Elbilsbloggen

Den dåliga delen

Av , , Bli först att kommentera 4

I mitt förra inlägg redovisade jag alla positiva egenskaper som jag upplever med min BMW i3. Nedan skall jag delge mina upplevelser som inte är lika angenäma. Men jag vill ändå inledningsvis påpeka att det, med några få undantag, är detaljer i sammanhanget.

Det första som alla reagerar på är bilens utseende. Den lämnar ingen oberörd och de allra flesta tycker att den ser anskrämlig ut. Jag tycker inte att det är fullt så illa men fronten kunde designteamet ha jobbat lite mer med.

Nästa reaktion från samtliga som tittat på bilen kommer när dörrarna öppnas. Självmordsdörrarna bak, som inte så lite påmminner om salondörrarna i en vilda-västern-film, får utan undantag usla resensioner. Att det främre säkerhetsbältet måste lossas och framdörren öppnas, innan passagerna bak kan lämna bilen, är ingen stämningshöjjare det lovar jag.

Bilens utseende vänjer man sig vid men det här med dörrarna är faktiskt något av en plåga i längden. Mina yngsta barn är de som snabbast och med minst kritik har anpassat sig till den nya dörrkonstruktionen. Förvårnasvärt nog så har ingen smällt igen framdörren före bakdörren och på så sätt orsakat ”plåtskador” (det är plast och kolfiber) på dörrarna. Dörrkonstruktionen kräver nämligen att den bakre dörren stängs först, sedan hakar framdörren fast i bakdörren när den stängs. Jag var initialt lite rädd för att detta skulle bli ett problem.

Växelspaken sitter bakom ratten och skall roteras för att sätta bilen i olika driftlägen. Den är lite bökig att koma åt och efter 3000 mil så är det fortfarande inte helt intuitivt.

Laddkabeln finns i olika utförande och är, som jag förstår det, regionsbetingat. I Sverige levereras en version som laddar med 6, 8.5 samt 11 Ampere. Den starkaste laddkabeln som BMW levererar till i3:an klarar 16 A, 240 V. Eftersom det är ganska vanligt med 16 A säkringar i Sverige så tycker jag att den borde levereras med den största laddkabeln speciellt eftersom den också har två lägre laddnivåer.

Det finns en app till telefonen med vilken det går att styra olika funktioner i bilen. Förutom att tuta och blinka (vilket är en helt oumbärlig funktion. Vem vill inte ägna dagarna åt att sitta någon annanstans och tuta med bilen) så går det att starta värmning av kupén och planera färdrutter till navigatorn mm.) Varför det inte går att ändra strömstyrkan i laddningen via den appen övergår mitt förstånd. Jag vet inte hur många gånger jag varit tvungen att gå tillbaka ut till bilen och ändra laddningen från 6 A till 11.5 A. Det otroligt irriterande eftersom ändringen sker i bilens dator och i menyn bredvid så aktiveras till exempel kupévärmningen som alltså går att ändra med hjälp av appen.

Varför någonsin ändra från max laddström, frågar sig då den uppmärksamme läsaren? Ja, det kan finnas flera skäl, det kan vara så att jag precis laddat från en elstolpe som har en 6 A säkring, men framförallt så mår batteriet bäst av att vara ”halvladdat” och det går inte att ställa in en tid då batteriet skall vara fulladdat. Därför är det bättre att ladda långsamt så att batteriet inte behöver stå fulladdat längre än nödvändigt. Dessutom mår batterier alltid bättre av att laddas långsamt även om studier av elbilars batterier har visat att snabbladdning påverkar mindre än man tidigare trott.

Styrningen är i kvickaste laget. Det är positivt vid stadskörning men negativt vid landsvägskörning och här tycker jag att BMW kunde ha kostat på sig att justera utväxlingen hos ratten då hastigheten ökar. Detta i synnerhet med tanke på att det är en förhållandevis dyr bil.

Bensintanken på nio liter är i minsta laget. Det är klart att en elbil skall köras på el och inte på bensin men att åka och tanka en elbil är om möjligt ännu tråkigare än att tanka en vanlig bil.

Bilen är påtagligt vindkänslig och det vänjer man sig vid men det blir ändå lite obehagligt emmellanåt.

Det går inte att köpa dubbdäck till denna bil vilket känns tokigt om man som jag bor i Sveriges mest kuperade stad som dessutom har snö under vintern (även om det varit klent med det sista åren).

Vad gäller vinterdäcken så är jag lite besviken över att mina dubbfria Bridgestone endast klarade en vinter med 2600 mil bakom sig. Det är i och för sig första gången som jag kör dubbfritt men jag förväntade mig mer av däcken, men det kanske är normalt för dubbfria däck. Nästa år skall jag i alla fall köpa Nokkian.

Det absolut sämsta med BMW i3 är utan tvekan de bedrövliga helljusen. Orginallamporna lyser svagt och när jag bytte till LED-lampor, som lyser starkt, så blir jag bländad av reflektionerna i vägbanan. Detta har jag hela tiden hänvisat till den häpadsväckande enfaldiga placeringen av helljusen. Alla, inklusive mig själv, tror initialt att det som visar sig vara helljus är dimljus, detta eftersom de sitter långt nedanför den normala placeringen som utgörs av enbart halvljus.

Härom veckan jämförde jag höjden ovanför vägbanan på i3:ans helljus med helljusen på en e46 (ett annat BMW chassie) och till min förvåning så sitter helljusen på i3:n minst lika högt som på e46-or. Eftersom den senare har ett utmärkt helljus så inser jag att det är reflektorn i lampan som är undermålig.

Jag har börjat experimentera med Rayser, ett slags xenonljus som placeras på insidan av framrutan bakom backspegeln. Rayser sitter perfekt bakom backspegeln men jag har lite problem med funktionen hos dem så de är inlämnade till återförsäljaren för översyn. Jag återkommer med ett inlägg om dessa när jag får tillbaka lampan.

Efter att ha skrivit ett långt inlägg om ”den dåliga delen” hos BMW i3 så vill jag vara tydlig med att det är detaljer i sammanhanget, trots dessa brister är den normala känslan att det är världens bästa bil. Det säger något om hur bra den positiva delen är jämfört med den dåliga delen .

PMP/170530

Bli först att kommentera

3000 mil: The good stuff

Av , , Bli först att kommentera 4

Det bästa är det mesta!

I detta inlägg berättar jag om det positiva som jag upplevt med min BMW i3 under de första 3000 milen. I nästa inlägg tar jag upp det negativa.

Jag satt och pratade med en annan i3:ägare för en tid sedan och vi var båda otroligt nöjda med bilen. Efter en stund enades vi båda om att det bästa med elbilen, paradoxalt nog, var bensinmotorn.

Låt mig förklara!

Räckvidden på min i3:a är ca 20 verkliga mil (på sommarhalvåret) och tack vare bensinmotorn så kan jag verkligen utnyttja hela batteriets kapacitet och ta mig 20 mil. Om jag inte visste att motorn skulle rycka in om jag inte når hela vägen som planerat, så skulle jag inte våga utnyttja hela energimängden i batteriet. Jag vill ha lite marginal och den marginalen utgörs nu av bensinmotorn, Om inte den fanns så skulle jag behöva använda en del av batteriet som marginal och aldrig våga utnyttja elbilens fulla räckvidd. Så är det även med fossilbilar, ingen kör till dess att sista decilitern bränsle i tanken är förbrukad.

13.7 % av sträckan har jag kört på bensin vilket innebär att den fossila motorn är marginaliserad men är en förutsättning för att den miljövänliga (och ekonomiska) körningen skall förbli optimal.

Mina intryck från de första 1000 milen består. Det är fortfarande en fantastisk bil och den är så behaglig att köra. Det känns fortfarande som en ynnest att få köra denna bil. Jag märker hur jag blir besviken om jag måste ta vår andra bil (en multivan) och den framstår, vid en jämförelse med i3:an, som ett klumpigt tröskverk som är trögt, högljutt och luktar illa.

Att anpassa sig till trafikrytmen är en ren fröjd. Det tyckte jag var det bästa med bilen efter 1000 mil och det tycker jag fortfarande.

Vändradien är liten och gör bilen otroligt smidig i stan och nu när jag har vant mig vid det så utnyttjar jag dessa egenskaper mera just vid stadskörning. Bilen är dessutom otroligt kvick, vilket är både roligt och praktiskt. När man tänker på det så är det kanske det bästa med bilen ändå.

Bilen har fungerat i stort sett felfritt, med ett undantag: tankluckan som till slut inte gick att öppna.

Jag tankar ungefär var tredje vecka och då spiller jag i fem-sex liter, det innebär att den är mycket billig att köra.. det är nog det bästa med bilen.

En elbil har eluppvärmd kupé. Det innebär att den blir varm jättesnabbt och en nedisad ruta blir isfri på ett par minuter. Det finns tillfällen då det är det bästa med bilen.

I normala fall så laddar bilen medan jag arbetar, sover eller ägnar mig åt något annat än bilen. Det får till följd att bilen alltid är ”fulltankad” utan att jag behöver tänka på det. Jag har pratat med dem som tycker att det är det bästa med en elbil.

Den uppmärksamme läsaren har vid det här laget noterat att det bästa med bilen faktiskt är det mesta, i alla fall i mitt tycke!

PMP/170507

Bli först att kommentera

3000 mil på 216.59 liter

Av , , Bli först att kommentera 4

Det är en sanning med modifikation, i skrivande stund har bilen endast gått drygt 29999 km men innan dagen är till ända är jag övertygad om att bilen har passerat 3000 mil.

Under dessa nästan tretusen mil har jag alltså förbrukat 216.59 liter. Även det är en haltande sanning då jag inte har tankat ännu. Tanken är endast halvfull och det brukar gå i fyra liter i det läget. Jag har alltså adderat fyra liter till de hittills 212.59 tankade litrarna.

3000 mil och 216,59 liter ger en medelsförbrukning på 0.072l/mil.

Den eldrivna sträckan uppgår till 25781 km, således är den dinosaurie-drivna sträckan 4219 km. Det resulterar i medelförbrukning hos oljebrännaren på 216,59/412,9= 0,51 l/mil, när den är i drift.

Jag återkommer senare i veckan med en sammanfattning av mina intryck av bilen.

PMP/170504

Bli först att kommentera

Med min lilla Stormtrooper!

Av , , 5 kommentarer 2

Prognosen är att jag passerar 3000 mil nästa vecka och då skall jag sammanfatta ägandet under den tiden.

Stormtrooper

Stormtrooper

Jag konstaterar muntert att de nu avgjort högre utetemperaturerna gör att jag kommer ungefär 2 mil längre vid mina resor till Forsmark. När temperaturen ligger kring -4 °C så kommer jag ca 17 mil medan nu när temperaturen ligger runt +5 °C så kommer jag ca 19 mil. Då är medelhastigheten kring 88 km/tim.

PMP/170429

5 kommentarer

Lättare lurad med el

Av , , 4 kommentarer 5

Jag har efter snart åtta månaders användning av min BMW i3 REX tvingats konstatera att det är betydligt vanligare att jag inte kan ”tanka” el jämfört med bensin. Under denna tid har jag, vid tre tillfällen, drabbats av felfungerande snabbladdare. För några veckor sedan så råkade jag ut för att samtliga motorvärmarstolpar på parkeringen i Forsmark felfungerade under två hela dagar varför jag inte kunde ladda min elbil. Resultatet, av alla ovan nämnda händelser, blev att bensinmotorn fick rycka in och tjänstgöra.

Nu skall jag erkänna att vid de tillfällen då snabbladdaren som  Gävle Energi tillandahåller, alldeles gratis, inte fungerade så kunde jag i princip ha använt en annan snabbladdare i Gävle men eftersom de drivs av Clever som tar 5 kr/kWh så blir det billigare att köra på bensin.

Det har även visat sig att jag ibland har svårt att hinna laddda i3:ans batteri fullt till dess jag skall åka till Forsmark. Skälet till detta är att elbilen används mer och mer, även min fru har börjat använda den om jag inte kör den vilket innebär mera körtid och mindre laddtid. Det har gått så lång att jag nu funderar på att köpa en extra laddkabel som klarar att ladda 11 kW med trefas 16A.

Nu är det väl i sig ingen katastrof om jag har fått köra 50 mil extra på bensin under de drygt 2800 mil som bilen hittills rullat men om jag inte haft tillgång till REX-en, alltså bensinmotorn, så hade jag varit ganska lurad vid några tillfällen.

PMP/170424

 

4 kommentarer

Mera Malus än Bonus men lagom är bäst

Av , , 2 kommentarer 6

Regeringen har bestämt sig för vilket alternativ på ändrad fordonsskatt de skall föreslå (Promemoria: Fi2017/01469/S2) . Systemet skall ha en ”Bonus/Malus”-karaktär och det är en god intention, men tillämpningen präglas av mera Malus än Bonus.

Tanken med systemet är att gynna miljövänliga bilar och missgynna bilar som är mindre miljövänliga. Problemet är bara att miljövänliga bilar inte gynnas i någon större utsträckning.

Idag ges ett bidrag om 40000 kr till de som köper en ny ren elbil (0g CO2/km). För en ny supermiljöbil (max 50g CO2/km, jfr transportstyrelsen) är bidraget 20000 kr.

Regeringens förslag i korthet:

Efter införandet av Bonus/Malus-systemet så ökar bidraget till 45000 kr för bilar som släpper ut 0g CO2/km. Bidraget minskas sedan linjärt ned till 7500 kr för bilar som släpper ut max 60g/km.

Bilar som släpper ut mer än 60g och max 95g CO2/år får varken bidrag eller straffskatt.

Bilar som släpper ut mer än 95g CO2/km får en straffskatt på 77 kr/g CO2 för det utsläpp som överstiger 95g.

Bilar som släpper ut mer än 140g CO2/km får en straffskatt på 100 kr/g CO2 för det utsläpp som överstiger 140g.

Den nuvarande, femåriga skattebefrielsen tas bort.

Konsekvenser:

Skatten på en BMW i3 är efter de 5 skattefria åren 360 kr/år vilket då innebär ökade kostnader med 5×360=1800 kr. Detta eftersom skattebefrielsen tas bort.

Tidigare har tjänstebilar som klassats som supermiljöbilar fått en reduktion av förmånsvärdet med 40% upp till 16000 kr per år. Från och med 1/1 2017 så sänktes taket för den reduktionen till 10000 kr/år, alltså en minskning med 6000 kr.

Skälet till att bidragen existerar är att en elbil är mellan 100 och 200 tusen kronor dyrare än motsvarande konventionell bil. Av samma skäl så köps en stor andel nya elbilar som någon form av tjänstebil för att tre år senare komma ut på begagnatmarknaden.
Under 2016 köptes 570 supermiljöbilar av fysiska personer medan 12828 supermiljöbilar köptes av företag. Det innebär att ca 4% av bilarna köptes av privatpersoner.

En supermiljöbil blir alltså 6000 kr dyrare att köpa/äga under 2017 jämfört med 2016 (för en privatköpt är det ingen skillnad)

Om Bonus/Malus-systemet införs under 2018 så blir det, för en ren elbil, endast 2800 kr dyrare jämfört med 2016 (för en privatköpt blir det 5000 kr billigare)

För laddhybrider minskar milöbilspremien med 625 kr per gram CO2/km. Det får till följd att bilar som släpper ut mellan 1 och 29 samt 51 till 60 gram CO2/km får det billigare jämfört med 2016, för alla andra bilar blir det dyrare eller samma med undantag för privatköpta bilar med nollutsläpp.

Slutsats:

I regeringsförslaget står följande: ”Huvudmotivet för ett bonus–malus-system är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.”

Jag konstaterar dock, aningen cyniskt, att det är Finansdepartementet som ansvarar för förslaget och inte Miljö- och energidepardementet som man lätt föranleds att tro då deras hemsida inleds med nedanstående text:
Miljö- och energidepartementet arbetar med frågor som rör minskade klimatutsläpp, en giftfri vardag, en hållbar energianvändning..”

Föga förvånande så kommer staten, om detta förslag antas, att gå 600 miljoner kronor plus, enligt en analys som SVT har gjort.

Prioriteringen mellan miljö och ekonomi är verkligen tydlig för regeringen som, består av socialdemokraterna och miljöpartiet.. Detta var alltså det bästa de lyckades åstadkomma!

Centerns förslag är att ge 100000 kr i bidrag till bilar som släpper ut max 40g CO2/km, de verkar prioritera annorlunda en t.ex. miljöpartiet!?

De renaste bilarna, de som släpper ut noll gram CO2, gynnas inte i någon större utsträckning. Det är istället bilar som släpper ut lagom som får den största fördelen av regeringens nya förslag. Men om man skall vara ärlig så är det statsfinanserna som är vinnaren och miljön som är förloraren.

PMP 170406

2 kommentarer

Garantiärende

Av , , Bli först att kommentera 4

Jag skulle ha lämnat in bilen för ett garantiärende för en månad sedan men jag blev sjuk den dan och fick boka en ny tid. Det resulterade i att bmw fick tillgång till bilen hela förra veckan medan jag åkte skidor i fjällen.

På måndagen (första dagen som de har bilen) ringde de och berättade att det fanns en ”action” på bilen. Det var något rör som skulle bytas ut och de undrade om de fick ha i3:an ytterligare en dag då de behövde beställa hem  reservdelen. Eftersom jag berättat att jag var borta hela veckan så svarade jag, aningen förvånad, att det skulle gå bra.

Bmw hade således under en månads tid vetat att jag skulle lämna in bilen men det var först när de fick in den på verkstan som de listade ut att det var en ”action” på den.

När jag hämtar bilen sju dagar senare så hade de fixat problemet med tankluckan men den ”action” som de ringt om var fortfarande olöst! De hade inte lyckats få fram rätt reservdel.

Nu måste jag alltså lämna in bilen igen.

Det skall bli intressant att se om jag blir erbjuden en ersättningsbil då.


/P-M 170316

Bli först att kommentera

Dags att testa garantin!

Av , , Bli först att kommentera 8

Efter ett knappt halvår så måste min elbil lämnas in på verkstad. Skälet till detta är paradoxalt nog en krånglande tanklucka. Alltså inte tanklocket utan själva luckan som täcker tanklocket till bensintanken.

Skamvrån

Skamvrån

Under de senaste månaderna har det krävt en smula övertalning för att luckan som täcker tanklocket skall öppna sig. Normalt trycker jag på en knapp, som sitter under instrumentpanelen vid vänstra dörrstolpen, varvid luckan omgående öppnas. Så sker inte längre, nu har det gått så långt att jag måste ta till milt våld för att den skall poppa upp. Det förekommer också en god portion svordomar, men jag är inte säker på att de bidrar till att luckan ger med sig.

Härom veckan läste jag, på ett i3-forum, att det är flera som drabbats av en kärvande tanklucka. Tydligen så är det en form av signalfel som gör att luckan inte öppnas och det krävs alltså ett verkstadsbesök för att komma till rätta med problemet.

I fredags så ringde jag till BMW-handlaren i Uppsala där jag köpt bilen och det var inga problem, de frågade om jag fått en personlig servicetekniker och förklarade att jag naturligtvis har rätt till en ersättningsbil medan bilen är på verkstan.

Då jag förklarade att jag bodde i Sundsvall så blev hon lite bekymrad för hon var ganska säker på att serviceteknikern ville ha in bilen till deras verkstad i Uppsala. Det kom inte som en överaskning för mig och jag berättade att det finns en BMW-verkstad i Sundsvall men att jag kontaktade dem först eftersom de sålt bilen till mig. En påtagligt lättad kvinna hos BMW i Uppsala bedyrade att bilen kan servas på vilken BMW-verkstad som helst i Sverige bara de har i3-utbildad personal, vilket Sundsvall skall ha.

Det är rimligt att personal som skall jobba med elbilar har fått adekvat utbildning med tanke på att ett fulladdat batteri i min i3:a innehåller lika mycket energi som drygt 28 kilo trotyl.

Jag ringde vidare till BMW i Sundsvall där de föreslog att jag skulle ställa in bilen i ett garage och låta den tina upp så kanske det skulle fungera igen. Jag lät mig inte imponeras av den lösningen utan berättade vad jag läst på olika forum. Det imponerade lika lite på honom som hans lösningsförslag gjort på mig.

Nåväl, om jag ville lämna in bilen så fick jag naturligtvis det, men de har endast en kille som får jobba med i-serien så den första lediga tiden var om två veckor. Inga problem tyckte jag eftersom jag oftast kör på el.

Innan vi lade på så frågade jag om de hade någon ersättningsbil till mig när jag lämnade in bilen. Då blev han tveksam och undrade om jag verkligen behövde en bil, vilket är en märklig fråga från en bilhandlare kan jag tycka, och jag försäkrade att så var fallet. Han skulle undersöka om det var möjligt varvid jag påtalade att det faktiskt ingick i köpet av bilen, d.v.s. var en del i garantin. Jaha, jag skall kolla upp det, svarade han.

Jag måste erkänna att de känns lite proffsigare nere i Uppsala, men vi får väl se hur det faller ut när jag lämnar in bilen den 22/2.

PMP/170211

Bli först att kommentera

Nu hände det!

Av , , Bli först att kommentera 9

En märklig händelse drabbade mig igår när jag skjutsade min son till en kompis som bor drygt två mil utanför Sundsvall.

Min BMW i3 REx hade halvfullt batteri och temperaturen låg på -22 °C.

Efter att ha lämnat min son och hållit en medelhastighet på 57 km/h i 40 km så började bilen sacka lite i uppförsbackarna från innerstan upp till Sidsjön. Den klarade inte av att hålla 50 km/h.

De sista två kilometrarna börjar med en rejäl uppförsbacke och även om bilen, under den sista halvmilen, inte riktigt betett sig på det sätt som jag är van så hade jag inte väntat mig att den skulle gå långsammare och långsammare för att till sist stanna mitt i backen.

Med halvfullt batteri lyckades jag ta mig 46 km varav de sista kilometrarna gick väldigt segt. Med 6.5% kvar i batteriet så stannade alltså bilen vilket är märkligt då det är en REx. Räckviddsförlängaren som borde ha startat automatiskt gjorde inte det.

Bilen stannade alltså och lade samtidigt självmant in P-läge.. där stod jag nu och undrade vad som stod på och hur jag skulle lösa situationen. Poängen med en REx är att en situation enligt ovan inte skall uppstå och om det ändå gör det så skall det gå att lösa med en reservdunk bensin, men eftersom tanken var halvfull så var det inte ett alternativ.

Jag suckade, stängde av bilen helt och hållet varefter jag omgående startade bilen igen och till min stora lättnad kickade bensinmotorn igång utan några protester.

Även om bilen startade och allt löste sig till det bästa så är det inte utan viss oro som jag ser framtiden an!

Om temperaturen sjunker under -20 °C när jag är i Forsmark, tar jag mig hem då?

PMP 160107

 

Bli först att kommentera

Isig ruta!

Av , , Bli först att kommentera 5

Nu är vintern äntligen här och jag har testat hur lång tid det tar att avisa framrutan på min BMW i3 vid – 4 °C.

När jag klev in i bilen såg framrutan ut så här:

Isig ruta innan uppvärmining

Isig ruta innan uppvärmining

Efter att ha slagit på defrostern (max värme på framrutan, alltså inga elsingor) så såg det, efter en minut, ut så här:

Isig ruta efter 60 sekunders uppvärming

Isig ruta efter 60 sekunders uppvärming

Efter ytterligare 30 sekunder var rutan hyggligt isfri, se nedan:

Isig ruta efter 90 sekunders uppvärming

Isig ruta efter 90 sekunders uppvärming

Efter totalt två minuter var rutan isfri:

Oisig ruta efter 120 sekunders uppvärming

Oisig ruta efter 120 sekunders uppvärming

Nu skall det sägas att det var ganska porös is, sådan is som går lätt att skrapa bort, men det visar ändå på hur snabbt det går att göra rutan isfri i en elbil.

PMP 170104

Bli först att kommentera