiska transaktioner!

Lämna ett svar till Karl-Gustav Sjöström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.